Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Yamaha MT-09; voor de hardcore naked-rijder

    Motor 29-08-2017No Comments

    De Yamaha MT-09 is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Listig is een groot woord, maar je moet wel met zijn temperamentvolle karakter om leren gaan. Iets wat de hardcore naked-rijder met luid gejuich zal ontvangen.

    Even dacht ik dat een 900 niet giftiger kon zijn dan de Kawasaki Z900, maar niets is minder waar. De Kawa is, hoe je het ook wendt of keert, meer een allemansvriend dan de Yamaha.

    Venijnig karakter

    Dat de MT-09 venijnig is, merk je al bij het wegrijden. Het blok reageert snel en fanatiek op de gashendel. Minutieus doseren is hier het devies en dat heb je als je rijdt snel onder de knie. Let echter op, als je de motor de volgende dag weer pakt, kun je weer opnieuw beginnen met het finetunen. De Yamaha blijft je verrassen met zijn snelle en felle reactie. Door na het starten en voor het wegrijden een andere mapping te kiezen, kun je de scherpe randjes van de MT-09 echter wel een beetje bijschaven. Maar fel blijft ie. 

    Zijn scherpe karakter maakt de MT op hogere toerentallen wat nerveus en schokkerig, alsof je een aan/uit schakelaar aanraakt. Maar het is verbazingwekkend hoe sterk het blok in de lage toeren-regionen is. Hierdoor kun je ook op lage snelheden in een hoge versnelling rijden, waardoor de scherpe kantjes verdwijnen en de motor heerlijk soepel wordt.

    Gepeperde voorremmen

    Nadat je bent bijgekomen van de pittige reactie op de gashendel, komt er altijd een moment dat je moet remmen. En ook hier verraste de naked me. Zelfs de lichtste aanraking van de remhendel resulteerde in het gevoel alsof ik bijna een stoppie maakte. Een tikje met een van je vingers tegen de hendel is al genoeg om de motor razendsnel af te remmen. Dat de motor zo snel remt is natuurlijk fijn, maar ook hier is aardig wat gewenning nodig.

    Zorgen dat je voor de bocht de juiste snelheid hebt is altijd belangrijk, maar bij de Yamaha des te meer. Remmen in een bocht is (sowieso) vrijwel geen optie, maar bij de MT-09 al helemaal niet. Door zijn bijtende remkracht raak je snel uit balans en dat wil je liever niet, of het moet je hobby zijn. Naarmate ik langer met de motor reed, ging ik steeds vaker de achterrem gebruiken om de vertraging wat minder agressief te maken. Het standaard aanwezige ABS systeem is daarbij een welkome helper. De importeur laat weten dat het bijterige gedrag mede te ‘danken’ is aan de nieuwe remblokken.

    Sportieve fun-factor

    Op de Yamaha MT-09 is het belangrijk dat je er perfect op zit en één geheel kunt vormen met zijn temperamentvolle karakter. En dat lukt, de zithouding is prima in orde, ondanks een kleine onvolkomenheid. Het zadel loopt van achter naar voor namelijk iets schuin af naar beneden. Daarbij is de voorkant van het zitgedeelte smaller dan de achterkant waardoor je, zeker tijdens het remmen, iets naar voren glijdt. Hierdoor leun je als het ware wat meer tegen het stuur en moest ik regelmatig even omhoog komen om mezelf weer naar achteren te drukken. Het past echter wel bij de sportieve fun-factor die de MT je geeft.

    De vorm en positie van het zadel maakt de MT-09 wel lekker laag en ook toegankelijk voor kleinere personen. Het motorblok is wel vrij breed waardoor ik er -met name in het begin- af en toe met mijn voeten tegenaan kwam. Als je stilstaat is het brede blok ook even wennen omdat je er snel met je onderbenen tegenaan komt.

    Conclusie

    De 2017 Yamaha MT-09 is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, je moet even leren om met zijn pittige karakter om te gaan. Hij is temperamentvol en moet continue getemd worden, echt een uitdaging voor de hardcore naked-rijder. Maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt, nodigt de MT je continu opnieuw uit voor een uitdagend ritje. Als de relatie tussen jou en de motor eenmaal in balans is, ligt een goed en lang huwelijk voor je in het verschiet.    

    Informatie

    Merk: Yamaha
    Model: MT-09
    Motortype: Vloeistofgekoelde, 3-cilinder lijnmotor
    Cilinderinhoud: 847 cc
    Overbrenging: Ketting
    Vermogen: 115 pk
    Koppel: 87,5 Nm
    Gewicht: 193 kg (rijklaar)
    Prijs vanaf: 10.699,- euro
    Prijs gereden model: 13.815,- euro incl. alle accessoires en inclusief kosten rijklaar maken

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleFiat Ducato Maxi, sterk, ruim en typisch Italiaans
    Next Article Jaguar F-Type Coupé SVR, heel veel sensationeler zal het niet worden

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?