Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Volvo V60 Plug-in Hybrid, ik wil ‘m!

    Auto Elektrisch 26-03-2015No Comments

    Volvo-V60-Plugin-Hybrid-DrivingDutchman1Ik reed een week met de Volvo V60 Plug-in Hybrid. En ik heb besloten dat ik deze auto wil hebben. Maar waarom? 

    Topsnelheid 230 kilometer per uur, van nul naar honderd in 6 seconden, een gemiddeld verbruik van 1,8 liter diesel per 100 kilometer en 48 gram CO2 uitstoot per kilometer, als je de stekker gebruikt om de accu op te laden tenminste. Ben je dit niet van plan? Dan moet je niet met deze auto willen rijden. En ook geen commentaar geven en zeuren over hoe schoon plug-in hybrides NIET zijn.

    En dan de veiligheid. Dertig jaar geleden werkte ik als monteur bij een Volvo-dealer. Ik sleutelde aan modellen als de 240 en 740. Als ik met zo’n auto op pad ging kreeg ik het gevoel dat mij niets kon gebeuren. En dat gevoel heb ik nu in de V60 ook. Wat is deze auto robuust en wat voelt hij degelijk aan. Maar hij is aan de buitenkant elegant en binnenin zakelijk en strak. Nee, dit is geen reclamespotje. Het is mijn gevoel over de Volvo.

    Volvo-V60-Plugin-Hybrid-dashboard-DrivingDutchman1Strak en zakelijk interieur

    Het interieur van de V60 is strak en zakelijk zonder toeters of bellen. Ik heb een aantal meerijders horen zeggen dat de instap opvallend laag is. Het stuur vind ik wat aan de grote en daardoor lompe kant. Dat had een tikkie kleiner gemogen. De schakelaars voor het multimediasysteem en cruise control zijn met de handen op het stuur goed te bedienen.

    In de sport modus is het gaspedaal een aan-uit-schakelaar. Je hoeft er maar naar te kijken of de Volvo knikt. Gewillig.

    De lederen en elektrisch verstelbare voorstoelen zitten goed en geven voldoende steun op de plekken waar dat nodig is. De materialen in de Volvo zijn van hoge kwaliteit, de afwerking binnen en buiten de auto is prima voor elkaar. Bergruimte voor kleine spullen is er voldoende, maar bij de V60 plug-in lever je wel extreem veel kofferruimte in. In de niet-hybride uitvoering heb je 430 liter ruimte, in de hybride moet je genoegen nemen met 310 liter. Met de achterbank neergeklapt is dat respectievelijk 1.131 en 1.241 liter, dat valt dan wel weer een beetje tegen.

    Volvo-V60-Plugin-Hybrid-kofferbak-DrivingDutchmanEnorm pak trekkracht

    Wow! Wat een enorm pak trekkracht heeft deze auto zeg! De 2,4-liter vijfcilinder dieselmotor in de V60 is tijdens snel accelereren binnenin de auto duidelijk hoorbaar. Wat mij betreft is dit zo’n mooi geluid dat het niet storend is. Bovendien hoor je de motor tijdens normaal rijden in de hybrid- of pure modus amper. En je zit met zes seconden op de 100 kilometer per uur. Heerlijk gewoon. In de sport-modus is het gaspedaal een aan-uit-schakelaar. Je hoeft er maar naar te kijken of de Volvo knikt. Gewillig. Dit is in de bebouwde kom en tijdens rustig rijden echter niet prettig. Schakel hier gerust naar de chille hybrid- of pure-modus.

    Volvo-V60-Plugin-Hybrid-zijde-DrivingDutchmanDe automatische zesversnellingsbak is efficiënt en probeert altijd voldoende trekkracht bij een zo gunstig mogelijk motortoerental te leveren. Een andere belangrijke taak voor deze bak, en dan vooral in de plug-in hybrid, is om te zorgen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Na een koude start (onder tien graden Celsius) schakelt de versnellingsbak de eerste anderhalve kilometer wat abrupt. Ook zoekt de bak in die periode naar de juiste versnelling. Als hij eenmaal op temperatuur is, en dat duurt niet lang, schakelt hij vloeiend als een warm mes door de zachte boter.

    De adaptieve cruise control van de V60 Plug-in Hybrid is mij in positieve zin enorm opgevallen. Het systeem in deze auto lijkt ver vooruit te kijken wat er voor hem gebeurt en daardoor beter te anticiperen dan ik van andere auto’s met adaptieve cruise control gewend ben. Je rijdt niet de laatste 100 meter achter je voorganger met een rotgang naar hem toe. De adaptieve cruise control van de V60 signaleert auto’s voor je vroegtijdig en past hierop heel geleidelijk en soepel zijn snelheid aan.

    Volvo-V60-Plugin-Hybrid-zijkant-DrivingDutchmanConclusie

    Deze V60 is de schoonste auto die Volvo tot nu toe geproduceerd heeft, mits je de accu oplaadt als deze leeg is. Doe je dat niet, dan verbruik je meer brandstof dan je lief is. Rijd deze Volvo dan ook alleen maar waarvoor hij gemaakt is. Inpluggen bij een laadpaal en gebruik hem niet om de 24 uur van Le Mans mee te rijden. Door de tractiebatterij lever je aardig wat kofferruimte in. Maar er blijft plek genoeg over om lekker met je gezin op vakantie te gaan.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina. 

    Technische gegevens

    Motor: 2.400 cc diesel
    Cilinders/kleppen: 5/20
    Max. Vermogen: 283 pk (gecombineerd)
    Max. Koppel: 640 Nm
    Topsnelheid: 230 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 6,1 sec.
    Versnellingsbak: zestraps automaat
    Gem. verbruik: 1,8 l/100 km (met volle accu)
    Gewicht: 1.849 kg
    Vanafprijs: € 59.995

    Plus
    + Veel trekkracht
    + Robuust karakter
    + Voelt veilig aan

    Min
    – Kleine bagageruimte
    – Groot stuur

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleCyclone van Steve McQueen geveild voor 775 duizend dollar
    Next Article Gave caféracer van Yamaha: de XV950 racer

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?