Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Twee nieuwe NIO’s: de ET5 Touring en de EL6 SUV

    Auto Elektrisch 15-06-2023No Comments
    1. Dat Europa de laatste tijd overspoeld wordt door nieuwe Chinese auto’s, kan u niet ontgaan zijn. Tal van nieuwe merken met ieder verschillende modellen, trachten voet aan de grond te krijgen op dit continent. Het merk NIO neemt daarin de premium positie in, waarmee het naar eigen zeggen wil concurreren met gevestigde namen als Audi, Mercedes-Benz en BMW.  

    Geen eenvoudige taak, maar ze gaan die vol goede moed aan. Daarvoor introduceren ze nu twee nieuwe modellen: de stationwagon versie van de ET5, de Touring, en de EL6, een flinke SUV die een positie net onder de iets grotere EL7 inneemt. Wij mochten tijdens een sneakpreview de auto’s heel even bekijken.
    Een elektrische stationwagon: de ET5 Touring

    Laten we beginnen met het in onze ogen mooiste en voor Nederland misschien wel belangrijkste nieuwe model: de ET5 Touring. Met deze nieuwe auto, die technisch volledig hetzelfde is als de ET5 sedan, spelen de Chinezen een slimme kaart. De stationwagon is ondanks de opkomst van crossovers en SUV’s nog steeds een populair model in Europa. En zoveel vol elektrische stationwagons zijn er niet. Sterker nog, wij konden er geen 1 verzinnen.

    Alle NIO’s worden in München ontworpen en dat is ze aan te zien. De auto’s zijn qua ontwerp duidelijk op het westen gericht. De ET5 Touring is wat ons betreft daarin de allermooiste. Aan de voorzijde verschilt hij niet zo gek veel van de ET5 sedan, maar het spannendste zijn de zij- en achterkant. Want wat een heerlijke lijnen en fijne kont heeft deze nieuwe auto. Dat kan (of is) natuurlijk persoonlijk zijn, maar het zou ons niet verbazen als deze Touring hoge ogen gaat gooien in Europa en in ons land.
    De techniek

    De ET5 Touring komt zoals gezegd met dezelfde techniek als de ET5 sedan, wat wil zeggen dat hij voorzien is van twee elektromotoren, een op de vooras en een op de achteras, die samen zorgen voor een niet misselijke 490 pk. Daarmee sprint de auto in 4,0 seconden naar de 100 km/u met een topsnelheid van 200 km/u.

    Qua accupakket is er de keuze uit een 75 kWh met een maximale actieradius van 435 km en een grotere 100 kWh-accu met een bereik van 560 km (WLTP). Uiteraard op te laden op alle mogelijke manieren. Daarnaast bouwt NIO nog altijd de hoeveelheid Power Swap Stations uit, waar je in vijf minuten de gehele accu kan laten vervangen voor een volledig opgeladen exemplaar.
    Luxe

    Om te concurreren met andere premium merken, moet ook het interieur goed voor elkaar zijn. Tijdens de statische introductie hebben wij even in de auto kunnen zitten en we moeten zeggen dat het er op het oog allemaal prachtig uitziet. Wellicht een ietwat klinische stijl, maar daar lijden meer EV’s onder. De materialen en de afwerking lijken van een prima niveau en het infotainmentsysteem is uitgebreid. Later zullen we met de auto op pad gaan, om het in wat diepte te kunnen ervaren.

    Erg fraai is ook het enorm grote panoramadak, dat helaas niet open kan. In plaats van een elektrische scherm, kun je dit enorme raam met een druk op de knop dimmen als de zon te fel wordt of ervoor kiezen dat dit automatisch gebeurt.

    Prijzen ET5 Touring

    De ET5 Touring is beschikbaar vanaf 51.900,-euro waarbij er nog wel wat kosten voor het abonnement van de accu bijkomt (169 euro p.m. voor de 75 kWh/289 euro p.m. voor de 100 kWh).

    Een kleinere SUV: de EL6

    De nieuwe EL6 is het iets kleinere broertje van de al een tijdje in ons land leverbare EL7. Hij volgt ook dezelfde ontwerptaal, die net als de ET5 Touring duidelijk Europees gericht aanvoelt. De getoonde auto was in een fraaie two-tone lakoptie uitgevoerd, die de auto nog iets meer dynamiek meegeeft.

    Mooi zijn de naar elkaar toelopende taille- en daklijn en de brede lichtunit op de achterzijde. Ook het nieuwe velgontwerp sprak ons aan. Het interieur is vergelijkbaar met dat van de andere modellen; met ander woorden: goed uitgevoerd maar wellicht iets aan de klinische kant. De bruine bekleding van de getoonde auto voegt een voor ons gewenste warme tint toe.
    Techniek en interieur

    De aandrijflijn van de EL6 is eigenlijk dezelfde als in veel NIO’s en als in de ET5. Dezelfde combinatie van twee elektromotoren, die samen voor 490 pk en AWD zorgen. Door een iets hoger gewicht duurt de 0-100 km/u sprint 4,5 seconden. Ook de accupakketten zijn hetzelfde als de ET5 Touring.

    Bij de EL6 is veel aandacht aan luxe besteed. Zo heeft de auto 20-voudig instelbare voorstoelen met koeling, verwarming en massage. De voorpassagier wordt helemaal in de watten gelegd, want die kan zijn stoel in de ‘zero gravity’ ligstand brengen. En zelfs de tweede zitrij heeft elektrisch instelbare stoelen. De auto voelt lekker ruim aan, mede dankzij het panoramadak dat in dit geval wel open kan. Als rijder heeft u de keuze uit niet minder dan 9 rijmodi, die wij in de toekomst uitvoering zullen testen.
    Prijzen EL6

    De EL6 is verkrijgbaar vanaf 55.900,- euro, waarbij wederom nog het abonnement voor de accu’s bijkomt (169 euro p.m. voor de 75 kWh/289 euro p.m. voor de 100 kWh).

    Conclusie

    Met de ET5 Touring en de EL6 heeft NIO het merk slim uitgebreid. De auto’s zien er fraai uit, de specificaties lijken erg goed, maar uitgebreide rijtesten moeten aantonen of deze nieuwe Chinese modellen inderdaad in staat zijn om merken als Mercedes-Benz, Audi en BMW het vuur aan de schenen te leggen. Collega Tim reed namelijk onlangs met de NIO ET7 en was zowel onder de indruk als kritisch. Wij houden u op de hoogte.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Tesla Model S Plaid
    Next Article Rijtest DS7 E-Tense

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?