Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    XL1, de Volkswagen die wel zuinig is?

    Auto Elektrisch 16-10-2015Geen reacties

    Op het moment dat ik met de Volkswagen XL1 reed, kwam net het nieuws over Dieselgate de wereld in. Gesjoemel met software in hun diesels bracht de grootste autofabrikant op de knieën en de toekomst ziet er voor de Duitsers verre van rooskleurig uit. Precies op dat moment rijden met het toppunt van zuinigheid uit de Volkswagen stal – tevens een diesel – was op z’n minst ironisch te noemen. De vraag die iedereen zich natuurlijk stelde: is deze Volkswagen wel echt zuinig?

    XL1, de Volkswagen die wel zuinig is 2De XL1 is de zogenoemde 1-liter auto, oftewel de auto die met 1 liter brandstof 100 kilometer kan rijden, volgens de fabrieksopgave zelfs 1 op 111. Het is de doorontwikkeling van de conceptmodellen 1L en de L1. De XL1 is hiervan de definitieve en meer bruikbare versie, zo zelfs dat Volkswagen de auto in een zeer kleine serie van 250 stuks heeft gebouwd.

    Wil je de XL1 zien bewegen, ook vanuit de lucht, kijk dan hieronder eerst de video:

    Gewicht, lage weerstand en een kleine motor

    Om dit zeer lage verbruik te realiseren heeft Volkswagen naar een aantal dingen gekeken, zonder op de kosten te letten. Ten eerste moest het gewicht zo laag mogelijk zijn. De basis van de auto wordt gevormd door een carbon monocoque, maar ook op zeer veel andere plekken is gebruik gemaakt van dit sterke maar vooral lichte materiaal. En wat te denken van een magnesium versnellingsbak en polycarbonaat zijramen. Hierdoor wisten de ingenieurs het gewicht op 795 kilogram te krijgen.

    Naast een laag gewicht, moest ook een extreem gunstige aerodynamica zorgen voor zuinigheid. De XL1 heeft dan ook de van nature meest aerodynamische vorm gekregen: een druppel. Van voren breed en taps toelopend aan de achterkant, iets wat je het beste van boven ziet. De achterwielen zijn ingekapseld en zijspiegels ontbreken en zijn vervangen door kleine camera’s. Dit alles heeft gezorgd voor een CW-waarde van 0,189, de laagste luchtweerstand van welke auto dan ook, daarbij verder geholpen door de op thuiskomers gelijkende smalle bandjes.

    XL1, de Volkswagen die wel zuinig is 3Het laatste onderdeel van de queeste naar zuinigheid was de motorisering. De XL1 is voorzien van een 0,8 liter-TDI tweecilinder met 48 pk en een elektromotor met 27 pk en 140 Nm. Natuurlijk hadden de mensen bij Volkswagen de XL1 volledig elektrisch kunnen maken, maar het ging nu juist om zover mogelijk te komen met 1 liter brandstof.

    Een futuristische druppel

    Tot zover het theoretische verhaal, tijd voor de praktijk. Als je de XL1 ziet staan, dan waan je jezelf even in de toekomst. Persoonlijk ben ik nog meer onder de indruk van het ontwerp dan van de techniek die de auto zo zuinig maakt. Een auto als geen andere op de weg en dat merk je. Overal waar je rijdt en waar je staat, kijken mensen je lachend aan vanachter hun smartphones die er lustig op los fotograferen. Pas als je met iets rijdt dat anders is, merk je hoe erg alles op de weg op elkaar lijkt.

    XL1, de Volkswagen die wel zuinig is 1Instappen in de XL1 is wel even wennen en al snel leer je dat de beste manier is je in de smalle kuipstoeltjes te laten vallen. Deze staan overigens niet naast elkaar, daarvoor is de auto te smal. De passagier zit namelijk iets achter de bestuurder. Zodra je de deuren dicht doet, wordt de ruimte wel erg klein, haast claustrofobisch. Gelukkig kun je een deel van de zijramen open doen, handmatig uiteraard want dat scheelt weer twee elektromotoren.

    Rijden maar…

    Voor je zie je de teller van de Volkswagen Up!, die helaas analoog is. Voor de toekomstbeleving had het gaaf geweest als ook deze volledig digitaal zou zijn. Gelukkig is het multimediascherm dat wel. Automatisch wil je de zijspiegels stellen, maar dan bedenk je ineens: die zijn er niet. Twee camera’s vervullen deze functie en projecteren hun beeld op kleine schermen die in de deuren zijn gemonteerd.

    XL1, de Volkswagen die wel zuinig is 4Als de accu vol genoeg is, is starten van de XL1 heel stil. Wegrijden in een elektrische/hybride auto blijft een bijzondere gewaarwording maar zittend in een auto als de XL1 wordt dit wel heel gaaf. Als een reiziger uit de toekomst zoef je langs de van verbazing naar de auto wijzende mensen. Trap je het gas wat dieper in, dan slaat de tweecilinder diesel aan. Weg toekomstbeleving, want ineens lijkt het alsof je in een brommobiel zit, wat een naar geluid.

    Scherpe bochten maar niet snel

    Bochten neemt de Volkswagen XL1 een stuk beter dan je denkt, zeker gezien de smalle bandjes. Je voelt redelijk goed wat er gebeurt door de onbekrachtigde stuurinrichting. Wel is hij erg hard geveerd, waardoor oneffenheden keihard worden doorgegeven. De extreem dunne stoeltjes bieden dan weinig comfort en de monocoque zorgt ervoor dat iedere dreun lekker hard wordt doorgegeven.

    XL1, de Volkswagen die wel zuinig is 5De auto doet er ongeveer 13 seconden over om van 0 naar 100 kilometer per uur te komen, mits je de wagen in de S(port) stand zet. Voor een flitsende acceleratie moet je hem niet kopen, maar het gaat natuurlijk om zuinigheid. Volkswagen geeft een theoretische topsnelheid aan van boven de 200, maar heeft de auto op 160 begrensd om de techniek en de smalle bandjes te sparen.

    Conclusie

    Na zo’n 600 kilometer rijden, is de vraag natuurlijk: is de Volkswagen XL1 nu echt zo zuinig, rijdt hij echt 1 op 100? Ik heb dit bij lange na niet gehaald, verder dan gemiddeld 1 op 58 ben ik niet gekomen. Maar vergeet niet dat dit nog altijd een enorme prestatie is en zuiniger dan welke auto met een verbrandingsmotor. Daarbij is een deel mijn eigen schuld, omdat ik de accu niet steeds netjes heb opgeladen thuis en te vaak veel gas heb gegeven. Ik twijfel er niet aan dat als je met een volle accu vertrekt en (zeer) rustig rijdt, je zeker in de buurt van 1 op 100 kan komen. En dus is het antwoord in de titel geven: Ja, de XL1 is inderdaad een echte zuinige Volkswagen.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Diesel Hybride
    Cilinderinhoud: 0,829 cc
    Elektromotor: 20 kW
    Vermogen diesel/elektro: 48/27 pk
    Koppel diesel/elektro: 120/124 Nm
    Topsnelheid: 160 km/h
    Versnellingsbak: 7 versnellingen DSG
    Gewicht: 795 kg
    Prijs vanaf: 113.167 euro
    Prijs gereden model: 114.789 euro

    Plus
    + Zuinigste auto te koop
    + Waanzinnig ontwerp
    + Prachtige materialen

    Min
    – Erg krap
    – Geen bagageruimte
    – Duur

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleInfiniti Q50 goed alternatief voor toonaangevende Duitsers
    Next Article Peugeot 308 Blue HDi olieaftapplug smelt uit carter door extreme hitte

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?