De automobilist bezoekt het autobedrijf omdat er vreemde fluitende en zuigende geluiden onder de motorkap van zijn Peugeot 508 met turbobenzinemotor vandaan komen. Ook mist de motor vermogen. Eenmaal in de werkplaats worden de klachten inderdaad waargenomen.
Allereerst wordt de diagnoseapparatuur aangesloten, welke vier foutcodes constateert:
- P2279 – Aanzuig systeem lekkage vastgesteld
- P0172 – Rijk mengsel
- P1186 – Mengsel correctie buiten bereik
- P2188 – Additieve mengsel correctie waarde signaal buiten bereik.
Rijk mengsel niet logisch
De foutmeldingen worden gewist, maar blijven terugkomen en het probleem is er niet mee opgelost. Omdat het zuigende geluid bij het kleppendeksel vandaan komt, probeert de monteur de oliedop die op het deksel zit los te draaien. Dit gaat echter niet geheel van harte en als de dop eenmaal los gaat, wordt er veel buitenlucht aangesloten.
Omdat de symptomen van de storing niet overeenkomen met de door de diagnoseapparatuur gedetecteerde foutcodes, besluit het autobedrijf de hulp van de Automotive Techline van onderdelenleverancier Mijngrossier in te schakelen.
De helpdeskmedewerker merkt op dat P0172 te rijk mengsel niet logisch is omdat er bij valse lucht juist sprake van een te arm mengsel zou moeten zijn. De monteur krijgt daarom het advies om eerst de lambdasonde te demonteren om te controleren of de uitlaat niet verstopt zit. De uitlaat blijkt in orde, waarna de zoektocht voortgezet wordt.
Ook wordt voor de zekerheid gecontroleerd of de voorgeschreven en behaalde brandstofdruk overeenkomen en of tijdens een proefrit de fuel trim in orde is. Beide parameters voldoen aan de voorgeschreven specificaties.
Membraan boosdoener
Terwijl de monteur bezig is om de checks uit te voeren, heeft de helpdeskmedewerker onderzoek gedaan en een Technisch Service Bulletin gevonden waarin een vergelijkbare klachtomschrijving ‘Diverse geluiden uit de buurt van het kleppendeksel’ genoemd wordt. Volgens het bulletin is dit specifieke probleem opgelost als het kleppendeksel vervangen wordt.
In de aansluiting van de carterventilatie in het kleppendeksel zit namelijk een klepje (membraan) voor de carterontluchting dat afhankelijk van de hoeveelheid druk in de ruimte open of dicht moet (kunnen) gaan. Omdat het membraan defect was, ontstond er door het motor-vacuum vacuum in het carter. Zodra de turbo druk ging leveren veranderde de situatie in omgekeerde richting, en werd er juist weer teveel druk in het carter opgebouwd.
We weten dat het fenomeen in dit artikel bij veel monteurs bekend is. Omdat de Automotive Techline echter regelmatig met dit probleem geconfronteerd wordt, zijn we van mening dat dit artikel monteurs wellicht kan helpen bij vergelijkbare gevallen. Heb jij ook een gouden tip waarvan jij denkt dat iedereen het weet? Laat het ons weten, misschien kunnen we er een ander zijn voordeel mee laten doen.
Dit artikel is eerder ook al gepubliceerd op website mijngrossier.nl.