Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Opel Mokka 1.4 Turbo Edition 4×4

    Auto 14-02-2013Geen reacties

    Opel doet met de Mokka een eerste poging in het groeiende segment voor compacte suv’s. Voordat de auto in de showroom stond, had het merk al meer dan 30.000 Europese orders geschreven en begin februari 2013 staat de teller al op 80.000. Zijn deze klanten na de ontvangst van hun Mokka nog net zo enthousiast als op het moment waarop ze besloten tot de aankoop? Lees mijn bevindingen op basis van een kleine week rijden in de compacte Duitse nieuweling.

    Wereldauto met Duits DNA

    General Motors zet wereldwijd vol in op het relatief nieuwe segment en biedt, net als bij onder meer de Ampera, modellen onder andere merknamen aan die technisch grotendeels gelijk zijn en veel elementen delen. De Chevrolet Trax wordt als enige daarvan ook in Europa geleverd. De Buick Encore is bestemd voor de Amerikaanse markt en de Holden Trax voor Australië. De Mokka wordt samen met de Chevrolet geassembleerd in Incheon in Zuid-Korea. Opel verzekert dat het Mokka-chassis van Duitse makelij is en is afgestemd op de Europese behoeften.

    Opel-Mokka_16Op de bok

    Mijn Mokka ziet er smaakvol uit, staat op 18 inch lichtmetalen velgen en is uitgevoerd in ‘deep espresso brown’ met bruine en lichtblauwe accenten in het interieur. De materialen zijn van goede kwaliteit. Alleen de overkapping van het display op de middenconsole is van een wat hardere en minder fraaie plastic variant. De interieurkleuren combineren uitstekend. Na het instappen valt direct het goede zicht vooruit en naar de zijkanten op. Het zicht naar achteren daarentegen is door het hoge achterwerk iets minder goed. Mijn Mokka met het middelste Edition uitrustingsniveau is voorzien van diverse optiepakketten. Helaas ontbraken de ergonomische comfortstoelen met ‘Aktion Gesunder Rücken’ (AGR) label inclusief elektrische lendensteun, instelbare hellingshoek en uitschuifbare zitting. Jammer, want de standaardstoelen geven niet voldoende steun voor mijn onderrug, zij en (langere) benen. Je zit echt op de bok. Geef dus die 595 euro uit voor de AGR-gecertificeerde zetels. Je zult geen spijt krijgen van deze beslissing, zeker als je regelmatig langere tijd in de auto doorbrengt.

    Opel-Mokka_05Vierwielaandrijving

    De 1.4 liter benzinemotor levert vermogen aan alle vier de wielen in maximaal een 50:50 voor-achter verhouding, maar alleen in situaties waarin de banden onvoldoende grip hebben. Onder normale omstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven. Het bijschakelen van de achterwielen verloopt vloeiend en resulteert direct in merkbaar meer grip. Zonder meer vertrouwenwekkend.

    Opel-Mokka_15Soepel

    Om vlot te kunnen rijden met de Mokka moet je de motor goed op toeren houden. Versnellen in zowel vijfde als zesde versnelling vereist namelijk geduld en over het maximum vermogen beschik je pas vanaf 4.900 toeren. Dat resulteert in behoorlijk wat motorgeluid in de auto. Na enige gewenning ervaar ik dit echter niet meer als storend. De goede prestaties helpen mogelijk ook bij die perceptie. Het rijden in een Mokka met deze motorisering is geen straf. Soepel is het woord dat het rijgedrag het beste omschrijft. Stabiel en comfortabel op rechte stukken en goed handelbaar op bochtige wegen, waar de carrosserie slechts beperkt overhelt. Oneffenheden in het wegdek zouden met name op lagere snelheden beter gefilterd kunnen worden. Op een stukje onverhard stuiterde ik behoorlijk heen en weer, hoewel dat deels toe te schrijven is aan de beperkte steun van eerdergenoemde standaardstoelen. De elektrische stuurbekrachtiging van de Opel slaat helaas door qua soepelheid. De besturing is zeer licht. Op lokale wegen is dit prima, maar op de snelweg wil ik iets meer weerstand in het stuur voelen. De gevoelloosheid rond de middenstand zorgt ervoor dat bij hogere snelheden vaak kleine stuurcorrecties nodig zijn.

    Het rijden in een Mokka met deze motorisering is geen straf. Soepel is het woord dat het rijgedrag het beste omschrijft.

    Verbruik

    Ik kom tot een testverbruik van 7,7 liter per 100 kilometer. De gemiddelde Nederlander zal zijn Mokka echter niet snel offroad gebruiken, dus dat kan zeker nog wat lager. Je komt daarmee redelijk in de richting van het opgegeven gemiddeld verbruik van 6,4 liter per 100 kilometer.

    Ruimte

    De brochure vermeldt trots dat je in het interieur van de Mokka 19 opbergvakken terugvindt. Met recht een indrukwekkend aantal, maar minstens zo imponerend is de ruimte die de auto biedt. Met name voor de achterpassagiers. De beenruimte is uitstekend, maar ook de hoofdruimte is voldoende. Twee passagiers kunnen zeer comfortabel zitten, een derde met wat inschikken ook. Het is niet helemaal eerlijk, maar na het zien van deze overvloed kan de kofferruimte haast alleen maar tegenvallen. Nee dus: deze biedt 365 liter goed bruikbare ruimte, die met een –net niet vlak– neergeklapte achterbank vergroot kan worden tot 1.372 liter. Niet slecht voor een auto die zijn onderstel deelt met de Chevrolet Aveo en volgende generatie Corsa.

    Opel-Mokka_07Knoppen

    De bedieningselementen in de Mokka herkennen we uit andere Opel modellen. Helaas geldt dit ook voor de knoppenbrij op de middenconsole. Heel veel knoppen op een beperkt oppervlak. De druk- en draaiknop waarmee het eenvoudige, maar functionele infotainmentsysteem zich laat bedienen, had meer losse knoppen kunnen vervangen. Met de knoppen op het stuurwiel is daarentegen weinig mis. Intuïtieve bediening van cruise control, audio- en telefoonfuncties. Leuk detail is dat Opel je een beeld geeft van wat de grootverbruikers in je auto als airconditioning, stoelverwarming en ventilatie aan het brandstofverbruik bijdragen. Met de genoemde functies actief gebruik ik 0,37 liter brandstof per uur extra. Eerlijk is eerlijk, een extra trui doe ik er niet voor aan, maar noem het gerust een stukje bewustwording.

    De bedieningselementen in de Mokka herkennen we uit andere Opel modellen. Helaas geldt dit ook voor de knoppenbrij op de middenconsole.

    Conclusie

    Mijn eerste ervaring met een auto uit het segment van compacte suv’s is een plezierige geweest. De achterpassagiers zijn spekkoper als het op ruimte aankomt. Voorin heb je een vergelijkbaar gevoel, mits je voor de AGR-gecertificeerde stoelen opteert. De Mokka biedt veel comfort en met zijn neutrale weggedrag stelt hij niet gauw teleur. De te lichte elektrische stuurbekrachtiging is een verbeterpunt. Opel heeft in alle opzichten goed nagedacht over de praktische bruikbaarheid, getuige de vele opbergvakken en de indeling van de binnenruimte in het algemeen. Om in koffietermen te blijven: geen espresso die je een kick geeft, maar ook geen latte die je laat insukkelen. Zo bekeken is het vleugje extra kleur en smaak dat een Mokka biedt, eigenlijk helemaal niet zo’n gekke keus.

    Bekijk meer foto’s van de Opel Mokka op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: C/25%
    Gem. verbruik: 6,4 l/100 km
    CO2 uitstoot: 149 g/km
    Cilinderinhoud: 1.364 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. vermogen: 103 kW/140 pk bij 4.900 – 6.000 tpm
    Max. koppel: 200 Nm bij 1.850 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,9 sec.
    Topsnelheid: 190 km/h
    Transmissie: 6 versnellingen
    Gewicht: 1.335 kg
    Prijs basisversie: € 22.645
    Prijs gereden uitvoering: € 33.270

    Plus
    + Interieurruimte
    + Soepele motor en dito rijgedrag
    + Weggedrag op bochtige wegen

    Min
    – Comfort standaardstoelen
    – Afstelling elektrische stuurbekrachtiging
    – Comfort op oneffen wegdek

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI R-Line Edition
    Next Article Autotest Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 2WD 6MT Business

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?