Terwijl bij ons de verkoop van nieuwe auto’s vorige maand weer eens negen procent lager lag dan vorig jaar (bron: Remarketingnieuws), gaan dikke performance bakken met veel vermogen in de Verenigde Staten en de rest van Europa als warme broodjes over de toonbank.
Ondanks de steeds strenger wordende milieuregelgevingen en eisen voor brandstofverbruik worden er volgens Automotive News sinds 2009 in de Verenigde Staten 70 en in Europa 14 procent meer high-performance modellen verkocht. En de vraag naar bepaalde personenwagens en pick-up trucks is zo groot, dat fabrikanten niet meer aan de vraag kunnen voldoen.
Orders Dodge Challenger en Hellcat opgeschort
Dodge heeft al aangekondigd dat het nieuwe bestellingen voor de 707 pk Challenger en Charger Hellcat opgeschort totdat ze weer op tijd kunnen leveren. Volgens Dodge en SRT-baas Tim Kuniskis heeft de Hellcat met ruim 9.000 orders in mei alle verwachtingen overtroffen. “Sinds de crisis krijgen we 90 procent meer orders en naar de Challenger is zelfs 95 procent meer vraag.
Er is nog hoop voor het Nederlandse wagenparkbeeld dat nu gedomineerd wordt door bijtellingsaantrekkelijke eenheidsworsten.
Ook de Europese merken Audi, BMW en Mercedes-Benz en de Japanse Nissan GT-R (+16 procent) en Engelse Jaguar F-Type scoren wereldwijd erg goed. Chevrolet verkocht 101 procent meer Corvette’s en nieuwe Dodge Viper’s veranderden 29 procent meer van eigenaar.
Er is nog hoop voor het Nederlandse wagenparkbeeld dat nu gedomineerd wordt door bijtellingsaantrekkelijke eenheidsworsten als gevolg van idiote fiscale stimulansen en krenterige leaserijders.