Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Volvo V60 D4 Cross Country AWD: neusje van de zalm

    Auto 21-09-2016Geen reacties

    Het antwoord op de vraag of de Volvo V60 D4 Cross Country AWD het neusje van de zalm is, kan ik volmondig met JA beantwoorden. Het zijn de eenvoudige dingen die het hem bij deze auto doen.

    volvo-v60-crosscountry-awd-d4-drivingdutchmanVooropgesteld wil ik zijn -wat mij betreft- belangrijkste concurrent, de Subaru Outback waar ik tijdens de introductie in 2013 en in 2015 mee reed, niet uitwissen. Want die lijkt qua rijeigenschappen het meest op de V60. Het grootste verschil tussen deze twee auto’s is hoe ze er uit zien. Volvo richt zich naar eigen zeggen op de Audi A4 allroad quattro.  

    Onderstel is fantastisch

    Ik begin meteen met het voelbaar beste van de Volvo V60, zijn mechanische onderstel. Dit hebben de Zweden net als de Japanners enorm goed voor elkaar. Je merkt het vooral op de korte kleine venijnige gele, zwarte of geel/zwarte drempeltjes die je her en der tegenkomt. Auto’s met luchtdemping gaan hier bijna gevoelloos overheen. De V60 Cross Country doet hetzelfde, maar dan met conventionele mechanische schokdempers.

    volvo-v60-crosscountry-awd-d4-drivingdutchmanDe ophanging doet het ook enorm goed op alle andere denkbare ondergronden. Op gladde wegen met snelle bochten houden de veren en dempers de auto zo mooi horizontaal. Samen met de vier aangedreven wielen maken ze de auto zeer stabiel, soepel én comfortabel. Omdat de Cross Country wat hoger op zijn wielen staat, is hij ook geschikt om eens offroad te gaan. Het is geen terreinwagen, maar je kunt er een aardig eind mee de blubber of het zand in.  

    Tijdloos interieur

    In tegenstelling tot de meer conservatieve Subaru, is het interieur van de V60 tijdloos, zakelijk en strak. Het dashboard straalt door zijn elegante lijnen en neutrale donkergrijze tinten, die ook in de rest van het interieur terugkomen, rust uit.  Het kleine multimediadisplay oogt wat uit de tijd. De informatie is door het goede contrast ook voor leesbrildragers die hun bril niet op hebben, toch goed zichtbaar.

    volvo-v60-crosscountry-awd-d4-drivingdutchmanRuimte is er voor zowel bestuurder en de passagiers voor- en achterin meer dan voldoende. De kofferruimte is in zijn segment met 430 liter niet de allergrootste. De ruimte kan vergroot worden naar 690 of 1.241 liter door de gedeelde achterbankleuning neer te klappen. En het klinkt misschien gek, maar het marketinggeurtje dat Volvo voor zijn interieurs gebruikt, is een van de, zo niet, lekkerste autogeurtjes die er is.

    Lekkere motor en versnellingsbak

    ‘Mijn’ Volvo V60 Cross Country AWD wordt aangedreven door een 2.4-liter viercilinder D4 dieselmotor met dubbele (twin) turbo. Hij levert een vermogen van 190 pk bij 4.000 toeren, maar de trekkracht van 420! Nm is in vrijwel elk toerental volledig beschikbaar. Dit maakt van de Cross Country D4 AWD een enorm soepele auto. Het geluid van de diesel is fraai en krachtig.

    volvo-v60-crosscountry-awd-d4-drivingdutchmanDe V60 waar ik mee reed, is uitgerust met een naadloos schakelende automatische zesversnellingsbak. De topsnelheid van de Volvo met deze automaat is 205 kilometer per uur. Er is ook een achttraps automaat (niet in combinatie met AWD) verkrijgbaar, die stuwt de auto naar een top van 210 en zorgt dat het G-label van de zesbak een D-label wordt. De zesbak is echter al zo verfijnd en goed, dat je waarschijnlijk geen verschil met de bak met acht versnellingen zult voelen.

    Conclusie

    Ik heb tijdens mijn ritten in de Volvo V60 Cross Country enorm van de auto genoten. De zwarte lak en zwarte wielen maken hem helemaal af. Het design is tijdloos en in mijn optiek zeer fraai. Het voelt gewoon goed om in deze auto te rijden en gezien te worden. Het laadvermogen van de Cross Country is met liefst 675 kilo enorm.

    volvo-v60-crosscountry-awd-d4-drivingdutchmanDe Volvo V60 Cross Country D4 AWD staat bij mij, na de Subaru Outback, op de tweede plaats in dit segment omdat ik de Subaru unieker vindt. De Subaru vind ik ook avontuurlijker en ruiger dan de Volvo en daar hou ik van. Toch zal ik, als ik eenmaal voor de keuze sta, nog heel lang moeten wikken en wegen welke auto ik zal aanschaffen. Dat wordt een geldstuk opgooien, kop of munt. Moeilijk! 

    Informatie      

    Merk: Volvo
    Model: V60          
    Type: Cross Country D4 AWD
    Gewicht: 1.543 kg
    Prijs: vanaf € 42.995,-  
    Prijs testauto: € 66.347,- 
    Motor: 2.400 cc 4-cilinder lijn
    Brandstof: Diesel
    Vermogen: 190 pk       
    Koppel: 420 Nm
    Topsnelheid: 205 km/h
    Versnellingsbak: 6 v., automaat
    Opgegeven gemiddeld verbruik: 5,7 l/100km
    CO2-uitstoot: 149 g/km
    Energielabel: G
    Carrosserie: 5-deurs, stationwagen
    Aantal zitplaatsen: 5
    Laadvermogen: 671 kilo

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDD Roadtrip, reisverslag met de Jeep Renegade deel 2
    Next Article Dana Reek: “Als geld geen rol speelt, rij ik graag een BMW X5 of Volvo XC90”

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?