Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Uitgebreide rijtest Peugeot 5008 1.6 benzine automaat Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Uitgebreide rijtest Peugeot 5008 1.6 benzine automaat

    Auto 27-09-2018Geen reacties

    Je ziet ze nog niet heel veel in het Nederlandse straatbeeld en dat is wat vreemd. De Peugeot 5008 is namelijk heel veel auto voor zijn geld. Ik reed er twee weken en bijna 4.000 kilometer mee door het heetste en bergachtigste gedeelte van Europa.

    Qua uiterlijk is er iets vreemds aan de hand met de 5008. Soms ziet hij er groot uit en soms ook weer niet. Van ieder zijde dat je de auto bekijkt, krijg je een andere indruk. Een ding blijft echter altijd hetzelfde, de immense ruimte binnenin de auto.

    Tijdens de rit moest er flink wat bagage meegenomen worden. En dat is in de ruime 5008 geen probleem. Mijn testauto was uitgerust met drie zitrijen en zeven stoelen. De derde zitrij, die eigenlijk alleen geschikt is voor de allerkleinsten, is handig en netjes weggewerkt onder de dubbele gescheiden afdekplaten in de kofferruimte. Ideaal bij deze auto was ook de kofferklep die door de voet onder de bumper te houden geopend kan worden. Een accessoire die je moet hebben als je regelmatig met volle handen staat.

    Heel veel ruimte

    Omdat we de derde zitrij tijdens onze reis niet nodig hadden, hebben we die stoelen eruit gehaald. Dat is een peulenschil en gaat heel. De extra vrijgekomen ruimte vergroot de bagagemogelijkheden aanzienlijk en kan weer afgedekt worden met de bijgeleverde geleide-steunen waar de afdekplaten op kunnen steunen.

    Uitgebreide rijtest Peugeot 5008 1.6 benzine automaat Driving-Dutchman

    De opgevouwen stoelen zijn handzaam en klein en kunnen overal makkelijk opgeborgen worden. Om nog meer bagageruimte te krijgen, kunnen de drie achterstoelen afzonderlijk van elkaar eenvoudig via de geleiderails naar voren geschoven worden.

    Nu is de 5008 al geen kleine auto, zeg maar gerust een ruimte-monster, maar zelfs met de achterstoelen in de voorste stand, zitten passagiers achterin nog steeds riant. De zonwerende zij- en achterruiten, opklaptafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen en handmatig instelbare luchtstroom verhogen het comfort. Zelfs Macron zou zich president voelen in deze voiture.

    Zeer ontspannen

    Er is al, ook door mij, veel geschreven en gezegd over de i-Cockpit van Peugeot; het kleine stuur dat boven het instrumentenpaneel uitkomt. Het is een kwestie van gewenning, die bij mij minder lang duurde dan ik had verwacht. Ik heb uren achter elkaar in de Peugeot doorgebracht en ontdekt dat de configuratie ervan fijn en de zithouding zeer ontspannen is.

    Uitgebreide rijtest Peugeot 5008 1.6 benzine automaat Driving-Dutchman

    Net als de voorstoelen. Waar ik tijdens mijn korte test geen lekkere zithouding kon vinden omdat de zitting naar mijn smaak aan de achterkant te diep ten opzichte van de voorkant is, was dit tijdens de lange reis geen issue meer. Ik ben gaan zitten, heb de stoel twee keer versteld en de voor mij beste stand snel gevonden en duizenden kilometers zonder een centje pijn in die houding gereden.

    Luxe en comfort zit niet alleen in stoelen, ruimte, ventilatie, verkoeling en verwarming, maar zijn ook sterk afhankelijk van de prestaties van een auto. Boven alles is het binnenin de auto, ook op hogere snelheden, opvallend stil, een genot gewoon. Peugeot heeft de ruime 5008 met zijn 1.350 kilo echt licht weten te houden. En dat merk je aan alles.

    Uitgebreide rijtest Peugeot 5008 1.6 benzine automaat Driving-Dutchman

    Prima indruk

    Mijn Peugeot was uitgerust met een 165 pk 1.6-liter benzinemotor en een zestraps automatische versnellingsbak. Een combinatie die voor mij meer dan boven verwachting presteerde en vooral in kracht en souplesse uitblinkt. Zelfs de hoogste bergpassen tussen Italiē en Zwitserland lijken voor de 1.600 niet te bestaan. En van het schakelen merk je nauwelijks iets. Dankzij de voldoende kracht die de motor bij lage toerentallen heeft, hoeft de versnellingsbak ook niet vaak te schakelen, en dat geeft rust tijdens het rijden.

    Het brandstofverbruik van de 1.600 cc viercilinder is wonderbaarlijk laag. In totaal reden we 3.607 kilometer over snelwegen, door de bergen en in de heuvels. Op de snelweg werd vooral op hogere snelheid gereden. Toch hadden we aan het einde van de rit een zeer gunstig brandstofverbruik van slechts 6.8 liter per 100 kilometer. Dit verbruik zal, als je alleen of voornamelijk in Nederland rijdt, een stuk lager liggen.

    Uitgebreide rijtest Peugeot 5008 1.6 benzine automaat Driving-Dutchman

    De directe besturing met het kleine stuur is heerlijk op zowel de snelweg als in de stad en de bergen. Dankzij zijn zeer korte draaicirkel voelt de 5008 zich overal thuis. Zelfs de kleinste parkeerruimtes in grote steden vormden geen probleem. Het veercomfort van de 5008 is zoals we van een Franse auto mogen verwachten. Zowel beladen als onbeladen. De prestaties zijn niet anders als de auto leeg of vol is, wat een zeer positief punt is.

    Na twee weken en bijna 4.000 kilometer kun je een goede indruk van een auto krijgen. De Peugeot 5008 heeft die indruk voor mij onuitwisbaar gemaakt. Zijn prestaties, comfort en ruimte maken van de Franse SUV een begeerlijke auto. Notabene heeft Peugeot recent bekend gemaakt dat de 1.6 vanaf nu 180 pk en dat de zestraps automaat vervangen is door een achttraps uitvoering. Reden te meer misschien om vanaf iets meer dan 34 duizend euro een proefrit te maken in een auto die niet onderdoet voor merken in luxe(re) en duurdere segmenten. 

    Peugeot 5008 1.6 E-THP

    Motor: 1.598 cc viercilinder turbo benzine
    Vermogen: 165 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 240 Nm bij 1.400 tpm
    Transmissie: 6 v., automaat
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 206 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 9,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.340 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,8l/100 km
    Gemeten verbruik: 6,8l/100 km
    CO2-uitstoot: 133 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf: 34.230‎,- euro
    Prijs testauto: 41.020,- euro

    Uitgebreide rijtest Peugeot 5008 1.6 benzine automaat Driving-Dutchman
    Uitgebreide rijtest Peugeot 5008 1.6 benzine automaat Driving-Dutchman
    Uitgebreide rijtest Peugeot 5008 1.6 benzine automaat Driving-Dutchman
    Uitgebreide rijtest Peugeot 5008 1.6 benzine automaat Driving-Dutchman
    Uitgebreide rijtest Peugeot 5008 1.6 benzine automaat Driving-Dutchman
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEindelijk een Bugatti Chiron die iedereen kan betalen!
    Next Article Porsche herintroduceert exclusieve nieuwe editie van de legendarische 935

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?