Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Van straat(schoffie) naar circuit(coureur) in de DNRT Peugeot 206 GTi Cup

    Auto Fun 30-10-2017No Comments

    Wie droomt er niet van? Zes volle racedagen op drie verschillende circuits met gemiddeld meer dan 35 deelnemers per racedag en auto’s die technisch volledig gelijk zijn. De Peugeot 206 GTi Cup is volgens organisator Dutch National Racing Team (DNRT) dé instapklasse in het Nederlandse clubracen, low-budget, competatief en levert vooral heel erg veel fun! Ik mocht er aan proeven en heb als gastrijder een volledige racedag meegemaakt!

    Liever bewegende beelden bekijken? 

    Stel je voor; je hebt een apk goedgekeurde en in technische goede staat verkerende Peugeot 206 GTi met kenteken. Je stapt thuis in Nederland in de auto en rijdt naar een circuit in België. Daar rij je een vrije training, kwalificatie en twee races. En allemaal staan ze bol van de actie, spanning en sensatie!

    Zodra je instapt voel je zijn race-aspiraties

    De enige Peugeot 206 GTi waar ik mee gereden heb, was de straatversie. Voor zijn tijd echt een gave hot hatch, fel en snel en een sportieve wegligging. Maar echt het onderste uit de kan halen kon destijds op de openbare weg al niet meer. Ik was daarom enorm benieuwd naar de prestaties van de cup-versie op het circuit. Een ‘uitgeklede’ auto waar bijna alleen maar onderdelen in en op zitten die je nodig hebt om te racen. Spannend!

    Zodra je in de cup 206 GTi stapt, zie en voel je zijn race-aspiraties. Deze auto ademt race, ruikt race, voelt race én klinkt race! Al na een paar rondjes circuit geeft de Peugeot je een vertrouwd gevoel. Hij is stabiel, voorspelbaar en zal je niet snel verrassen. Dit is echt een auto waar iedereen die wil racen de fijne kneepjes goed onder de knie kan krijgen. Na de vrije training en kwalificatie van ieder 20 minuten, reed ik rondetijden in de middenmoot.

    En dat terwijl ik nog nooit met deze auto op dit circuit gereden had. Zo snel kun je de GTi redelijk onder controle krijgen. Nadat je aan de auto gewend bent komt het finetunen. Hoe laat kun je remmen, wanneer kun je insturen, hoe hard kun je door die bocht of chicane? Met finetunen kun je seconden winnen..!

    Goede 206 GTi al vanaf 1.000 euro

    De Peugeot 206 GTi Cup is begin 2017 oorspronkelijk opgericht voor beginnende coureurs, jongens en meisjes die de straat zat zijn en meer uitdaging willen. Gedurende het seizoen werd de klasse echter ook steeds meer een uitdaging voor meer ervaren rijders. Mannen en vrouwen van alle leeftijden die de spanning van het cup racen met gelijkwaardige auto’s als uitdaging zien. Het gaafste aan de 206 GTi Cup is dat het low-budget is en volgens DNRT, even los van eventuele schades, de goedkoopste klasse in Nederland.  

    In de Cup wordt gereden met de 138 pk 2.0-liter zestienklepper driedeurs Peugeot 206 GTi die tussen 1999 en 2002 in grote aantallen werd geproduceerd. In Nederland is het de meest verkochte Peugeot ooit waardoor er veel auto’s en onderdelen beschikbaar zijn en de auto is makkelijk zelf op te bouwen en te onderhouden. Dit zorgt ervoor dat de aanschaf en het onderhoud relatief goedkoop zijn. Een goede 206 GTi koop je al vanaf ongeveer duizend euro. Je haalt hem leeg en koopt voor 2.500 euro de cupkit met race-onderdelen met onder andere rolkooi en racebanden, geeft ‘m een grote beurt en je kunt het circuit op!

    Podiumkans voor nieuwe coureurs

    De Peugeot 206 GTi Cup bestaat uit drie klassementen: Rookies voor de nieuwkomers en Challenge voor coureurs die al autosport-ervaring hebben. Ook als nieuwbakken coureur maak je dus kans om op het podium te komen. Daarnaast is er ook nog een Teamklassement voor deelnemers die hun auto willen delen met een tweede rijder. Dit is een mooie oplossing als je geen budget voor een heel, maar wel voor een deel van het seizoen hebt.

    Om iedereen een gelijke kans te bieden, zorgt de organisatie ervoor dat de auto’s zo gelijk mogelijk aan elkaar zijn. Aanpassingen aan de auto’s is beperkt mogelijk, zodat er op het circuit een competitief en eerlijk geracet kan worden. Hoewel de auto’s gelijk zijn, kan er echter door leeftijdsverschil en kilometerstanden verschil in het motorvermogen zijn. Om deze reden wordt van de auto’s voor het seizoen en tijdens het raceseizoen het vermogen getest.

    DNRT is er perfect in geslaagd om een hele gave nieuwe low-budget raceklasse neer te zetten. Alles klopt, van de doelstelling tot het resultaat en ik beveel de Peugeot 206 GTi Cup iedereen die goedkoper wil racen dan ook van harte aan! Wil je meer weten over deze gave klasse? Kijk dan op www.206gticup.nl en www.dnrt.nl!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleNissan X-TRAIL gefine-fine-tuned
    Next Article De nieuwe Nissan Navara, de slimme pick-up

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?