Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    De Peugeot 3008 SUV, geen evolutie maar revolutie

    Auto 13-01-2017Geen reacties

    Peugeot richt zich met de nieuwe 3008 duidelijk op een nieuw publiek. Het wat saaie imago van de vorige generatie -was dat nou een SUV of MPV?- is afgeschud. Dit is een auto die je niet in zwart of grijs neemt, maar in Bleu Magnetic of Metallic Copper, de kleur van mijn testauto. Hoewel het geen overdreven grote auto is, past het 19 inch lichtmetaal de goed gelukte koets als gegoten.

    De positieve gedaantewisseling blijft niet beperkt tot de buitenzijde. Binnenin heeft Peugeot grote stappen gemaakt. Het is altijd fijn om te constateren dat een fabrikant daadwerkelijk iets doet met kritiek, zoals die er was bij de 308 over het net te traag functionerende infotainmentsysteem dat vrijwel alle bedieningsknoppen had vervangen.

    Het systeem in de 3008 heeft een grotere beeldschermdiagonaal van ruim 20 centimeter, reageert snel, is logisch van opzet en door de compatibiliteit met Apple Carplay en Android Auto ook volledig bij de tijd. Een beperkt aantal sneltoetsen en bedieningsknoppen is op stijlvolle wijze teruggekeerd op de middenconsole.

    Frivool en van hoge kwaliteit

    Het materiaalgebruik in het interieur is opvallend. De deuren en het dashboard zijn deels bekleed met een aangenaam aanvoelende stof, en de afwerking van het geheel is uitstekend. Het hoge niveau is doorgetrokken naar het volledig digitale en vrij te configureren instrumentenpaneel. Wil je de navigatiekaart op het volledige scherm, prima! Of alleen op de plaats van de toerenteller? Ook goed. Frivoler dan de Duitse en Japanse concurrentie, maar daarmee zeker niet minder functioneel.

    Nu we het toch over die concurrentie hebben: de 3008 doet er qua rijgedrag niet voor onder. Ondanks zijn 19 inch velgen is de auto comfortabel zonder zweverig te worden. Een kleine beweging aan het voor een auto van dit kaliber voor mij te kleine en ielige stuur leidt tot een directe reactie. De handbak schakelt soepel en de dieselmotor is alleen als je er op let op de achtergrond aanwezig. Met 120 pk levert de motor ruim voldoende vermogen, zeker gezien het feit dat de auto met deze motorisering zo’n 120 kilogram minder weegt dan de vorige versie.

    Gemaakt voor Europa, niet voor Nederland…

    Desondanks is de auto zowel in lengte (8 centimeter) als breedte (7 centimeter) gegroeid, wat aan zit- en bergruimte te merken is. Achterin zit een gemiddelde Nederlandse man redelijk comfortabel, ondanks de wat meer gedrongen daklijn. En over een bagageruimte van 520 tot 1.482 liter en een in hoogte verstelbare laadvloer valt weinig te klagen.

    Voor mij is er naast het stuur, dat deels ook een stuk gewenning vergt, maar één nadeel: het zitcomfort voorin. Onverwacht, want de stoelen zien er fraai uit. De zitting is te kort voor de gemiddelde Nederlandse man en de hellingshoek is niet verstelbaar. De rugleuning daarentegen ondersteunt prima en wellicht dat de optionele massagefunctie uitkomst kan bieden…

    Conclusie

    Qua voorzieningen zit het bij de Peugeot ook wel snor, als je tenminste minimaal een niveautje boven de instapper Access (alleen als benzineversie) kiest. Voor de benzineversie betaal je dan wel minimaal 31.660 euro, maar de extra lijst aan voorzieningen is de meerprijs waard: parkeerhulp achter, lichtmetalen velgen, navigatie, climate control, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, automatische verlichting, om een paar voorbeelden te noemen.

    Voor iets meer veel meer dus! En dat statement slaat ook op de Peugeot 3008 als geheel. Het verschil een beetje per model, maar de 3008 is over de gehele linie zo’n 1.500 tot 2.000 euro duurder geworden. Voor dat geld krijg je echter aanzienlijk meer auto en niet langer het vlees noch vis exemplaar van weleer.

    Plus

    + Interieurkwaliteit
    + Infotainmentsysteem
    + Uitstraling

    Min

    – Zitcomfort
    – Klein stuur past niet bij stoere SUV-karakter

    Informatie

    Merk: Peugeot
    Model: 3008
    Type: Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi
    Brandstof: Diesel
    Motor: 4-cilinder in lijn, 1.560 cc
    Vermogen: 120 pk
    Koppel: 300 Nm
    Topsnelheid: 189 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
    Gewicht: 1.279 kg
    Prijs vanaf: 29.384 euro
    Prijs gereden model: 38.124 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVijf redenen waarom de Kia Optima GT duurder is dan 50.000 euro.
    Next Article Nissan maakt Micra ultramodern

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?