Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio rijtest autotest Driving-Dutchman
    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf getallen die je nog niet kende van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

    Auto 16-11-2017Geen reacties

    Er is al veel geschreven over de machtige Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, de 510 pk sterke supersedan uit Italië. Het meeste is dan ook al bekend, maar na een dag op pad met deze geweldenaar en wat speurwerk, vond ik vijf feiten die je vast nog niet kende.

    5,1
    Een vreemd getal, maar dit is het aantal kilogrammen dat de motorkap weegt. Volledig vervaardigd van koolstof, draagt het bij aan het relatief lage gewicht van de Q. Ook het dak, de aandrijfassen en de aerodynamische zaken zijn van dit materiaal gemaakt. Daarnaast is er veelvuldig gebruik gemaakt van licht aluminium voor bijvoorbeeld de wielophanging en zijschermen.

    Maar even belangrijk als het laag houden van het gewicht is dat de engineers door deze materialen slim te gebruiken een perfecte 50/50 gewichtsverdeling over de voor- en achterwielen hebben weten te bereiken. En dit zorgt voor een bijzonder goede wegligging. Niet voor niets is de Q koning van de Nordschleife.

    31
    Zoveel Giulia Quadrifoglio’s zijn er in ons land verkocht, waarvan -hoe kan het ook anders- het grootste deel (39%) rood is. Natuurlijk is dit de Alfa kleur bij uitstek, maar na de Giulia Q in het zwart te hebben gezien, twijfel ik wat het mooiste is.

    Het zwart geeft deze auto namelijk een gave dreigende uitstraling, zeker met donkere velgen erbij. Het lijkt ook alsof de carbon voorspoiler (die bij 100 kilometer per uur automatisch omlaag gaat voor nog meer grip), sideskirts en diffuser met vier enorme uitlaten, meer onderdeel van de auto zijn en het meer één geheel is. En als dan ook nog de achterste zijruiten en achterruit getint zijn, dan staat daar een serieus badass auto.
    150
    Dit is het aantal milliseconden die de automaat erover doet om van het ene verzet in het andere te komen. Ter illustratie, dit duurt net zo lang als met je ogen knipperen. Voor deze snelste schakeltijd moet je de auto wel in de Race-stand zetten, waarbij je ook de felste gasrespons hebt van de 510 pk,  600 Nm sterke 2,9 liter V6 en waarbij de Traction Control jou bijna volledig de teugels in handen geeft.

    En dat laatste is geen sinecure, want de Q is een beest. 510 pk is namelijk heel erg veel power dat ook nog eens allemaal op de achterwielen overgebracht wordt. En als je dan ook nog eens rijdt op natte wegen, dan heeft zelfs het Alfa Active Torque Vectoring systeem grote moeite tractie te behouden. Resultaat: een auto die bij iets te veel gas, spint.


    Beter is het om de auto in de Dynamic modus te houden. Je levert dan nauwelijks in op felheid, maar je hebt een hele zwik aan elektronische hulpmiddelen die de auto enigszins in het gareel houden, waardoor je hartslag tot een wat normaler niveau kan dalen. Wil je toch de Race stand gebruiken, zorg dan voor een goede driftopleiding.

    7.495
    Het zijn een hoop euro’s die je neer moet leggen voor de keramische remschijven, maar ze zijn aan te raden. Het snelheidspotentieel van de Giulia Quadrifoglio is namelijk immens. In 3.9 seconden zit je op de 100 kilometer per uur met een topsnelheid van 307, de snelste straat Alfa Romeo ooit gemaakt! En ondanks dat dit indrukwekkende cijfers zijn, kunnen ze niet omschrijven wat er gebeurt als je vol optrekt.
    Heel even zoekt de auto naar grip om je vervolgens te katapulteren en je zo hard in je stoel te drukken dat naar voren leunen nog slechts een illusie is. En zodra je hersenen denken te wennen aan de enorme versnelling, kom je in de hogere toeren aan waarbij de Q er nog eens een schepje bovenop doet. En voor je het weet, heeft de automaat al een hogere versnelling uitgekozen en begint het feest opnieuw. Een schier oneindige maalstroom van rauwe kracht, waar je na de eerste keren echt even van bij moet komen.

    38.784
    Niet alleen doe je jezelf een enorm plezier en genot door een Giulia Quadrifoglio te kopen, maar met bijna 40.000 euro aan belastingen, help je ook nog eens de staatskas enorm. Want ondanks slimme technieken die zorgen voor meer zuinigheid, moeten die 510 trappelende Italiaanse paarden ergens vandaan komen. En dus is de uitstoot aan de hoge kant, met hoge belastingen als gevolg.

    Dit betekent dat je voor een Giulia Quadrifoglio automaat vanaf 112.930,- euro betaalt en met wat extra opties zoals de keramische remschijven, kwam de testauto op 128.350,- euro. Natuurlijk is dit een enorm geldbedrag, je koopt er bijvoorbeeld al een leuke Giulietta Veloce én 4C van. Waarmee je een hardcore sportauto én een prima snelle auto voor dagelijks gebruik hebt. Maar de Giulia Quadrifoglio is nu juist zo gaaf omdat ie beide is. Ongelooflijk snel, onverslaanbaar als straatauto op het circuit, maar nog altijd een praktische comfortabele elegante Italiaanse reisauto. Wat kun je nog meer wensen?

    Informatie
    Merk: Alfa Romeo
    Model: Giulia
    Type: Quadrifoglio
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 2.900 cc V6 turbo
    Vermogen: 510 pk
    Koppel: 600 Nm
    Topsnelheid: 307 km/h
    0-100: 3.9 seconden
    Versnellingsbak: Achttraps automaat
    Gewicht: 1.595 kg
    Prijs vanaf: 112.930,- euro
    Prijs gereden model: 128.350,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest MINI Cooper S ALL4 Countryman
    Next Article Zo kun je low budget voor minder dan vijfduizend euro een seizoen autoracen

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?