Wie droomt er niet van? Zes volle racedagen op drie verschillende circuits met gemiddeld meer dan 35 deelnemers per racedag en auto’s die technisch volledig gelijk zijn. De Peugeot 206 GTi Cup is volgens organisator Dutch National Racing Team (DNRT) dé instapklasse in het Nederlandse clubracen, low-budget, competatief en levert vooral heel erg veel fun! Ik mocht er aan proeven en heb als gastrijder een volledige racedag meegemaakt!

Liever bewegende beelden bekijken? 

Stel je voor; je hebt een apk goedgekeurde en in technische goede staat verkerende Peugeot 206 GTi met kenteken. Je stapt thuis in Nederland in de auto en rijdt naar een circuit in België. Daar rij je een vrije training, kwalificatie en twee races. En allemaal staan ze bol van de actie, spanning en sensatie!

Zodra je instapt voel je zijn race-aspiraties

De enige Peugeot 206 GTi waar ik mee gereden heb, was de straatversie. Voor zijn tijd echt een gave hot hatch, fel en snel en een sportieve wegligging. Maar echt het onderste uit de kan halen kon destijds op de openbare weg al niet meer. Ik was daarom enorm benieuwd naar de prestaties van de cup-versie op het circuit. Een ‘uitgeklede’ auto waar bijna alleen maar onderdelen in en op zitten die je nodig hebt om te racen. Spannend!

Zodra je in de cup 206 GTi stapt, zie en voel je zijn race-aspiraties. Deze auto ademt race, ruikt race, voelt race én klinkt race! Al na een paar rondjes circuit geeft de Peugeot je een vertrouwd gevoel. Hij is stabiel, voorspelbaar en zal je niet snel verrassen. Dit is echt een auto waar iedereen die wil racen de fijne kneepjes goed onder de knie kan krijgen. Na de vrije training en kwalificatie van ieder 20 minuten, reed ik rondetijden in de middenmoot.

En dat terwijl ik nog nooit met deze auto op dit circuit gereden had. Zo snel kun je de GTi redelijk onder controle krijgen. Nadat je aan de auto gewend bent komt het finetunen. Hoe laat kun je remmen, wanneer kun je insturen, hoe hard kun je door die bocht of chicane? Met finetunen kun je seconden winnen..!

Goede 206 GTi al vanaf 1.000 euro

De Peugeot 206 GTi Cup is begin 2017 oorspronkelijk opgericht voor beginnende coureurs, jongens en meisjes die de straat zat zijn en meer uitdaging willen. Gedurende het seizoen werd de klasse echter ook steeds meer een uitdaging voor meer ervaren rijders. Mannen en vrouwen van alle leeftijden die de spanning van het cup racen met gelijkwaardige auto’s als uitdaging zien. Het gaafste aan de 206 GTi Cup is dat het low-budget is en volgens DNRT, even los van eventuele schades, de goedkoopste klasse in Nederland.  

In de Cup wordt gereden met de 138 pk 2.0-liter zestienklepper driedeurs Peugeot 206 GTi die tussen 1999 en 2002 in grote aantallen werd geproduceerd. In Nederland is het de meest verkochte Peugeot ooit waardoor er veel auto’s en onderdelen beschikbaar zijn en de auto is makkelijk zelf op te bouwen en te onderhouden. Dit zorgt ervoor dat de aanschaf en het onderhoud relatief goedkoop zijn. Een goede 206 GTi koop je al vanaf ongeveer duizend euro. Je haalt hem leeg en koopt voor 2.500 euro de cupkit met race-onderdelen met onder andere rolkooi en racebanden, geeft ‘m een grote beurt en je kunt het circuit op!

Podiumkans voor nieuwe coureurs

De Peugeot 206 GTi Cup bestaat uit drie klassementen: Rookies voor de nieuwkomers en Challenge voor coureurs die al autosport-ervaring hebben. Ook als nieuwbakken coureur maak je dus kans om op het podium te komen. Daarnaast is er ook nog een Teamklassement voor deelnemers die hun auto willen delen met een tweede rijder. Dit is een mooie oplossing als je geen budget voor een heel, maar wel voor een deel van het seizoen hebt.

Om iedereen een gelijke kans te bieden, zorgt de organisatie ervoor dat de auto’s zo gelijk mogelijk aan elkaar zijn. Aanpassingen aan de auto’s is beperkt mogelijk, zodat er op het circuit een competitief en eerlijk geracet kan worden. Hoewel de auto’s gelijk zijn, kan er echter door leeftijdsverschil en kilometerstanden verschil in het motorvermogen zijn. Om deze reden wordt van de auto’s voor het seizoen en tijdens het raceseizoen het vermogen getest.

DNRT is er perfect in geslaagd om een hele gave nieuwe low-budget raceklasse neer te zetten. Alles klopt, van de doelstelling tot het resultaat en ik beveel de Peugeot 206 GTi Cup iedereen die goedkoper wil racen dan ook van harte aan! Wil je meer weten over deze gave klasse? Kijk dan op www.206gticup.nl en www.dnrt.nl!

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: