Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Volkswagen Polo niet vooruit te branden door gescheurde slang

    Techniek 05-02-2020Geen reacties

    Niets heftigs aan deze Volkswagen en iets wat kan gebeuren als een auto ouder wordt. De motor van de Polo 1.2 TDi BlueMotion uit 2012 draait nog wel, maar levert bij lange na niet het vermogen dat hij zou moeten leveren. In de motorregeleenheid is foutcode P0299 ‘Turbodruk regeling onder de grens’ opgeslagen. Het autobedrijf heeft al van alles geprobeerd, maar kan het probleem niet oplossen.

    Gegevens Volkswagen Polo in dit artikel;

    Merk: Volkswagen
    Model: Polo
    Type: 1.2 TDi BlueMotion
    Bouwjaar: 2012
    Brandstof: diesel
    Aantal cilinders: 3
    Motorcode: CFWA
    Motormanagement: EDC Delphi
    Foutcodes: P0299 Turbodruk regeling onder de grens

    Omdat het bedrijf niet weet hoe ze met deze storing verder moeten, neemt de monteur contact op met de Automotive Techline van Mijngrossier. Allereerst wordt geadviseerd om bij volle belasting de turbodruk van de variabele (VGT) turbo en het drukverschil in het roetfilter tijdens stationair draaiende motor te meten. Die bedragen respectievelijk 1.740 en 0 (nul) millibar, waaruit blijkt dat de benodigde druk inderdaad niet gehaald wordt.

    De volgende stappen zijn controle van het turbodruk-ventiel en de magneet-klep die de laaddruk regelen. Ook wordt de monteur gevraagd om met een vacuümmeter te controleren of de schoepen van de turbo nog wel gangbaar zijn.

    Occasion kopen vraag om hulp Driving-Dutchman

    De controles worden uitgevoerd en de monteur koppelt terug dat het verstelmechanisme van de schoepen in de turbo gangbaar is en dat er geen drukverlies in het turbodruk-ventiel optreedt. Uit deze informatie kan worden geconcludeerd dat het wastegate membraan in orde is en niet lekt.

    Zekerheid voor alles

    Hierop worden de signalen van de turbodrukregeling, positiesensor en laaddruksensor gecontroleerd. De spanning op de positiesensor van de laaddruk-regelaar moet tussen de 0.5 en 0.9 Volt zijn. De monteur meet 0.755 volt wat betekent dat de regeling in orde is. De voorgeschreven spanning op de sensor moet tussen de 1.5 en 2 Volt zijn. Omdat hier 1.66 Volt gemeten wordt is ook dit gedeelte in orde.

    De bovenstaande controles werden binnen 25 minuten uitgevoerd en sluiten in ieder geval uit dat er een probleem met de turbo of turbo-regeling is en dat er nu en in de toekomst geen kostbare reparaties uitgevoerd hoeven te worden die met deze klacht te maken hebben.

    Omdat er geen probleem met de turbo zelf is, is er nog een andere oorzaak mogelijk. Onder het luchtfilterhuis loopt een slang waarvan bekend is dat deze nogal eens scheurt. De monteur controleert de slang en constateert dat deze inderdaad gescheurd is.

    Nadat de slang vernieuwd en de foutcode gewist is, is het vermogen weer terug. Voor de zekerheid controleert de monteur de turbodruk nog even. De maximale druk haalt weer de voorgeschreven 2.380 en 2.400 millibar waarmee de case gesloten kan worden.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHeb jij een BMW 3-serie die op twee cilinders loopt? Dit kan het probleem zijn.
    Next Article Test Peugeot 208, de nieuwe welp

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?