Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Versleten distributieketting BMW 535i veroorzaakt desastreuze motorschade

    Techniek 05-08-201510 Comments

    Dat communicatie in de autobranche belangrijk is lijkt een open deur, het geldt tenslotte voor elke branche. Ik wil u meenemen in onderstaande casus, u mag zelf oordelen. Het betreft een BMW 535i, bouwjaar 2010, motorcode N55B30A met slechts 85.000 kilometer op de teller.

    Op enig moment meldt de berijder zich bij de dealer omdat hij soms geconfronteerd wordt met een brandend motormanagementlampje. Door de dealer wordt al snel vastgesteld dat de distributieketting versleten is met als gevolg dat de complete distributie moet worden vervangen inclusief verstellers, geleiders  spanners en alles wat er bij hoort.

    Nota van 2.825 euro

    Een actueel probleem wat resulteert in een nota van 2.825 euro inclusief  btw. De klus wordt initieel zonder problemen geklaard, maar al snel meldt het brandende lampje zich weer en valt de motor in noodloopregeling. Terug in de werkplaats wordt de elektronica uitgelezen en deze stond vol met meldingen, maar één sprong er tussen uit: beklemming van de nokkenas!

    Rekening versleten distributieketting BMW 535i escaleert door non-communicatie Driving-DutchmanOmdat de storing ook door de nokkenassensor kon worden veroorzaakt, werd deze vernieuwd. Echter zonder resultaat, het lampje liet zich niet van de wijs brengen. Hierop werd contact gezocht met BMW Nederland waar het probleem werd voorgelegd. Na gezamenlijk overleg tussen beide partijen wordt besloten het oliefilter te controleren op aanwezig slijpsel, en de kappen van de nokkenas- en drijfstanglagers te demonteren.

    Nokkenas- en drijfstanglagers ingelopen

    Hieruit volgende een kort mailtje naar de opdrachtgever: Nokkenas- en drijfstanglagers zijn ingelopen en moeten worden vernieuwd. Mij werd gevraagd de schade te beoordelen en met name de oorzaak ervan te achterhalen. Ik stortte me als eerste op de drijfstanglagers, deze zagen er eigenlijk wel goed uit en waren niet verkleurd of versleten wat bij ingelopen lagers meestal wel het geval is.

    Wat wel goed te zien was waren enkele lichte krassen over de volle lengte van de lagers. Deze krassen waren duidelijk niet het gevolg van normale slijtage. In de lagerkappen van de nokkenas werd hetzelfde patroon aangetroffen; mooie rechte krassen over de hele lengte van het lager. Rondom deze plaatsen van delict werden ook heel veel metaaldeeltjes aangetroffen, niet magnetisch dus kennelijk aluminium.

    Aluminiumdeeltjes all over the place

    Na het uiteennemen van een groot aantal onderdelen waaronder onder andere oliepomp, oliefilter en nokkenasverstellers werden deze aluminiumdeeltjes overal in meer en mindere mate aangetroffen. Vastgesteld kon worden dat zwevend vuil in de motorolie heeft geresulteerd in het brandende motormanagementlampje en de aangetroffen schade aan de lagers.

    Rekening versleten distributieketting BMW 535i escaleert door non-communicatie Driving-DutchmanZo’n deeltje in een nokkenas-versteller doet natuurlijk wonderen. Vraag blijft over waar deze deeltjes vandaan kwamen. Hier gaven de oude distributietandwielen het duidelijke antwoord op. De tanden waren weggesleten en de tanden afgetopt, de tandwielen hadden zichtbaar materiaal verloren als gevolg van de versleten distributie. Dit verloren materiaal vond op enig moment zijn weg in de motorolie en liet op de afzonderlijke onderdelen nog meer sporen achter, met als gevolg nog meer alu-deeltjes in de motorolie.

    Helaas bracht een ingeschakelde contra-expert hier geen verandering in. Ik ben van mening dat na het vernieuwen van de distributieketting de motor een goede motorflush (motorreiniging) had ondergaan er veel problemen hadden kunnen worden voorkomen, maar ja, dat stond volgens de dealer niet in het protocol. En dit geldt niet alleen voor BMW-motoren, maar voor alle automerken en modellen…

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleGeeft de Yamaha R1 het Rossi-gevoel?
    Next Article Honda CR-V, ruim, ruimer, ruimst

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Crash data elektrische stuurbekrachtiging Volkswagen Group wissen zonder stuurkolom te vervangen

    By Driving-Dutchman

    Zo gebruik je het aircosysteem van je auto optimaal

    By Driving-Dutchman

    Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi

    View 10 Reacties

    10 Comments

    1. Ties on 04-09-2015 13:57

      Maar wat was eigenlijk de oorzaak van die snelle slijtage van de distributie ketting en tandwielen ? Was de onderhoudshistorie bekend ? Of beter geen gebruikte 535 aanschaffen ?

      Reply
    2. Bert Pennock on 07-09-2015 09:49

      Beste Ties, de reden van het oprekken van de kettingen is een complex verhaal. Ik zal er in mijn artikel
      van deze maand aandacht aan schenken.

      Reply
    3. Kees van der Hel on 19-09-2015 12:21

      Ik heb mijn Opel Signum 2.2 DTI laten chiptunen en na een tweetal jaren moest mijn distributieketting worden vervangen terwijl ik had begrepen dat in principe een ketting nooit hoeft te worden vervangen….
      (De lengte was met bijna 1,5 cm toegenomen) en bogon de motor over te slaan en gekke dingen te doen.
      Gelukkig waren we er op tijd bij!.
      Heeft het tunen ook een negatieve invloed op de ketting? Ik heb namelijk nu mijn Insignia ook weer laten tunen waarbij het vermogen met bijna 50 pk! is toegenomen.
      Ben bang dat dit ook weer een negatieve uitwerking xzal hebben op de riem/cq ketting maar het voordeel van het tunen weegt toch op tegen dit eventuele nadeel!

      Reply
    4. Rob on 23-09-2015 05:56

      Hoi Kees,

      Dat een distributieketting nooit vervangen hoeft te worden is achterhaald. Het tunen kan een negatief effect hebben op alle bewegende onderdelen in de motor.

      Welk voordeel bedoel je? Vermogen? 🙂

      Groet,
      Rob

      Reply
    5. Kees on 26-02-2016 13:39

      Fabrikanten gebruiken geen Aluminium tandwielen hoor, als dit de website van een ‘kenner’ is zou dat toch wel bekend moeten zijn. Daarom neem ik de rest van het verhaal ook met een korreltje zout.

      Reply
      • Bert Pennock on 26-02-2016 14:54

        Beste Kees,

        Wellicht handig om verdieping in de materie te verkrijgen, het korreltje zout wordt dan
        vanzelf suikerzoet!

        Reply
    6. Bimmer on 21-03-2016 22:22

      Aluminium distributietandwielen ? Is dat niet vragen om dit soort problemen ?
      Nu nog een aluminium distributieketting.

      Reply
    7. Sjeik El i-dtec on 08-04-2016 23:29

      Dat de ketting al zó snel na het gootje is zou kunnen liggen aan een afwijking dat mogelijk ontstaan is bij het assembleren van de motoren.
      Klanten wachten op hun BMW en er moet fors worden doorgewerkt om op tijd de auto’s af te leveren.

      Autoliefhebbers op fora weten meestal wel de manco’s en zullen de modellen waar wat mee aan de hand is laten staan, en kiezen voor het beste model in het gamma.
      De leek die vermoed dat BMW staat voor prestige, status en succes kan zomaar eens het brekebeentje van een concern aanschaffen en beteuterd bij een garage een factuur voorheschoteld krijgen van €3000,– voor de vervanging van de distriebutieketting en overige onderdelen.
      De ene 5 serie haald moeiteloos de 8 ton en de andere 5 serie geeft nog voor de 100.000 kilometer niet meer thuis. Het is waar de fabriekant hard aan werkt om de problemen voorgoed op te lossen.

      Reply
    8. richard on 26-09-2018 08:24

      niet elk ijzerhoudend ondeerdeel is magnetisch op te sporen met een ordinaire ferriet magneet.Dit kan door bijmengen van nikkel een gestoord magnetisch veld opleveren. Een neodymium magneet zou dat beter moeten doen. Alu tandwielen,lijkt mij ook sterk.Trouwens de uitvoering van de ketting zou in mijn ogen een duplex ketting moeten zijn,dit is in mijn Mercedes wel het geval. Audi v8 had ook een dergelijk probleem met simplex ketting.

      Reply
    9. Otto on 10-03-2019 02:14

      Beste,

      Ikzelf ben al ca. 40 jaren werkzaam in de metaalbranche,
      heb machines ontworpen alsmede gebouwd ,
      een aandrijving krukas/nokkenas zou ik persoonlijk niet met aluminium tandwielen uitvoeren,
      (wellicht is dit gedaan uit oogpunt gewichtsbesparing)
      heb in de jaren veel aan BMW gesleuteld ,waarbij voorheen de nokkenas aandrijving van duplexketting en stalen tandwielen waren voorzien.
      Mijn huidige auto is een BMW 535I BJ 2014 deze auto heeft het zgn start/stop systeem,
      wat ik standaard voor het wegrijden uitschakel,(laat het binnenkort bij BMW voorgoed uitzetten)
      immers het telkemale starten geeft voortdurend een kortstondige ruk aan de ketting ,
      dit zal de levensduur van deze overbrenging in niet geringe mate verkorten.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?