Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Peugeot 206 GTi Cup Driving-Dutchman autorace autoracen raceauto dnrt
    By Rob Blom

    Zo kun je low budget voor minder dan vijfduizend euro een seizoen autoracen

    Auto Fun 16-11-2017No Comments

    “Veel mensen zien kans om met wezenlijk minder dan vijfduizend euro een heel seizoen te racen.” Dat zegt autosport-icoon en Dutch National Racing Team (DNRT) boegbeeld Huub Vermeulen. Vermeulen organiseert laagdrempelige autorace-evenementen, waaronder de Peugeot 206 GTi Cup waarin ik een gastrace reed. In nam een kijkje achter de schermen van de competitieve Cup.

    Vermeulen beseft dat 5.000 euro ook best veel geld is. “Zeker als het uit het huishoudboekje betaald moet worden. Maar de meeste mensen hebben echter geen idee wat racen kost en denken dat het bij 100 duizend euro begint. Dan is 5.000 euro dus weinig.”

    Om te kunnen racen, heb je allereerst je racelicentie nodig. Om die in bezit te krijgen moet je een racecursus volgen, dat kan bijvoorbeeld bij de door de legendarische Nederlandse autocoureur opgerichte Rensportschool Zandvoort. Zorg in ieder geval voor een goede helm en handschoenen. De cursus kun je gewoon in je spijkerbroek en sportschoenen doen, maar als je toch wil gaan autoracen, koop dan alvast je racegear.

    Eenmaal je licentie op zak en kleding in de kast, begint het echte werk. Je kunt je voor veel geld inkopen bij een raceteam, of gekker nog, een team uit Woking of Maranello in laten vliegen. Voor degenen die dit niet kunnen of willen betalen, zijn er andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld low budget, of voor een bereikbaar bedrag, racen in de Peugeot 206 GTi Cup.

    De Peugeot 206 GTi Cup

    De Peugeot 206 GTi Cup –klik hier om naar de website te gaan voor alle informatie– is een gezellige, competitieve en -met meer dan 35 deelnemers per race- spectaculaire raceklasse voor personen van alle leeftijden. Ook in deze klasse kun je je inkopen, alles is immers te koop, maar het kan nog goedkoper door alles zelf te doen. Voor niets gaat natuurlijk de zon op, maar je kunt al voor een paar honderd euro per race een geweldige racedag of weekend hebben. Bovendien is het in de 206 GTi Cup mogelijk om met meerdere coureurs te rijden om zo de uitgaven te verdelen.  

    De driedeurs Peugeot 206 GTi met 138 pk 2.0-liter zestienklepper motor waar in de Cup mee geracet wordt, werd tussen 1999 en 2002 in grote aantallen geproduceerd. In Nederland is het de meest verkochte Peugeot ooit waardoor er veel auto’s en onderdelen beschikbaar zijn en de auto is makkelijk zelf op te bouwen en te onderhouden. Dit zorgt ervoor dat de aanschaf en het onderhoud relatief goedkoop zijn. Een goede 206 GTi koop je al vanaf ongeveer duizend euro.

    Als je de auto met kenteken eenmaal in je bezit hebt, begint het technische werk. Je haalt de aspirant racer leeg en koopt voor 2.500 euro de cupkit met race-onderdelen. In de racekit zitten allerlei onderdelen zoals een rolkooi, stoel, gordels, brandblusser, schokdempers en banden om de auto technisch in orde, veilig en raceklaar te maken. Ook doe je er goed aan om de auto voor de eerste race een grote beurt met onder andere nieuwe distributieriem, olie en remvloeistof te geven zodat de kans op pech tijdens een race minimaal is. Als je gaat racen doe je dit nou eenmaal toch om te winnen en wil je niet stil komen te staan door een simpel technisch mankement dat je had kunnen voorkomen.

    Racen hoeft niet duur te zijn

    Als de auto raceklaar is gemaakt, is het wachten op de eerste race. Je kunt de auto op een autoambulance of in een race trailer laden, maar je kunt er ook mee naar het circuit rijden. Dit kan zelfs op de Interstate racebanden die in de kit zitten, die zijn namelijk straatlegaal en kosten de wereld niet. Eenmaal op het circuit aangekomen, kun je het wederom zo duur en goedkoop maken als je zelf wil.

    Als je een pitbox, VIP-lounge huurt of hospitality trailer huurt of koopt ben je zoals je snapt aardig wat duiten lichter. Een ruime partytent van drie bij vier of vier bij zes meter koop je nieuw al voor 150 euro. Zo’n tent is ruim genoeg om een auto in te zetten en voldoet prima om jou en je auto te beschermen tegen de regen of zon. Je zou er zelfs nog een koelkast en een barretje met hapjes en drankjes voor je fans en sponsors in kunnen zetten.

    Zoals je ziet hoeft racen niet duur te zijn. Je kunt het echter zo gek maken als je zelf wil. De Peugeot 206 GTi Cup is in de basis in ieder geval betaalbaar. Meer informatie over de cup vind je op www.206gticup.nl en bij http://www.dnrt.nl!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVijf getallen die je nog niet kende van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
    Next Article De Ford Transit Custom, nu eindelijk met automaat

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?