Steeds meer auto’s worden standaard uitgerust met Lane Departure Warning of, in het Nederlands, rijbaanassistentiesystemen om het aantal verkeersongevallen te verminderen. Maar wat is rijbaanassistentie eigenlijk en hoe werkt het? Dat gaan we je in dit artikel uitleggen met behulp van informatie van Continental, die behalve banden, ook systemen ontwikkelt en produceert om auto’s veiliger te maken.
Lane Departure Warning is een systeem dat wegmarkeringen herkent en begrijpt. Het gebruikt deze informatie om een bestuurder te waarschuwen als deze zichtbaar onbedoeld van baan wisselt of zelfs op de verkeerde weghelft rijdt. Uitgebreidere systemen kunnen deze informatie zelfs gebruiken om de auto autonoom binnen een rijbaan te houden, de eerste stappen naar zelfrijdende auto’s.Zo werkt Lane Departure Warning
De technologie maakt gebruik van camera’s en software die continu de ‘weg en de markeringen lezen’. Als de auto over de wegmarkeringen rijdt en op een andere rijbaan terecht komt zonder dat er richting aangegeven is, krijgt de bestuurder een aantal verschillende waarschuwingen. Dit kunnen geluidssignalen, visuele signalen of zelfs haptische signalen via het stuur of de stoel zijn.
Waarom is Lane Departure Warning ontworpen?
Een veelvoorkomende oorzaak van verkeersongevallen komt door auto’s die van hun rijbaan afwijken. Er zijn verschillende redenen waarom dit gebeurt. De bestuurder kan bijvoorbeeld slaperig zijn en zijn auto niet volledig onder controle hebben. Of hij is met zijn gedachten ergens anders dan bij het autorijden als hij bijvoorbeeld het infotainmentsysteem bedient en niet doorheeft dat hij op de verkeerde rijbaan terecht komt.
Hoe is rijbaanassistentie ontworpen?
De volgende logische ontwikkeling in rijbaanassistentiesystemen is een systeem dat er voor zorgt dat je automatisch weer op de goede weghelft terecht komt. Lane Keep Assist doet dit door de rijbaanassistent actief te laten samenwerken met de stuurinrichting. De hierop volgende stap is Active Lane Keep Assist wat voorkomt dat de auto ongewild zijn rijbaan verlaat door zelf te sturen. Tesla heeft zijn geavanceerde Autopilot rijbaanassistent zelfs al gecombineerd met het adaptieve cruise control systeem dat automatisch afstand tot zijn voorliggers bewaart.
Hoe werkt rijbaanassistentie in detail?
Lane Departure Warning telt een of twee camera’s die normaal gesproken bovenin de voorruit of in de binnenspiegel gemonteerd zijn. De camera’s scannen de weg voor de auto en maken gebruik van beeldprocessingsoftware om de wegbelijning voor en aan aan beide zijden van de auto te zien. Er zijn ook al doorontwikkelde systemen waarmee de auto de weg waar hij op rijdt kan ‘leren’ kennen.
Hoe effectief is rijbaanassistentie?
In de Verenigde Staten wordt geschat dat Lane Departure Warning 50 procent van alle frontale aanrijdingen kan voorkomen. Hierbij is het belangrijk om te weten dat de meeste rijbaanassistentiesystemen pas gaan werken bij snelheden boven de vijftig kilometer per uur. Dit is gedaan omdat er bij lage snelheden in bijvoorbeeld de bebouwde kom en op parkeerplaatsen veel rijbaanmarkeringen zijn.
Hierbij moet opgetekend worden dat Lane Departure Warning ongelukken niet per se zullen voorkomen, maar bedoelt is om onoplettende of in slaap vallende automobilisten te waarschuwen. Lane Keep Assist kan ongelukken daarentegen wel actief ongelukken voorkomen, zeker als het wordt toegepast in combinatie met blinde hoek detectiesystemen.
In het volgende filmpje kun je de verschillen tussen de twee systemen zien.
Hoe is het om met een rijbaanassistent te rijden?
Onder perfecte omstandigheden zijn rijbaanassistentiesystemen en afgeleiden daarvan opmerkelijk effectief. Computers kunnen echter niet improviseren, ze hebben regels nodig. In het geval van Lane Departure Warning of Lane keep Assist hebben ze duidelijk zichtbare wegbelijning en markeringen nodig. Bij (half) weggevaagde, smerige of besneeuwde lijnen werken de systemen niet. De systemen kunnen ook in de stress raken op smalle wegen. Als je op een smal landweggetje over de belijning moet rijden, krijg je continue irritante waarschuwingen.
4 Comments
Nog ver weg, en over 20 jaar zie ik zoiets in een auto die ik dan gekocht heb.
Ik ervaar de optie als irritant omdat ik mijn rit altijd start over een stuk dijk waarop virtuele fietspaden aangegeven staan. Elke tegenligger dwingt mij dan over de streek langs het virtuele fietspasd te gaan met alle irritante gevolgen van dien. Het zou een oplossing zijn als de snelheid wanneer het systeem begint te werken kan worden opgehoogd naar bv 90 km/h. Op de snelweg kan ik het systeem namelijk wel waarderen.
Olst
Hallo,
Heeft u enig idee waarom het Lane Departure Warning System niet werkt als je iets op de trekhaak hangt.
Bij mijn Citroën wordt het uit geschakeld en bij navraag bij de garage vertelde men mij dat dat bij meerdere merken het geval is.
Tot nu toe geen echt antwoord gehad, misschien kunt u mij een antwoord geven.
Hoi, bij sommige voertuigen wordt Lane Assist-systeem automatisch uitgeschakeld als er iets aan de trekhaak hangt omdat de breedte van de aanhanger kan verschillen met de breedte van voertuig waarin hij gekoppeld is. Of het systeem uitgeschakeld wordt verschilt per fabrikant en model.