Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De beestachtige Ducati XDiavel S…

    Motor 15-06-2016Geen reacties

    ‘The Gentleman, The Bastard’, met deze woorden omschrijft Ducati zijn XDiavel (S). Hiermee willen de Italianen aantonen dat deze powercruiser geschikt is voor relaxed toeren, de gentleman, maar tevens nog altijd is voorzien van de rauwe power en performance van Ducati, the bastard.

    Eerst de bewegende beelden zien? Check het filmpje hieronder:

    Gestoorde Italianen
    Het is heerlijk om te zien hoe actief het Ducati Design Center in Bologna is, want bijna ieder jaar worden we blij verrast met nieuwe modellen. Vaak leunen deze op bestaande of vroegere types, zoals de Panigale, de Monsters en de Scrambler. Maar Ducati is niet bang zijn ontwerpers af en toe hun gestoorde gang te laten gaan.

    De beestachtige Ducati XDiavel S…2Dat zagen we een paar jaar geleden al met de Diavel, maar ze hebben er bij de XDiavel nog een klein schepje bovenop gedaan. Stel je voor, een motor met de zitpositie van een Amerikaanse cruiser, het motorblok van een Italiaanse racemotor en een design vermoedelijk afkomstig uit de verre toekomst. Wie had ooit durven denken dat zoiets werkt, maar toch doet dat het, en hoe!

    Een design statement
    Zie je de XDiavel S op een afstandje, dan ervaar je een hele simpele duidelijke vloeiende lijn. Hierbinnen zie je een zeer lange wielbasis, een extreem kort zadel en het visuele gewicht aan de voorkant en laag. Maar kom je dichterbij, dan hebben je ogen moeite alles in zich op te nemen, want er zijn te veel prachtige details te zien.
    De beestachtige Ducati XDiavel S…5De velgen, het zadel, de elegant en toch stoer gefreesde aluminium verbindingen, de single-sided-swingarm, de waanzinnige LED koplamp. En dat zijn er nog maar een paar, het is letterlijk te veel om op te noemen. De Ducati XDiavel heeft een extreem ontwerp en dat kan best je smaak niet zijn, maar als designobject is ie ongeëvenaard in de wereld van productiemotoren.

    Een golf van koppel
    Maar als je nou niet van plan bent de motor in je woonkamer neer te zetten, wat ik overigens wel volkomen zou begrijpen, dan ben je ook benieuwd hoe de XDiavel rijdt. De eerste keer dat je de motor start, word je meteen blij, althans ik wel. Het geluid is namelijk typisch Ducati en klinkt niets minder dan imposant. Nu was mijn testmotor voorzien van Termignoni sportdempers, dus hij kon vrijuit brullen. Voor degenen die willen horen hoe zoiets klinkt, verwijs ik naar het filmpje hierboven.

    Voorzien van sportdempers kon hij vrijuit brullen

    Wegrijden is wel even wennen omdat je op een Ducati zit met je voeten ver naar voren, het is namelijk een echte cruiser. Maar al snel merk je dat dit heerlijk ontspannen zit. Geef rustig gas en je rijdt weg op een golf van koppel. Het 1200 cc Testastretta DVT 1262 motorblok, voorzien van variabele kleptiming, levert namelijk een maximum koppel van 129 Nm en 156 pk. Maar nog indrukwekkender is de meer dan 100 Nm die al bij 2100 tpm beschikbaar is.

    Maar stuurt hij wel?
    In eerste instantie ga je wat voorzichtig de bocht in. Het gewicht zit erg laag, de wielbasis is lang en je merkt dat je met een achterband rijdt van 240/45 ZR17! Maar snel merk je dat het allemaal veel schuiner en harder kan. En als je er echt voor gaat zitten, hebben je hersenen moeite te bevatten met welk gemak, snelheid en stabiliteit deze cruiser bochten neemt.
    De beestachtige Ducati XDiavel S…3Datzelfde geldt voor de acceleratie. Zet de XDiavel in de sportmodus en hij knalt als een racemotor uit de startblokken. En waar je onderin het koppel je vooruit voelt duwen, voel je bovenin alle pk’s aan je armen rukken om je in no-time op hoogst illegale snelheden te brengen.

    Launch Control!!!!
    En als dat allemaal niet genoeg voor je is, heeft de XDiavel een bijzonder leuke verassing: een klein knopje met de letters DPL. Deze staan voor Ducati Power Launch, een launch control systeem waarbij de Traction Control samen met de injectie er voor zorgt dat je maximaal accelereert.
    De beestachtige Ducati XDiavel S…4Hiervoor zet je de motor in zijn eerste versnelling, geef vol gas en laat de koppeling opkomen. Als een raket schiet je vooruit, waarbij de motor zo snel optrekt dat je moeite hebt je been weer op het ver naar voren geplaatste stepje te zetten.

    Conclusie
    Ik zou nog pagina’s vol kunnen schrijven over de Ducati XDiavel S. Het ontwerp, de mogelijkheden, de performance, het geluid maar vooral de beleving. Hoe ze het gedaan hebben, zal voor mij altijd een raadsel blijven maar de heren en dames uit Bologna hebben daadwerkelijk een cruiser gemaakt met de looks en prestaties van een echte Ducati. A gentleman and a bastard, well said!

    Informatie

    Merk: Ducati
    Model: XDiavel S
    Prijs vanaf: € 23.190 en € 26.690 voor de S 
    Motor: 1200 cc L-twin
    Versnellingsbak: 6
    Kracht: 156 pk, 129 Nm

    De beestachtige Ducati XDiavel S…6

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticlePeugeot 308 met driecilinder: frivool, lichtvoetig en scherp
    Next Article Lexus RC 300h Hybrid, you love it or you hate it

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?