Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Opel Adam 1.0 Turbo 115 pk Rocks

    Auto 16-02-2015Geen reacties

    Ondanks een vrij verse en stijlvol vormgegeven vloot, wil het de laatste jaren niet echt vlotten met de verkoopcijfers van Opel in Nederland. De Astra heeft moeite om het downsize- en hybride geweld in het C-segment bij te benen, terwijl het merk in de meest compacte klasse met de Agila lijkt uitgekinderd. Maar, toen kwam Adam.

    Als een ware Benjamin zette hij Opel terug op het moderne spoor. Een spoor dat Opel even geleden voorzag van een extra biels met de komst van de Adam Rocks en een gloednieuwe motor. De ruigere broeder van Adam die een meer mannelijk publiek moet verleiden en ik kroop achter het stuur. Is die Adam ruig genoeg voor ons mannen?

    Driving-Dutchman-Opel-Adam-Rocks-1-4Avontuurlijke gimmicks

    Qua design in ieder geval wel. De Adam Rocks staat een stuk hoger op z’n poten. Zo hoog dat Opel ‘m zelfs omdoopt tot mini-crossover. Wat mij betreft niet geheel onterecht want door de toevoeging van extra antracietkleurig kunststof en gimmicks als een chromen uitlaatsierstuk, oogt hij een stuk serieuzer en avontuurlijker dan de gewone Adam. Zeker in combinatie met de forsere spoorbreedte. Deze is met zijn 1,42 meter bijna hetzelfde als de Peugeot 208. En laat dat nu enkel goeds beloven voor de wegligging!

    Driving-Dutchman-Opel-Adam-Rocks-1-12In het interieur kijk je net als bij de normale Adam uit op een enigszins speels maar ook zeker serieus vormgegeven dashboard. De ergonomie en het materiaalgebruik zijn top en de zitpositie is een tikkeltje op de bok. De zit zelf is goed door het forse meubilair en het uitgebreid te verstellen stuurwiel. Zo is deze niet enkel in de hoogte, maar óók in de diepte verstelbaar. Best bijzonder voor een auto in dit segment. Een fijne zit voor de langere heer is dus snel gevonden. Ook fijn is Opels 7 inch IntelliLink-systeem. Dit werkt snel en de mogelijkheden zijn eindeloos. Zo luister je naar kraakhelder geluid met DAB+ radio, installeer je eenvoudig een navigatie app en is het zelfs optioneel te koppelen aan een puik klinkend audiosysteem van Infinity. Kosten: 395 euro.

    Lekkere opties

    Ons testexemplaar was overigens verre van standaard. Naast de Goldbusters exterieurkleur en het SwingTop canvas vouwdak, was deze Rocks voorzien van leren bekleding, stoel- en stuurverwarming, een licht- en regensensor, IntelliLink met DAB+ en Bluetooth, een automatisch dimmende binnenspiegel en parkeersensoren achter. Lekkere opties die de Adam Rocks omtoveren tot een écht premium autootje.

    Driving-Dutchman-Opel-Adam-Rocks-1-5Eenmaal onderweg is met name het gevoel dat de Rocks je geeft opvallend. Je hebt dan namelijk niet in de gaten dat je op pad bent met een auto die qua formaat concurreert met de Alfa Romeo MiTo, of kleiner. De Adam voelt groter, al verraadt ‘ie zijn compacte aard zodra een volwassen persoon plaatsneemt op de achterbank. Alhoewel, als dat lukt. Rijst de bestuurder boven de 1,85 meter, dan kan je het plaatsnemen namelijk al vergeten. Enkel een kinderzitje is hier op zijn plaats. De hoofdruimte is overigens afdoende. Wat ook krap is, is de bagageruimte met 170 liter. Klap je de achterbankleuning neer, dan neemt de Adam genoegen met maximaal 660 liter. Ter vergelijking: een VW Up! slokt 250 tot 950 liter bagage op.

    Grote stap voorwaarts

    Toch zit het grootste nieuws van de Rocks voornamelijk onderhuids. Aldaar huist Opels redding. Een gloednieuwe 1.0 driecilinder turbomotor die leverbaar is met een vermogen van 90 of 115 pk. Ik reed met die laatste en geloof mij, deze motor is zeer fijn. Door z’n hoge vermogen en het relatief lage gewicht, sprint de Rocks in 9,9 seconden naar de 100 kilometer per uur en geeft hij zich pas gewonnen bij een kleine 200 kilometer per uur. Zowel de 90 als 115 pk sterke variant is standaard gekoppeld aan een zijdezacht schakelende zesbak. Wederom een grote stap voorwaarts ten opzichte van Opels voorgaande exemplaren. Wel zijn de verhoudingen wat kort. Dit is dan ook de reden dat de Rocks dik 3.000 toeren per minuut draait bij 120 kilometer per uur. Toch doet dit geen afbreuk aan het rijcomfort. Zo is de auto bijzonder stil en blijft ook het verbruik netjes. Ik scoorde 1 op 14,5 met een vrij pittige rijstijl.

    Driving-Dutchman-Opel-Adam-Rocks-1-7Ondanks de aangepaste wagenhoogte, is de rijbeleving gelijk aan die van de normale Adam. Dit is met name te danken aan het stuurgedrag. Dat is vlijmscherp, maar neigt soms richting het hyperactieve. Zo zit er nauwelijks speling in het stuur als het rond de middenstand staat. Dit heeft als resultaat dat de Adam zo nu en dan al zwalkend zijn koers volgt, tenzij je stevig gefocust blijft. Keerzijde van dit euvel? Het betere gooi- en smijtwerk. Zodra je namelijk ook maar enigszins sportief een bocht induikt, word je getrakteerd op een heerlijk uitdagend weggedrag. Sterker nog: de afstelling van het onderstel zelf is zo goed dat het akelig dicht in de buurt komt van onze favoriet, de Ford Fiesta. De turn- in is direct, de achterzijde volgt consequent en het gevoel in het stuur is vlezig. Puik dus, zeker gezien het verder vrij comfortabele onderstel. Enkel een wat springerige inborst bij het nemen van een drempel kan vervelend zijn.

    Masculien karakter

    En dan de vraag. Is de Adam Rocks ruig genoeg voor ons mannen? Ja, zonder twijfel! Waar de normale Adam soms lieflijk over kan komen en het liefste wordt vertroeteld met een lekker sopje, kent de Rocks een geheel eigen karakter. Hij daagt je uit om elk zandpad over te crossen en geen plas of hoopje modder met rust te laten. Daarna parkeer je ‘m al druipend van de modder op je oprit. Oké, misschien wat overdreven, maar een eigen en een stuk meer masculien karakter, dat heeft de Rocks zeker.

    Driving-Dutchman-Opel-Adam-Rocks-1-10Één nadeel; diep in de buidel tasten is onvermijdbaar. Zo kost de testauto minimaal dik 19 mille. Inclusief opties ging het totaalbedrag echter snel richting de vijfentwintigduizend euro. En ja, dat is vrij prijzig. Zelfs voor een luxe A-segmenter.

    Kijk voor meer foto’s van de Opel Adam Rocks op onze Facebook-pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel C /20%
    Gem. verbruik: 5,1 l/100 km (1 op 19,6)
    Testverbruik: 6,7 l/100 km (1 op 14,5)
    CO2 uitstoot: 119 g/km
    Cilinderinhoud: 999 cc
    Cilinders/Kleppen: 3/12
    Max. Vermogen: 85 kW/115 pk bij 5.000 tpm
    Max. Koppel: 166 Nm bij 1.800 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,9 s
    Topsnelheid: 196 km/h
    Transmissie: Handgeschakelde zesbak
    Gewicht: 1.041 kg
    Prijs basisversie: € 19.195
    Prijs gereden uitvoering: € 24.380

    Plus
    + Stoerder dan normale Adam
    + Fijne motor
    + Premium gevoel

    Min
    – Stuiterig onderstel
    – Nerveus stuurgedrag
    – Krap achterin

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleYamaha presenteert VMAX Carbon Edition
    Next Article Introductie Kia Rio modeljaar 2015 [video]

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?