Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Waarom ik toch van de Fiat Panda hou…

    Auto 15-04-20163 reacties

    Het is niet de spannendste auto, zeker niet de snelste of de meest exclusieve. Het is niet de ruimste, noch de allermooiste en toch hou ik van de Fiat Panda. Maar waarom?

    Mijn liefde voor de Panda is niet nieuw. Al vanaf het eerste model hou ik van deze kleine Italiaanse auto. En de reden hiervoor is zowel simpel als mooi. De Fiat Panda is namelijk de minst pretentieuze auto die er is. Hij doet zich niet groter, mooier, sneller of beter voor dan hij is. Geen trucjes om er meer van te maken, een auto die exact biedt wat je verwacht.

    Zo had de eerste Panda geen dashboardkastje, maar gewoon een stukje stof tussen twee pijpen waar je alles in kon smijten. Maar ook de nieuwe Panda, hoewel natuurlijk vele malen luxer dan de allereerste, heeft nog steeds dat eerlijke karakter en dat maakt de auto sympathiek.
    Waarom ik toch van de Fiat Panda hou.. 2Het geheim van de Squircle

    Ook het uiterlijk van de wagen is vriendelijk, waarbij alles draait om de zogenaamde Squircle, een kruising tussen een vierkant en een rondje. En dat Italianen van design houden en dat ook goed in de vingers hebben, wordt maar weer eens duidelijk als je de auto bekijkt. Overal -en dan bedoel ik ook echt overal- is de Squircle terug te vinden. En als je de Panda van een afstandje bekijkt, dan kom je er achter dat de hele auto een Squircle is. Kijk het filmpje maar eens op onze Facebook pagina.

    Binnenin zie je de eerlijke eenvoud van de Panda verweven met Italiaanse flair. Het harde plastic van het dashboard -rijkelijk voorzien van Squircle knoppen en control units- is bij nadere inspectie voorzien van een miljoen keer het woord Panda, simpel maar geinig. Het geheel geeft een prettig gevoel en alles zit logisch in elkaar en is makkelijk te vinden.
    Waarom ik toch van de Fiat Panda hou.. 3Rustig aan

    De testauto was voorzien van een 1.2-liter viercilinder die 69 pk en 102 Nm levert. En met deze cijfers duurt  het wel even voordat de 1.015 kilogram zware auto op gang komt. Vooral omdat de 1.2 nog een oude motor zonder turbo is, die pas bij hogere toeren -zo vanaf 3.500 – 4.000- op stoom komt. Dit zorgt ervoor dat de Panda een prima wagen voor in de stad is, maar op de snelweg toch wat kracht tekort komt.

    Maar daar komt de eerlijkheid weer om de hoek kijken: de Panda is namelijk een overduidelijke stadsauto. Daar is ie voor gemaakt, daar wordt ie voor gekocht en daar is ie goed in. De ruimte binnen is voldoende voor 4 volwassenen met zelfs nog een redelijke kofferruimte. Hobbels en kuilen worden prima opgevangen en door het handzame formaat is inparkeren een eitje.
    Waarom ik toch van de Fiat Panda hou.. 4Conclusie

    De Fiat Panda is nog steeds één van de meest eerlijke auto’s die te koop is. Alles wat je nodig hebt zit er op en eraan, je komt in feite niets tekort. Het is inderdaad niet de snelste of spannendste wagen, maar zoek je een leuke, fijne en sympathieke auto om voornamelijk in en rond de stad te rijden, dan is de Panda jouw auto. En voor de prijs hoef je ook niet te laten want je rijdt er al één voor minder dan 10.000 euro. Onze testauto kost inclusief alle opties –zoals onder andere airco, parkeersensoren en een speciale kleur blauw- iets meer dan 14.000 euro.

    Waarom ik toch van de Fiat Panda hou.. 5

    Informatie
    Merk: Fiat
    Model: Panda              
    Type: 1.2 Lounge
    Prijs vanaf: € 9.995,-
    Prijs testauto: € 14.214
    Motor: 4, in lijn, 1.200 cc
    Versnellingsbak: 5 v., handgeschakeld
    Brandstof: Benzine
    Opgegeven gem. verbruik: 1 op 19
    Gemeten gemiddeld verbruik: 1 op 15
    Energielabel: D
    Euro NCAP sterren: 5
    Topsnelheid: 164 km/h

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEnergica Ego en Eva, elektrische motoren met Italiaanse stijl
    Next Article Waarom zou je de BMW Z4 huren?

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 3 Reacties

    3 reacties

    1. Sjeik El i-DTEC on 18-04-2016 14:54

      De gewone kleine auto’s. Er hangt voor mij dan altijd een budjet sfeertje aan.
      Men wil het liefste geen geld betalen voor brandstof, de belasting is voordelig.

      Ongewone kleine auto’s heb ik wel hoog zitten. De Mini zegt genoeg.
      1. Een Mini is premium.
      2. Meestal bloed snel.
      3. Fun to drive.

      Zelfs de typische dames auto, de Fiat 500 heeft wel wat wat de eigen Panda niet heeft.

      Daarom, premium of helemaal niets.

      Reply
    2. ronald on 06-05-2016 20:02

      Inmiddels 242.000km afgelegd in een Panda 1.3 JTD uit 2005, en nog heb ik er geen genoeg van.

      Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 08-05-2016 22:05

        Dat is goed om te horen, dan delen wij de liefde voor de Panda 🙂

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?