Enige tijd terug bezocht ik een autobedrijf waar een bergingsbedrijf een Audi A6 met 3.0 TDI (motorcode BMK) had gebracht. De auto was tijdens een snelwegrit gestrand. Bij een snelheid van 120 kilometer per uur begon de motor plotseling slecht te draaien en sloeg uiteindelijk af. Daarna gaf de motor geen enkel teken van leven meer.
De berger bracht de Audi en de gedesillusioneerde bestuurder naar de garage. De Audi had 188.000 kilometer gereden en was nog maar een maand in het bezit van de huidige bestuurder, die bovendien nog maar nauwelijks met de auto gereden had. Wat voor verborgen verrassingen had zijn nieuwe aanwinst allemaal in petto?
Nokkenas van rechter cilinderrij gebroken
De garage had inmiddels een diagnose gesteld: de nokkenas van de rechter cilinderrij was gebroken. Om die reden was het deksel van de distributieketting, dat bij deze modellen aan de achterzijde zit, gedemonteerd. Ten tijde van mijn bezoek was het deksel nog gedemonteerd waardoor ik kon zien dat er nog meer mechanische schade aan de nokkenasaandrijving zat. De kettingspanner was afgebroken, de distributieketting was een paar tanden versprongen en het slijpsel van de afgebroken spanner zat overal. Maar dat was niet het enige dat rondom zichtbaar was.
Het slijpsel van de spanner was vermengd met een dikke laag van verbrande olie, zeg maar asfalt. Het was klip en klaar dat alle schade het gevolg was van een gebrek aan smering. De afzetting van verbrande olie was ook zichtbaar onder de olievuldop, en het feit dat het schoepenwiel van de turbo tegen de turbinebehuizing liep, duidt op een ernstig gebrek aan smering. In zo’n geval rijst de vraag: hoe zit het met de onderhoudsgeschiedenis van deze auto, en wanneer is voor het laatst de olie ververst?
Olie zes jaar geleden ververst
Bij aflevering aan de klant, een maand terug, was voor het laatst de olie ververst. Maar omdat het onderhoudsboekje slechts ten dele was ingevuld, rees de vraag of er in de tijd daarvoor wel volgens onderhoudsschema olie was vernieuwd. Na enig speurwerk werd de garage achterhaald waar deze Audi zijn vorige onderhoudsbeurten had gehad. Bij die garage was de laatste keer olie ververst bij 76.000 kilometer in 2007. Toen de auto in 2010 nog eens bij de garage voor onderhoud kwam, werd er geen olie ververst. Het is niet onwaarschijnlijk dat deze olie 104.000 km in het blok heeft gezeten! Volgens voorschrift moet de olie elke 30.000 kilometer of elke 24 maanden ververst worden.
Oliebeurt wordt door tijdsdruk niet goed uitgevoerd
Bijna net zo erg als geen olie verversen, is een slechte olie verversing. Het komt veel voor dat de oliebeurt onder tijdsdruk de mist ingaat. Auto’s die ’s ochtends klaar staan voor een oliebeurt komen soms later dan gepland op de brug. Doordat de motor dan is afgekoeld is de viscositeit van de olie veel hoger waardoor alle oude olie niet uit het blok loopt.
Het is van wezenlijk belang dat de oude olie zoveel mogelijk uit het blok verdwijnt, zeker bij een 3.0 TDI waar 8,2 liter olie in gaat. Het restant van de oude olie vermengt zich met de nieuwe waardoor de oliekwaliteit meteen bij de eerste start met sprongen achteruit gaat. Daarom is het zo belangrijk dat de olie bij een warme motor wordt afgetapt, ook al heeft de werkplaats geen tijd om de auto warm te rijden. Tijd is weliswaar geld, maar wat rijdt dat slijt, smeer dus op tijd! En zorg dat de oude olie en vuil zoveel mogelijk uit het blok verdwijnen.