Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autoreview Land Rover Defender 110 & Discovery 4

    Auto 19-02-2011No Comments

    ‘Oud’ versus nieuw, cult versus hypermodern. Een vergelijkingstest is onmogelijk. Toch zetten we de lange uitvoering van de Defender, waarvan het ontwerp al uit 1948 stamt, en de jongste telg uit de Discovery familie naast elkaar op de weg én in het terrein.

    De Defender is vlak na de oorlog geboren. De Engelse overheid vroeg Land Rover een auto te ontwikkelen die ook als tractor dienst kon doen. En dat is ze bij Land Rover gelukt. En goed ook. De Defender is een pure werkauto, een echte allrounder waar je ook in je baggerige kloffie zonder na te denken in stapt. Waar de Discovery, zelfs op de standaard wegbanden, overal moeiteloos doorheen komt, moet je met de Defender op banden met grof profiel in sommige gevallen nog echt werken.

    Autoreview-LandRover-Defender110-Discovery4Defender is er flink op vooruit gegaan

    De Defender is er de laatste 25 jaar in veel opzichten een flink stuk op vooruit gegaan. Het huidige model dateert echter alweer uit 2007 en is zeker geen auto die je links moet laten liggen. In dat jaar kreeg het dashboard een nieuwe look en werden de stoelen een stuk comfortabeler. Ook heeft de Defender airconditioning gekregen.

    De laatste veranderingen aan de Discovery gaan verder dan alleen een Range Rover Sport achtige facelift. De contouren zijn wat zachter gemaakt en hier en daar is het robuuste plastic vervangen door netjes in carrosseriekleur mee gespoten onderdelen zoals wielkasten en buitenspiegels. Het interieur van de Discovery heeft ten opzichte van zijn voorganger een wat luxere uitstraling gekregen door de harde plastic delen te vervangen door zachtere materialen en grove schakelaars te vervangen door knopjes.

    Aangenaam rijden met de Discovery

    Rijden op de verharde weg, waar de Discovery in Nederland toch over het algemeen te vinden zal zijn, is zeer aangenaam. Het ‘nieuwe’ motorblok laat zich bij hoge toeren tallen graag, maar zeker niet storend, horen. Met een sprinttijd van 9.3 seconden om de 100 km/u te bereiken is het best leuk meekomen in het verkeer. De goede isolatie van de cabine zorgt er wel voor dat je nogal eens ongemerkt de maximum snelheid overschrijd. De automatische versnellingsbak weet de versnellingen te vinden zonder dat je daar erg in hebt. In de bochten weet de Discovery wel wat overhellen is, maar je hebt zeker niet het gevoel dat hij ieder moment op zijn kant zou kunnen gaan.

    Door het wegpoetsen van het robuuste uiterlijk oogt de nieuwe Discovery een beetje als een terreinwagen die liever eerst met zijn grote teen voelt of het water niet te koud is voordat hij er in duikt.

    De Defender daarentegen is van een heel ander kaliber. Vanaf het moment dat je instapt krijg je een heritage gevoel en het gevoel dat je iets hebt dat al heel lang bestaat en waar veel mensen een positief gevoel bij hebben. De pedalen van de Defender staan links van het midden van het stuur en je zit dicht tegen het bestuurdersportier aan. Daar komen ook de ellenboogstukken vandaan die de meeste Land Rover rijders op de mouwen van hun kakikleurige trui hebben. De ruitenwisserarmpjes zwabberen over de ramen en de ruitensproeier sproeit een armetierig straaltje. Maar dat maakt bij de Defender allemaal niets uit. Uit- en inparkeren vergt wat tijd omdat de stuuruitslag van de Defender klein is. Maar als je eenmaal met de auto onderweg bent voel je je echt rijk, een heer, een jager, een autokenner, een autoliefhebber én een boer.

    LandRover-Defender-DrivingDutchmanDoor het wegpoetsen van het robuuste uiterlijk oogt de nieuwe Discovery een beetje als een terreinwagen die liever eerst met zijn grote teen voelt of het water niet te koud is voordat hij er in duikt. Echter niets is minder waar als deze terreinbeul het veilige asfalt verlaat voor het ruigere terrein. Met een draai aan de knop “Terrain Response” voor de ideale instellingen, is eenvoudig een keuze te maken van het rijden in sneeuw tot rijden over rotsen.

    Terrain Response

    Met de Terrain Response is het mogelijk om als totale off-road ‘no knows’ zoals wij door het wat moeilijkere terrein te komen en het eruit te laten zien alsof je bij de experts hoort. Wij hebben gereden door zand, modder, diepe modderplassen en hebben de Discovery op de proef gesteld met het rijden tegen steile modderige hellingen. De enige keer dat we ergens niet doorheen kwamen was wanneer de doorgang te smal werd. De Discovery heeft tijdens onze test niet laten merken ergens moeite mee te hebben, en is door alle aanwezige elektronica, automaat en korte draaicirkel overal uitstekend doorheen te manoeuvreren.

    Aangenaam-rijden-met-LandRover-DiscoveryMet een hoogte van net geen 1,84 meter zijn de meeste parkeergarages in Nederland met de Discovery goed te doen. Of er na het binnenrijden van de parkeergarage voor dit 1,91 meter brede bakbeest een fatsoenlijke parkeerplaats te vinden is, is weer een ander verhaal. Mochten er toch twijfels zijn of de Discovery te hoog is voor garages of wasstraten, dan kun je de auto ongeveer tien centimeter laten zakken tot “instaphoogte”. De Defender is met zijn twee meter en drie centimeter een heel ander verhaal. Veel parkeergarages voldoen maar zijn wel kantje boord. Als je eenmaal binnen bent gekomen zonder de rood witte balk boven de deur te raken, rij je super voorzichtig verder omdat je bang bent alsnog je kop te stoten.

    Discovery, Mercedes of BMW

    Voor ruim 90.000 euro heb je aan de Discovery 4 een heel veelzijdige auto. De Discovery koop je omdat hij minimaal net zoveel biedt als een Mercedes, BMW of ander terreinapparaat in dit segment. En omdat het een Land Rover (dus echt) is. Je kunt er uitstekend mee gaan shoppen in de duurdere straten van onze hoofdstad. En als je zin hebt eens flink het grote kind uit te gaan hangen in een grote zandbak of modderpoel, zal je ook niet teleurgesteld worden.

    LandRover-Defender110-Discovery4-DrivingDutchmanAls je de Discovery eens zou verwennen met een paar knappe terreinbanden is naar onze mening écht alles bereikbaar. Alleen vragen wij ons wel af of je met je modderige laarzen de nette binnenkant wilt bevuilen. De Discovery bied plaatst aan 5 personen die allemaal voldoende ruimte hebben om te zitten. Mocht het toch nog nodig zijn is er de optie om nog 2 extra stoelen bij te bestellen. Door de ruimte en comfort is deze Land Rover ook prima inzetbaar als reisauto. Hou er dan wel rekening mee dat er ook getankt moet worden want echt zuinig is de Discovery niet.

    Conclusie

    De Defender waarin wij reden kost bijna 85.000 euro. Airconditioning en elektrische ramen zijn standaard. De Defender koop je omdat je een Defender wilt hebben. We hoeven geen ellenlang betoog over de echtste terreinauto ooit te schrijven. En dat doen we dan ook niet. Is er helemaal niks mis met deze auto’s? Jawel hoor. De Defender zit gewoon niet. Maar je voelt je er wel goed in. En van de Discovery begon na een tijdje terreinrijden het waarschuwingslampje van de versnellingsbak branden. Maar na uit- en aanzetten van het contact was die storing weer verholpen.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Mini Cooper Countryman ALL4 Diesel
    Next Article Blazen zonder turbo met de Porsche 911 GTS 997

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?