Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    De Mazda CX-5 Skyactiv-D, een werkpaard zonder poespas

    Auto 10-04-2015Geen reacties

    Mazda-CX-5-Skyactiv-D-DrivingDutchman1Ik val meteen met de deur in huis: de Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 is een rasecht werkpaard zonder poespas. De auto is degelijk, je voelt en ziet de kwaliteit. Dat is mijn conclusie na een week rijden.

    Aan de buitenkant is de CX-5 op een flink aantal punten lekker opgefrist en moderner geworden. Je moet er wel een beetje naar zoeken want de updates zitten in details als kleinere buitenspiegels, de omlijsting van de mistlampen, LED-knipperlichten en full LED-koplampen. De meest zichtbare vernieuwing is de nieuwe stoerdere grille met horizontale lamellen, die het oude honingraad vervangt.

    Wow, wat is het interieur er op vooruit gegaan

    Echt in het oog springende vernieuwingen vinden we binnenin de auto. Wow, wat is het interieur er op vooruit gegaan sinds de introductie van de eerste CX-5 drie jaar geleden. Vooral het instrumentenpaneel, dashboard en de middenconsole zijn nu veel moderner, sportiever en zakelijker geworden. Waar de ‘oude’ CX-5 nog wat oubollig was, zie je daar in het 2015 model niets meer van terug. Daarnaast heeft Mazda net als in de eerste CX-5 veel aandacht aan de materiaalkeuze besteed. Alles in, op en rond de auto is van kwalitatief goed materiaal en gaf mij een premium gevoel.

    Mazda-CX-5-Skyactiv-D-DrivingDutchman-interieurDe lederen voorstoelen zitten in eerste instantie een beetje hard. Maar na een paar dagen flink wat kilometers gereden te hebben was ik hieraan gewend. Ze geven mij op alle belangrijke plaatsen, zoals bovenbenen en onderrug, goede steun. Hoewel de lendensteun naar mijn mening net niet bol genoeg opgepompt kon worden, zat ik toch erg lekker. Achterin zak je comfortabel en vrij diep weg in de ruime achterbank, waarbij ook geen gebrek aan hoofdruimte is voor de gemiddelde mens. Ook de beenruimte achterin is voor dit formaat auto prima. En ook voor de boodschappen is er voldoende ruimte in de kofferbak aanwezig.

    Vet Bose soundsysteem

    Om het windgeruis te verminderen heeft Mazda de buitenspiegels kleiner gemaakt. Maar boven de honderd kilometer per uur hoor je langs de A-stijlen en bij de voorzijruiten toch nog wat rijwindgeluiden. Niet storend, maar wel opvallend. In mijn auto zat een Bose soundsysteem. En wat een vette geluidskwaliteit zit hierin zeg! Bose is er goed in geslaagd om van de CX-5 een concertgebouw te maken. Ach, vergeet ook maar wat ik zei over het windgeruis. Bestel gewoon het soundsysteem mee. Je gaat er een rondje extra voor om.

    Mazda-CX-5-Skyactiv-D-DrivingDutchman-interieur1Ik was al onder de indruk van de Skyactiv benzinemotor, waar ik vlak na de introductie van de CX-5 mee reed. Zonder turbo, maar toch lekker veel trekkracht bij alle toerentallen. De 2,2-liter diesel doet daar nog een flinke schep extra trekkracht bovenop en maakt de auto heel sterk, soepel en schakellui te rijden. Om een voorbeeld te noemen: met dertig kilometer per uur in de derde versnelling door een bocht of een rotonde nemen is dankzij het hoge koppel geen enkel probleem voor deze motor/bak-combinatie.

    Bestel gewoon het soundsysteem mee. Je gaat er een rondje extra voor om.

    Ook tijdens het rijden voel je de degelijkheid van de CX-5. De versnellingsbak schakelt met zijn korte schakelpook heerlijk direct en de versnellingen zijn goed te vinden. De auto voelt veilig aan, helt in bochten nauwelijks over en geeft de bestuurder een goed gevoel van controle en daarmee een zeker gevoel. Zelfs de wegligging voelt degelijk, de CX-5 blijft prima op koers. Ook harde wind (tot kracht 10) kan de wagen niet van zijn stuk brengen. De auto blijft met deze windsnelheid opvallend goed in het rechte spoor. Het onderstel is redelijk stug gedempt, zonder dat dit de auto oncomfortabel maakt. Het zorgt er in ieder geval voor dat de Mazda lekker te sturen is.

    Mazda-CX-5-Skyactiv-D-DrivingDutchman-FRONTEen dingetje moet me echter wel van het hart. De New European Driving Cycle (NEDC) zegt dat de Mazda CX-5 gemiddeld 4,6 liter diesel per 100 kilometer verbruikt. Ik heb dat verbruik niet gehaald en bleef steken bij 6,9 liter. Ook een goed resultaat, maar nog best een stukje van die 4,6 af.

    Conclusie

    De CX-5 diesel is een rustgevend werkpaard dat voor vele doeleinden inzetbaar is. Het is een zakelijke auto met voldoende ruimte voor een gezin met drie kinderen. Waar je dan ook prima een paardentrailer of caravan achter kunt hangen. De motor is lekker sterk en daardoor zonder al te veel schakelen te rijden.

    Mazda heeft er veel aan gedaan om de inzittenden maximaal comfort en veiligheid te geven. Er is veel aandacht besteed aan het gebruiksgemak van de instrumenten en accessoires. De CX-5 zit daarnaast boordevol met technische veiligheidssnufjes om mogelijke ongevallen tot een minimum te beperken.

    Mazda-CX-5-Skyactiv-D-DrivingDutchman-achter-zijkantLos van het imago, is de Mazda CX-5 een waardig tegenstander voor zijn concurrenten. Als je in de race bent voor een suv in het C- of D-segment, kan ik je van harte aanbevelen om ook even een proefrit met de CX-5 te maken. En probeer ze dan allebei even, de benzine én de dieseluitvoering!

    Technische gegevens
    Cilinderinhoud: 2.191 cc
    Cilinders/kleppen: 4/16
    Max. vermogen: 150 pk bij 4.500 tpm
    Max. koppel: 380 Nm bij 1.800 – 2.600 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,2 sec.
    Topsnelheid: 202 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen, handgeschakeld
    Gem. Verbruik: 4,6 l/100 km (1 op 21,7)
    Gewicht: 1.395 kg
    Prijs: vanaf: € 35.790

    Plus
    + Erg degelijk
    + Hoog kwaliteitsniveau
    + Goede wegligging
    + Veelzijdig

    Min
    – Windgeruis rond de spiegels
    – Korte armsteun

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHulde aan een klassieker: de Triumph Speed Triple 94
    Next Article Eerste (rij)indruk Mercedes-Benz C 350 e

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?