Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Anders nog iets?

    Auto 27-01-2017No Comments

    ‘Doe nog maar een zakje krentenbollen,’ antwoord ik de bakker als hij me, terwijl hij een halfje grof volkoren over de toonbaak zwaait, vraagt of ik nog iets nodig heb. Een slimme zet, want op dat zakje krentenbollen van twee euro verdient hij meer dan op het brood van 3,25.  

    Door: Gijs Bosman

    Onderweg naar huis denk ik aan de autoshowroom. Toen ik vijftien jaar geleden nieuwe auto’s verkocht, was een marge voor de dealer van vijftien procent op de netto prijs heel normaal. En bestelde de klant extra opties en accessoires, dan liep het verdienmodel helemaal hard op. Lichtmetalen velgen, een trekhaak en een setje dakdragers verdubbelde de winst op de deal.

    Trekhaak

    Het is daarom niet voor niets dat autoverkopers op de autoverkopersschool leren om tijdens een verkoopgesprek van een uur zo min mogelijk over de auto te praten. Liever eerst drie kwartier babbelen met de klant over zijn gezin, zijn hobby’s, de vakanties. Kom je dan bij de auto, dan weet je dat de klant absoluut een trekhaak nodig heeft, een skibox voor op het dak ook meegeleverd moet worden en dat zijn kleine kinderen de extra zonwering voor de achterruiten heel erg gaan waarderen ‘s zomers in Frankrijk.

    Krentenbollen

    De tijd van vijftien procent marge op een nieuwe auto is geweest. Als de dealer onderaan de streep al wat verdient, is het vaak in de vorm van een bonus als hij de met de importeur afgesproken aantallen haalt of een vergoeding voor de moeite die hij heeft genomen een leaseauto af te leveren. De echte winst komt hopelijk later uit de werkplaats. Of van de occasionafdeling, want in tegenstelling tot een nieuwe is de marge op een gebruikte auto wél de moeite waard. Je zou dus verwachten dat het meer dan ooit gaat om dat extra zakje krentenbollen in de showroom.

    Verkoopgesprek

    Het verbaast me daarom enorm dat er in het verkoopgesprek zo weinig aandacht is voor opties en accessoires. Zelden maak ik mee dat een verkoper uit zichzelf de vraag ‘anders nog iets?’ stelt. Of proactief vist naar de hobby’s van de koper tegenover hem. Eigenlijk zou de verkoper van elke nieuwe of gebruikte auto direct moeten kunnen vertellen wat een set winterbanden kost, een trekhaak, de inbouw van een carkit. ‘Ik zie dat u een iPhone hebt, wist u dat de nieuwste Parrot carkit automatisch verbinding maakt en dat de boete voor niet-handsfree bellen…’ etcetera.  Zeg dan nog maar eens nee.

    Gijs Bosman adviseert bedrijven en consumenten over de aan- en verkoop van een gebruikte auto, caravan of camper en ondersteunt ze in de onderhandelingen over de prijs. Ga voor meer informatie naar website Gijs Bosman Advies.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAlles wat je wilt weten over de nieuwe Toyota C-HR
    Next Article Nog onbekende beelden record run Mclaren F1

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?