Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Techniek 20-08-201540 Comments

    Auto’s met een dieselmotor mogen maar een wettelijk vastgestelde maximale hoeveelheid fijnstof en roet uitstoten. Om aan deze strenge regels te kunnen voldoen, hebben autofabrikanten al hun moderne diesel personenauto’s en lichte bestelwagens voorzien van een roetfilter. Dit Diesel Particulate Filter (DPF) of roetfilter, voorkomt dat de minuscuul kleine stofdeeltjes (fijnstof) en roet uit de motor in het milieu verdwijnen en schade veroorzaken.

    Na verloop van tijd raakt het filter door al dat stof, roet en andere afvalstoffen verstopt. De elektronica van de auto is dusdanig geprogrammeerd dat het filter automatisch en periodiek wordt gereinigd (geregenereerd). Het motormanagementsysteem van de auto spuit hiervoor ongeveer iedere 1.000 kilometer extra diesel, regeneratievloeistof of een combinatie van deze twee in het roetfilter om ervoor te zorgen dat de afvalstoffen verbranden. Dit reinigen kan alleen maar als de motor op bedrijfstemperatuur is én als er voldoende tijd is om het reinigingsproces of de regeneratie volledig uit te voeren.

    DPF/roetfilter tips en trucs

    Van auto’s die regelmatig langere snelwegritten en op hogere snelheid rijden, wordt het roetfilter doorgaans goed geregenereerd. Anders is dit bij auto’s die nooit of nauwelijks lange afstanden rijden en zich de meeste tijd in en om de randstad begeven. Het is vooral deze groep auto’s waarbij het regeneratieproces niet kan beginnen omdat de motor niet warm genoeg is. Ook komt het bij deze auto’s vaak voor dat het regeneratieproces wel start, maar voortijdig afgebroken wordt omdat het voertuig al op de plaats van bestemming is aangekomen voordat de motor goed op temperatuur is.

    Roetfilter maakt dieselmotor schoner, maar slibt zelf dicht. Hoe hou je hem schoon?Als een roetfilterreiniging keer op keer niet goed uitgevoerd kan worden, gaat de auto op den duur inhouden en uiteindelijk in de zogenoemde noodloopprocedure lopen en het controlelampje van het roetfiltersysteem branden. In het noodloopprogramma kan de bestuurder van de auto naar de garage rijden om de auto na te laten kijken. Rij in geen geval lang door in de noodloopprocedure, dit kan kostbare schade aan de motor veroorzaken. Rij met een storing in het roetfiltersysteem zo snel mogelijk naar de garage, er zijn namelijk betaalbare oplossingen voor deze problemen.

    De kosten voor het vernieuwen van een roetfilter kunnen, afhankelijk van automerk en model, oplopen tot duizenden euro’s. Zelfs bij auto’s in de kleinere segmenten. Een goedkoper alternatief voor vernieuwen is het roetfilter reinigen met speciale apparatuur en reinigingsmiddelen. In de meeste gevallen kan het roetfilter (en uw portemonnee) met reinigingsmiddelen en zonder het filter te demonteren ‘gered’ worden. Snap-on Tools levert hiervoor MotorVac apparatuur, toevoegingen en reinigingsmiddelen die de levensduur en prestaties van het roetfilter en daardoor de auto aanzienlijk verlengen en verbeteren.

    Bepaal de oorzaak van de verstopping

    Het is belangrijk om de oorzaak van de verstopping van het roetfilter te onderzoeken. Een probleem met het roetfilter is herkenbaar aan een toenemend hoog brandstofverbruik, afnemende prestaties (inhouden) en/of een brandend roetfilterstoringslampje op het dashboard. In het geval van de laatste twee fenomenen zal de klant hoogst waarschijnlijk de werkplaats opzoeken.

    Als u een auto in de werkplaats krijgt met één van deze storingen, ga dan systematisch te werk om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Controleer in alle gevallen altijd eerst het oliepeil. Een te stijgend oliepeil wordt veroorzaakt door veel onvolledige regeneraties. Dit wordt op zijn beurt in veel gevallen veroorzaakt door auto’s die voornamelijk korte ritjes rijden, of door problemen met het inspuitsysteem of de luchttoevoer.

    Ook van auto’s die wel goed regenereren raakt het roetfilter op den duur verstopt. Dit komt omdat tijdens de regeneratie as overblijft dat zich ophoopt in het filter. Dit fenomeen kan zich vanaf ongeveer 150.000 kilometer (en afhankelijk van de omstandigheden eerder of later) voordoen. Doordat het as zich ophoopt, gaat de elektronica het roetfilter vaker proberen te reinigen en het waarschuwingslampje gaat branden. Veel automobilisten rijden in dit geval echter door omdat ze niets aan de auto merken. En omdat ze weten dat een roetfilter(probleem) geld gaat kosten.

    Roetfilter maakt dieselmotor schoner, maar slibt zelf dicht. Hoe hou je hem schoon?In eerste instantie zal alleen het brandstofverbruik toenemen. Dit gaat stapsgewijs en daar merkt de bestuurder in de praktijk nauwelijks iets van. Op een gegeven moment zit er zo veel as in het filter dat de elektronica stopt met regenereren. Uiteindelijk is het filter verstopt en zal de motor afslaan, en pas weer gaan lopen als het roetfilter gereinigd of vernieuwd is.

    Voorkom problemen en hoge rekeningen

    Voorkomen is beter dan genezen. Niet alleen lichamelijk, maar ook in het geval van uw auto. Waarom zou u het risico nemen en hoge kosten voor het vernieuwen van een roetfilter riskeren als u dit risico aanzienlijk kunt verminderen en zelfs volledig uit kunt sluiten?

    Er zijn verschillende preventieve, onderhoudende en probleemoplossende producten voor belangrijke componenten van diesel-, benzine-, lpg- en cng-motoren van personenwagens, lichte bedrijfswagens, trucks, bussen, landbouwvoertuigen, schepen, pleziervaartuigen, (land- en wegen)bouwmachines en stationaire installaties.

    De toevoegingen (additieven) beschermen het volledige in- en uitlaatsysteem, van de brandstoftank tot het roetfilter en daarmee ook de inwendige componenten van de motor zoals dure brandstofinjectoren en gevoelige bewegende delen. Ze voorkomen dat u met onnodig hoge kosten en dure reparaties geconfronteerd wordt. 

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleZes dingen die je echt moet weten over de BMW 3.0 CSL Hommage R
    Next Article Jaguar XE in vaarwater Duitse premiums

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 40 Reacties

    40 Comments

    1. Serkan on 08-03-2016 01:47

      Hoi ik rij een kia optima 2013 diesel.
      Er zit momenteel veelste veel olie in dan normaal. Lijkt erop dat deze is gemengd met diesel. Zou dit door het regenereren kunnen komen en zo ja wat moet ik doen?
      En kan ik er problemen door krijgen met mn motor?

      Reply
      • Driving-Dutchman on 08-03-2016 07:41

        Beste Serkan,

        Als er meer olie in het blok zit dan normaal en niemand heeft het bijgevuld, is dat niet goed. Je kunt het beste zo snel mogelijk even naar de garage rijden. We zijn benieuwd wat er precies aan de hand is. Succes.

        Groet,
        Rob

        Reply
    2. Serkan on 08-03-2016 17:03

      Volgens de kia dealer is het normaal.
      Elke keer dat regeneratie wordt afgebroken blijft diesel in de motorolie.
      Ik zou mn olie elk 15.000 km moeten vervangen.

      Reply
      • Rob Blom on 08-03-2016 18:39

        Hoi Serkan, dankjewel voor je terugkoppeling. Duidelijk antwoord.

        Groet,

        Rob

        Reply
    3. Patricia Sijbrandi on 21-05-2016 18:35

      Hallo, vorige maand hadden we een storing van het roetfilter en is het additief bijgevuld. Vreemd genoeg geeft het system het nu alweer aan. Het kan niet liggen aan dat wij alleen korte stukjes rijden, want wij rijden juist heel veel km. Het betreft een peugeot 5008. Mijn man vraagt zich af of hij morgen wel naar Duitsland kan rijden terwijl de auto deze storing (het roetfilter zit bijna vol) aangeeft. Vervelend genoeg zijn nu alle garages dicht natuurlijk. Ik hoor graag wat uw advies is. Alvast bedankt.
      gr. Patricia

      Reply
      • Rob Blom on 21-05-2016 21:49

        Hoi Patricia,

        Als de auto zegt dat het roetfilter bijna vol is is dat echt zo. Een additief helpt om het roet te verbranden, maar er blijft altijd as over en dat wordt niet verbrand. Het roetfilter is dan verzadig, daar ontkom je niet aan.

        Je kunt een gokje wagen en naar Duitsland rijden, maar wij zouden het niet doen.

        Groet,

        Driving-Dutchman

        Reply
        • Patricia Sijbrandi on 21-05-2016 23:20

          Hallo Rob,

          bedankt voor je reactie en advies.
          Mijn man neemt het risico… Het is gewoon heel vervelend dat zo’n lampje gaat branden na sluitingstijd van alle garages en in het weekend…
          En wij gingen ervan uit dat men het probleem de vorige maand compleet had aangepakt… We hebben helaas sinds de aanschaf van deze auto er nog niet zoveel geluk mee gehad.
          Het is morgen op hoop van zegen.
          Groeten, Patricia

          Reply
    4. Rob on 22-05-2016 00:10

      Hoi Patricia,

      Welkom. Het kan zeker goed gaan hoor. En anders de wegenwacht bellen. 😉

      Wat betreft het probleem met de auto: de storing is van veel factoren afhankelijk. Ik kan je niet helpen dit probleem op te lossen. Ik hoor graag van je hoe dit afloopt.

      Succes!

      Groet,

      Rob

      Reply
    5. Bjorn on 22-05-2016 10:02

      Mijn ervaring als rijschoolhouder en het roetfilter;
      Ik heb 2 keer een Opel corsa gehad ( bouwjaar 2009 en 2012), het model 2009 was een echte probleemauto. Elke keer als deze ging regenereren dan kwam er witte rook uit de uitlaat (geen probleem volgens garage :/ ) en bij het model 2012 was het zelfs zo dat de auto elke 110 km opnieuw ging regenereren, dit was al bij een km stand van 80k. Ook als ik bij de corsa het regeneratieproces ging onderbreken dan kwam er diesel bij de olie en moest de olie ververst worden. Een hoop problemen dus.
      Nu heb ik een Volvo v40 D2 met inmiddels 100k op de teller, regelmatig het proces onderbroken, veel lage snelheden gereden en heb helemaal geen problemen hiermee gehad.
      Mijn conclusie is dus dat het aan het merk, het roetfilter en de bijbehorende software ligt of deze voor problemen gaat zorgen.

      Reply
    6. Dieseltje op gas on 24-05-2016 02:36

      Last van roetfilter problemen heb ik nog niet gehad. Mijn auto heeft nu 66000 km gedraaid.
      Wel heb ik op internet al eens een bericht gelezen van iemand die het roetfilter heeft laten vervangen voor veel geld en het probleem is terug gekomen. Die persoon bezit een auto van hetzelfde automerk als ik. Wel heeft die persoon veel meer kilometers gereden met zijn auto dan ik en heeft hij een oudere auto uit een tijd toen de roetfilters in opkomst waren rond 2009.

      Handig om te weten is dat JLM aparatuur en aditieven heeft om roetfilters in topconditie te houden.
      Hopelijk hebben uitstekende garages ook de JLM aparatuur en de vakkennis in huis om klanten optimaal te kunnen bedienen in het onderhoud van het roetfilter bij hun auto.

      Reply
    7. Hans on 08-08-2016 10:50

      Op 12 januari 2012 werd ik de gelukkige bezitter van een Subaru Forester (bouwjaar 12/2010) met 20.000 km op de teller.
      December 2013 na meting zou het roetfilter bij 46.000 km voor 180 % (?) vol zitten. Dit zou volgens Subaru Aalsmeer eigenlijk niet mogen daar ik 4 tot 5 dagen per week zo’n 60 kilometer per dag via de snelweg af leg en de auto zou volgens de monteur moeten re-genereren waardoor het roetfilter schoon moet blijven.
      Het roetfilter werd door Subaru Aalsmeer uit de auto verwijdert en naar een specialistisch bedrijf gebracht voor reiniging.

      In maart 2014 kreeg mijn auto exact dezelfde klachten als in december 2013. Door Subaru Aalsmeer werd er een nieuw roetfilter geplaatst .
      April 2014 plots een sissend geluid onder de auto vandaan en liep het vermogen terug. Het bekende lampje van het roetfilter ging branden. Ik ben meteen naar een nabij gelegen sub-dealer van Subaru gereden. Bleek een rubber slangetje bij het roetfilter doorgebrand door foutieve montage. \
      Bij het uitrijden van de garage ging tot mijn verbazingweer het roetfilter lampje aan. Op kosten van Subaru werd het roetfilter vervangen.

      Mei 2014 Vanuit Utrecht onderweg naar Tilburg voor een afspraak. Onderweg ging het roetfilter lampje branden en viel het vermogen weg. Op de afslag aangekomen een grote knal en uitval van de motor. (110.000 km.)
      Subraru heeft alle draaiende delen vervangen van de motor. En de motor loopt weer als een zonnetje.

      Augustus 2016 190.000 km. Vanuit vakantieadres in Duitsland onderweg naar Nederland.
      Ja hoor, het bekende (en inmiddels gehate) lampje brand weer en de auto gaat in de veilige modus. Halverwege de reis, lampje uit. En uiteindelijk na tussenstop de veilige modus er af.
      Twee dagen in Nederland. Ja hoor lampje brand weer. Tijd voor reiniging? Het ging 80.000 km goed (maar ik wordt er zo zachtjes aan wel “ gek” van)

      Reply
      • Rob on 08-08-2016 11:02

        Jouw verhaal klinkt als een flinke uitdaging Hans. Ik heb op onze social media kanalen om hulp gevraagd. Wie weet komt er toch een oplossing. Succes!

        Groet,

        Rob Blom

        Reply
        • Hans on 08-08-2016 11:37

          Ben inderdaad benieuwt of iemand ook zulke ervaringen heeft met bijv. Subaru.

          Reply
    8. Hans on 08-08-2016 11:34

      Ach Rob,
      Subaru onderschrijft zelf op haar website dat zij wereldwijd bekend zijn als leverancier van extreem betrouwbare auto’s. Terecht zo schrijft Subaru en ook bewezen gezien de talloze onderzoeken en pechstatistieken die er in diverse landen gehouden worden.
      Maar is dit ook zo of zijn er ook extreme uitzonderingen op deze regel? Ik denk het laatste want dit was nog maar een deel van de ellende op een auto met een nieuwprijs van 47.500,-.
      Ben met briefschrijverij tot aan de directeur Benelux geweest. Stuurt after sales me gewoon een briefje dat als ik iets te reclameren heb ik naar de importeur in Duitsland moet (want daar komt ie oorspronkelijk vandaan)

      Reply
      • Rob Blom on 08-08-2016 11:58

        Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, zo blijkt Hans. Over de aftersales van Subaru kan ik niet oordelen, daar heb ik geen ervaring mee. Ik kan wel zeggen dat ik het als Subaru Benelux zelf op zou proberen te lossen.

        Reply
      • Rob on 09-09-2016 11:20

        Heb net een nieuwe turbo (2200 euro) , uitlaat (1000) euro en motorrevisie achter de rug voor mijn Subaru Forester uit 10/2008. (gekocht 11/2015) Totaal 18.000 euro verder. Nu navigatiesysteem stuk en problemen met het roetfilter. Subaru betrouwbaar ? De mijne niet in ieder geval.

        Reply
    9. Bram on 19-12-2016 20:25

      Hallo Rob,

      Vandaag motorstoringmelding in mijn Ford Mondeo 2.0 tdci met 217000 km op de teller. Langs de dealer en je raad het al…..roetfilterprobleem.
      Dealer heeft geadviseerd even niet meer in de 6e versnelling te rijden en te kijken of probleem zich oplost. Voor ik thuiskwam was de melding er alweer.
      Nu hoop ik de auto binnen 1 mnd te verkopen. Kan ik doorrijden of beter van niet?

      Reply
    10. Ramani on 05-02-2017 12:25

      Ik rijd met peugeot 607 2.2 hdi bowj 2004 op het scherm brand licht motor diagnoze e sta met leters antivervulingsystem werkt onvoldunde

      Reply
    11. Ramani on 05-02-2017 12:27

      Kan mij imand helpen a u b

      Reply
    12. Driver25 on 14-04-2017 18:26

      Beste heren, ik heb veel gelezen over dpf ervaringen. Een blijvende oplossing blijkt het verwijderen van het filter en aanpassing software. Er zijn hier gespecialiseerde bedrijven voor. Ik heb onlangs een Accord D gekocht, 2008, en ben van plan om dit ook te laten doen.

      Reply
    13. Johan V on 12-06-2017 23:48

      Hallo,Ik heb vandaag mijn Audi A4 weer opgehaald na een service beurt.Mij werd verteld dat het roetfilter vol begint te raken.Dit is gemeten en de waarde was 0,18 en de max waarde mag maar 0,175 ml bedragen.Ik heb geen foutmelding of zo gekregen.De auto rijd echt nog perfect met genoeg trekkracht etc.
      Er werd mij ook nog verteld dat een nieuw roetfilter mij 2150 euro gaat kosten.
      Wat kan ik nu het beste doen?Zit er zelf aan te denken om het filter er onderuit te laten halen en profesioneel te laten reinigen.

      Groet JV

      Reply
      • Rob Blom on 13-06-2017 10:33

        Hoi Johan,

        Het is netjes dat de garage aangeeft dat het roetfilter vol begint te raken. Het is echter onmogelijk om aan te geven wanneer dat zal gebeuren. Met het advies van de garage kun je besluiten om het filter te vervangen of inderdaad te laten reinigen.

        Omdat er nog geen lampjes branden, het filter nog niet verstopt is en omdat de auto nog goed rijdt, kun je er ook voor kiezen om door te rijden. Op het moment dat er een lampje gaat branden of de auto zich anders gaat gedragen, ben je ruim op tijd om actie te ondernemen. Een nieuw filter is een snelle optie, maar reinigen is net zo goed en een stuk voordeliger.

        Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg geholpen heb.

        Groet,

        Rob

        Reply
        • Johan V on 17-06-2017 15:21

          Rob bedankt voor je reactie,

          Groet Johan

          Reply
    14. Rachid on 26-10-2017 22:49

      Hallo allemaal

      Ik heb probleem met roetfilter van golf zes wie heeft een oplossing voor mij graag hoor ik het van jullie .

      Reply
    15. Martin on 07-01-2018 05:07

      Ik zag op de website van Liqui Moly dat hun roetfilterreininger (DPF reinigung) voor echt elke dieselmotor geschikt is behalve … Peugeot en Citroen omdat die een “eigen” systeem daar voor hebben. Weet iemand of dit klopt en of dit voor elk type diesel van P/C geld? Ik heb een 1.6 eHDI (2011) .

      Reply
      • Driving-Dutchman on 07-01-2018 12:35

        Hoi Martin,

        DPF wordt door sommige merken af-fabriek vanuit een apart reservoir geregenereerd met AdBlue (bv. VW groep) en Eolys (bv PSA Peugeot Citroen groep). Dit moet je af en toe bijvullen met de respectievelijke vloeistoffen. De Liqui Moly toevoeging kan je in de tank gooien, maar niet in het reservoir. Diverse leveranciers hebben vloeistoffen om de fabrieksreservoirs bij te vullen. Info –> http://www.jlmlubricants.com/nl/producten/diesel/JLM%20Diesel%20DPF%20Refill%20Fluid%201L

        Reply
    16. Dick de Leeuw on 18-01-2018 17:27

      Er staat hier veel over roetfilters en alle daarmee gaande problemen. Mijns inziens, niet op techniek gebaseert maar meer op, ik denk, logica, de zaak moet gewoon af en toe eens doorgeblazen worden. Goed warme motor en de toerenteller tegen the rode lijn aan. 2 maal per maand in een gebied waar natuurlijk geen snelheids camera’s staan! Ik heb zelf kort geleden mijn Mercedes S320Cdi met 525.000 Km ingeruilt en heb nooit een DPF problem gehad. Ik denk dat dit ook goed aansluit bij Uw artikel over ‘Het Nieuwe Rijden’ . Motor en aanverwante artikelen schoon houden door af en toe eens de ‘spinnewebben’ er uit te blazen. Een schone motor verbrand ook veel beter, dus schoon.

      Reply
    17. Rene van der List on 18-01-2018 18:54

      Let op: niet elk DPF reinigingsproduct kan zomaar toegepast worden bij Euro6 systemen. Ook een VERT certificaat is niet altijd voorhanden.
      Geen Euro6? Geen VERT? Dan net zo goed TellSell kijken…..

      TUNAP.nl. Artikel 931 932

      Reply
    18. DKP on 17-02-2018 21:12

      Ik heb pas een maand een nieuwe auto, een Hyundai Tucson 1.7 CRDI (7 DCT automaat), uiteraard met roetfilter. Nu merk ik dat die zeer regelmatig regenereert, zowat in minder dan 250km opnieuw. Daarbij stijgt het brandstof verbruik enorm, van 5,7 naar 8,5. Zuinig rijden zit er dus niet in.

      Ik heb ergens wat gelezen dat er zijn die de roetfilter ertussen uit laten halen en de auto software herprogrammeren, en daarna meer vermogen hebben (wat niet hoeft voor mij, want 141pk is al buitenaards veel), en tot wel 1L/100km minder verbruik zou hebben (en dat vind ik wel interessant).

      Maar wat alsmikmna 4 jaar naar de technische keuring moet, geeft dat dan problemen? Iemand hier een duidelijkmidee over?

      Reply
      • Rob on 17-02-2018 23:19

        Als de auto net een maand oud is en zo vaak regenereert moet je er mee terug naar de dealer. Dit is niet goed.

        Roetfilter verwijderen mag niet meer van de APK. De garage controleert dit.

        Reply
        • DKP on 27-03-2018 10:49

          Hoi Rob, sorry voor de late reactie. Heb nog wat onderzoek gedaan, en het blijkt gekend te zijn dat Hyundai’s te regelmatig regenereren.
          APK hebben wij niet, maar wel een jaarlijkse technische controle (vergelijkbaar), en met een nieuwe auto moet je pas na 4 jaar voor de eerste keer gaan, daarna jaarlijks.
          Ik ga nog eens onderzowken of ze er op conteoleren, want bij is een roetfilter nog steeds niet verplicht, alleen kan je geen euro6 norm krijgen zonder.
          Mij gaat het er gewoon om, als die altijd om de paar 100km gaat blijven regenereren is dat niet uit te houden. Als het wegnemen van het roetfilter geen optie is, gaat hij na twee jaar de verkoop in (minder dan 2 jaar geeft te veel verlies), en schaf ik mij een klein benzine autootje aan. Het zal dan echt iets zonder die irritante en nadelige roetfilter zijn.

          Reply
          • Rob Blom on 28-03-2018 14:12

            Hoi Patrick,

            Dank je wel voor je uitgebreide duidelijke reactie. Laat ons nog eens weten wat het vervolg op je onderzoek is. Bvd. Groet, Rob

            Reply
    19. Andre on 27-05-2018 17:00

      Met mijn mercdes 200cdi rij ik door omstandigheden heel veel korte afstanden
      het radiatorrooster heb ik half afgedekt zodat de motor rapper op temperatuur komt en optrekken doe ik tot ongeveer 3000rpm zodat ik bij het hernemen zowat 2000rpm draai
      ik rij ook nooit onder de 2000rpm

      Reply
    20. Bas on 26-06-2018 22:32

      Ik heb een ford transit uit 2009 met 165000km op de teller Veel problemen met het regeneratie proces wat niet start dus om de twee drie maanden een vol roetfilter en de auto gaat in zijn noodloop. Ik rij elke dag 135 km snelweg. Garage heeft roetfilter al vernieuwd (orgineel ford) Software update bij een ford dealer laten uitvoeren. 4 nieuwe injectoren. Al met heel veel geld en nog blijft het roetfilter volraken en de auto in zijn noodloop. Wie kan ons helpen??
      We willen de bus graag houden maar dit kost ons een fortuin.

      Alvast bedankt voor uw reactie groetjes Bas

      Reply
    21. raoul bakker on 09-07-2018 14:12

      hoi Rob,

      ik rijd sinds 9 maanden een Volvo v70 1.6 drive. het valt me op dat het roetfilter vrij vaak regenereert, elke 300 km en soms al na 150 km. Ik vraag me af wat dat betekent. Er zijn nog helemaal geen lampjes opgelicht. Elke keer als het filter wordt gereinigd wordt er een additief toegevoegd tocht? Dit goedje kost bijna 200 euro en volgens het boekje dient dit elke 60.000 km te worden gevuld. Bij zo vaak regenereren kan ik m vaker verwachten neem ik aan. ohja heel belangrijk: de Volvo heeft 280dkm gelopen en bij 227dk is het roetfilter vervangen. Ik hoop dat je hier ervaring mee hebt en mij kan vertellen of ik me zorgen moeten maken of grote problemen kan verwachten in de nabije toekomst.

      Reply
      • Rob Blom on 10-07-2018 08:19

        Hoi Raoul, ik heb helaas geen ervaring met een specifiek merk of model auto. Je kunt je vraag derhalve het beste bij een (diesel)specialist neerleggen.

        Ik ben wel heel benieuwd wat de specialist over het fenomeen dat jij omschrijft kan vertellen.

        Groet,
        Rob Blom

        Reply
    22. Ap on 14-01-2019 07:03

      Goedendag,
      Ik wil de roetfilter van een renault clio 1.5 dci uit 2015 preventief schoonmaken. Wie kan mij adviseren welk merk cleaner ik het beste dan kan gebruiken? Auto heeft bijna 90000 km op de teller.

      Groet
      Ap

      Reply
      • Driving-Dutchman on 14-01-2019 08:15

        Beste Ap,

        Er zijn meerdere goede cleaners, maar hebben persoonlijk heel goede ervaringen met MotorVac van Snap-on Tools. https://motorvac.nl

        Mvg,

        Driving-Dutchman

        Reply
    23. CH on 01-05-2021 16:21

      Hallo,
      Ik heb een probleem en ik hoop enorm dat jullie mij kunnen helpen. Ik kan helaas niet langskomen want ik woon in Noorwegen. Wij wonen vrij afgelegen dus ook niet veel keuzes aan vakgarages. Maar ik zit meteen probleem. Ik hoop dat u even tijd voor mij kunt maken. Ik heb een Saab 9.3 tdi 2009, hier rij ik 2 jaar in nu, prima auto, nooitproblemen.  210.000 km. Op tijd olieverversen van motor en versnellingsbak.Nu was ik nog in  december  naar Nederland geweest en terug, gemiddeldesnelheid 130 km en samen zo’n 2000 km gereden. Na paar weken gaat ineens bij het starten het foutmeldingslampje te branden.Ik ben er gelijk mee heengegaan , Saab dealer. Toen hebben ze het roetfilterschoon gemaakt. Na een dag brandde het lampje weer. Ze stelden voorom nog een keer te doen of nieuw roetfilter. Maar die zijn duur .Een andere garage gevraagd, deze wist een roetfilter maar niet origineel en uiteraard veel goedkoper. Volgens mij een Walker. Deze is eronder gezet maarvolgende dag brandde het lampje weer. Nieuwe check van foutmelding en ikmoet een nieuwe EGR. Oh ok. koste ook ruim 600 euro.Maar Saab garage heeft erin gezet en na paar dagen….. brandt deze weer. Daarna is hij het gloeisysteem gaan checken en dat was ok. Er is een andere sensor nog ingekomen. Roetfilter gereinigd en rijden maar. Zelfs weer Nederland op en neer. Na 3 a4 weken brandt het lampje ineens weer !! Naar de Saab garage weer endeze zegt dat komt omdat het geen origineel roetfilter is.  Schoongemaakt weer,rijden …. en na weer ca 3 weken brandt het lampje weer. Dit moet toch een oorzaakhebben Ik hoop dat jullie op basis van mijn verstrekte informatie een idee hebben.De auto rijdt wel gewoon maar heeft verminderde kracht. Als je de foutmelding uitschakeld zonder reinigen van roetfilter dan brandt het lampje na aantal kmwel weer. De uitlaat rookt niet zwart of abnormaal ofzo. Brandstofverbruik is ok.Ik rij elke dag ca zo’n 80 – 110 km , niet op de snelweg maar bergje op en neer.Ik maak best wel toeren en rij lekker door maar wel veilig. Het roetfilter moet volgens de garage nu eerst weer gereinigd worden en dan afmeldenWat kan er aan de hand zijn ? Ik hoop dat u mij kunt helpen met belangrijke info
      om dit echt op te lossen. Want anders kan ik volgens mij over 3 a 4 weken weer naarde garage met het lampje, etc…..Vol goede moed wacht jullie uw antwoorden af. Ik wens u verder een prettig weekend.
      Met vriendelijke groeten

      Reply
    24. Eros on 11-09-2021 14:35

      Ik heb een polo 1.4 tdi bluemotion met
      Luchtfilter problemen en drukdoosnturbo zijn afgelopen donderdag vervangen door a-point.

      En nu heb ik weer het zelfde probleem op de snelweg uit het niet begon me moter weer te tikken lampjes te branden iemand die weet wat het is of wat ik kan doen. Heb veel geld betaald aan apoint

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?