Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Twee keer achter elkaar CO-meten tijdens APK nekt motorblok Driving-Dutchman
    By Bert Pennock

    Twee keer CO-meten tijdens APK nekt motorblok

    Auto Techniek 05-05-20192 Comments

    De tweede opeenvolgende CO-meting tijdens de APK, deed het hart van de eigenaar sneller kloppen. Evenals dat van de motor van zijn auto trouwens, waarin een drijfstanglager luidkeels aankondigde dat diens einde was aangebroken.

    Het betrof een Alfa GT 2.0 16V JTS uit 2005 met 250 duizend kilometer op de teller. Na geuite meningsverschillen tussen de reparateur en de eigenaar van de auto, werd gezamenlijk besloten Tech|X in te schakelen om vast te stellen wat de toedracht van de schade was en, vooral, wie zijn banksaldo diende aan te spreken.

    APK emissietest

    Een korte samenvatting van de APK uitlaatgastest voor benzineauto’s. Tot 2012 was de viergastest met draaiende motor een onderdeel van de emissietest. In sommige gevallen wordt deze test nog steeds uitgevoerd om de samenstelling van het uitlaatgas gemeten. Sinds 2012 moet tijdens de APK een EOBD-test met de computer uitgevoerd worden.

    Twee keer achter elkaar CO-meten tijdens APK nekt motorblok Driving-Dutchman

    Terug naar de Alfa Romeo; de eerste vraag die opkomt is waarom er tweemaal een CO-meting uitgevoerd werd. De reden was omdat tijdens de eerste meting bleek dat het flexibele deel van de uitlaat lek was, waardoor de meetwaarde volgens de reparateur te hoog uitviel. Na het vernieuwen van het flexdeel werd de tweede meting uitgevoerd, met voornoemde catastrofale gevolgen.

    Het tikkende hart van de motor was luid en duidelijk hoorbaar, maar op dat moment was nog niet bekend of het een tikkende zuiger, dan wel een drijfstanglager betrof. Om dit vast te stellen diende het carter te worden uitgebouwd en mogelijk de cilinderkop. Gezien de drukte in de werkplaats en een ernstig personeelstekort zag de reparateur hier liever vanaf en werd besloten de auto over te brengen naar een Alfa specialist in Veen.

    Van Pelt is een specialist waarvan bekend is dat zij in het bezit zijn van een kloppend Alfa hart. Na het demonteren van het oliecarter en enkele drijfstanglagers, werd het euvel al snel gevonden. De drijfstanglagers van de derde cilinder bleken volledig te zijn uitgelopen. Opmerkelijk was dat de lagers van de naastliggende cilinders totaal geen schade hadden en er nog goed uitzagen.

    Vloeistofslag

    Een trigger was zichtbaar op de kruktap van de getroffen cilinder. Hieraan is zichtbaar dat de buitenzijden duidelijk meer slijtagesporen vertonen dan de binnenzijden. Tevens is zichtbaar dat dit patroon niet gelijkmatig is, maar als het ware zijdelings wegloopt. Dit draagbeeld is eveneens zichtbaar op het getroffen drijfstanglager; de buitenzijden zijn meer ‘geslepen’ dan de binnenzijden.

    Twee keer achter elkaar CO-meten tijdens APK nekt motorblok Driving-Dutchman

    Deze constatering leidde tot de conclusie dat er sprake is geweest van deformatie van of de krukas, of van de drijfstang. Deformatie van de drijfstang is doorgaans het gevolg van vloeistofslag hetgeen wil zeggen dat vloeistof in de cilinder kan geraken. Dit kan regenwater of  koelvloeistof zijn, maar beiden zijn in ieder geval niet comprimeerbaar. Dit brengt tijdens de compressieslag van de motor een dermate hoge druk teweeg op zuiger en drijfstang, dat de laatste krom gedrukt wordt. En dit heeft uiteraard weer zijn invloed op het onderliggende drijfstanglager.

    Na demontage van de cilinderkop bleek echter geen sprake van vloeistofslag. De drijfstang was nog keurig recht en de zuiger bleek ook niet te zijn ‘schoongespoeld’.  Hierdoor kon worden vastgesteld dat het een deformatie van de krukas zelf betrof. Maar hoe kon die ontstaan?

    Krimp- en rekspanningen

    Indien een motorblok in korte tijd snel wordt opgewarmd, weer afkoelt en wederom wordt opgewarmd, treden in het onderblok krimp- en rekspanningen op. Het onderblok kan de snelheid van dat krimpen en rekken niet tijdig volgen, waardoor een deformatie plaatsvindt van het onderblok en de eveneens daarin gemonteerde krukas.

    Twee keer achter elkaar CO-meten tijdens APK nekt motorblok Driving-Dutchman

    Deze spanning ontlaat zich via de weg van de minste weerstand en dat is – indien de getroffen kruktap helemaal bovenin staat – op het moment dat een compressieslag op de zuiger wordt losgelaten. Deze tegendruk kan de krukas niet tijdig verwerken anders dan via het drijfstanglager. Dit verklaard het afwijkende draagbeeld op de kruktap en het getroffen lager.

    De conclusie is duidelijk, door tweemaal een CO-meting uit te voeren in een kort tijdsbestek, kon de motorschade ontstaan. In dit artikel betreft het een Alfa Romeo, maar het verhaal kan voor verschillende automerken en modellen opgaan. Rest de vraag of partijen dit hadden moeten weten!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Jeep Grand Cherokee Trackhawk
    Next Article Test nieuwe Mazda3

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    View 2 Reacties

    2 Comments

    1. B. on 11-05-2019 17:29

      Neemt de persoon die dit geschreven heeft zichzelf nog echt serieus? Ik doe al bijna 15 jaar APK’s en dit is echt je reinste flauwekul. Een CO meting gebeurt bij ong 2000 rpm. En als een motor dat al niet meer aankan dan is er al langer sprake van een versleten onderdeel en is dat net toevallig met de co meting naar buiten gekomen. Want als de eigenaar gewoon een stuk had gereden op de openbare weg was dit net zo goed gebeurd. Dus om dan de garagehouder aansprakelijk te stellen voor de geleden schade, met een motor met 2, 5 ton op de klep, gaat helemaal nergens over.

      Reply
    2. lummelke on 22-05-2019 14:26

      Kan er bij mij ook niet in dat een garagist aansprakelijk wordt gesteld voor een uitgelopen drijfstanglager bij het uitvoeren van een CO meting bij een voertuig met waarschijnlijk 250.000 onbekende km’s op de teller.

      Die uitleg over de vermeende oorzaak kan me al helemaal niet overtuigen; een onderblok dat door te snel opwarmen/afkoelen vervormd en hierdoor de krukas krom trekt geloof ik niks van, het is geen racemotor toch?

      Trouwens, stel dat het toch zo zou zijn, waarom is er dan maar 1 lagertap vervormd en de rest niet, lijkt me stug bij een zgn-de kromme krukas. Ten tweede, waarom zijn de krukaslagers niet uitgelopen als de krukas werd vervormd?

      Ik denk dat dat blok in het verleden iets heeft meegemaakt waardoor de eerste aanloop voor deze schade is ontstaan, het is gewoon brute pech voor de eigenaar en de garagist dat net op het moment vd keuring de boel in de soep is gelopen.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?