Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De Yamaha TMAX, een echte motor?

    Motor 02-08-2016No Comments

    Bij de ontwikkeling van de Yamaha TMAX hebben de Japanners zoveel mogelijk motorfietstechnologie in een scooter toegepast, maar is het daarmee een echte motorfiets geworden?

    Scooter of motor?
    De verkoop van motorscooters is de laatste jaren sterk gestegen. Veel mensen gebruiken deze snelle en comfortabele scooters voor hun woon-werkverkeer, maar onder ‘echte’ motorrijders worden ze vaak met argusogen bekeken. “Het blijven scooters en zijn geen motorfietsen.”
    De Yamaha TMAX, een echte motor 5
    Nu bestaan er in de wereld van motorscooters grote verschillen. Sommige zien er niet heel anders uit dan hun 50 cc brommerbroertjes, maar bij andere – zoals de TMAX – heb je te maken met een serieus apparaat.

    Sterk design
    De TMAX is lastig over het hoofd te zien, zelfs in de bescheiden maar mooie kleur grijs van mijn testscooter. De bekende dubbele LED koplampen en LED contourverlichting en sterke naar achter lopende lijnen geven direct de impressie van een goede aerodynamica, wat ook daadwerkelijk zo is.
    De Yamaha TMAX, een echte motor 2
    Zoals bij alle grote motorscooters, zie je een enorm zadel met daaronder een zeer praktisch en ruim opbergvak. Opvallend zijn de grote en relatief brede wielen, waarmee de TMAX meteen een goede stap richting een echte motor zet. Want de soms kleine brommerachtige wieltjes op andere motorscooters verhinderen vaak een goede wegligging.

    Benen naar voren
    De zitpositie op de TMAX is duidelijk die van een scooter. Met je benen naar voren en je achterwerk op het brede zadel, levert dit het grootste verschil op met de meer reguliere motoren. Vooral in bochten is dit als motorrijder in het begin erg wennen omdat je benen niets tussen zich hebben om zich tegen vast te klemmen.
    De Yamaha TMAX, een echte motor 7
    Maar al snel went dit en zit je eigenlijk heerlijk comfortabel. Misschien dat het zadel iets te zacht is, waardoor je na een aantal uur rijden een wat slapend achterwerk krijgt, maar de meeste mensen zullen de scooter toch gebruiken voor het korte woon-werkverkeer.

    De techniek en het rijden
    De TMAX is voorzien van een 530 cc parallelle twin met 34,2 kW en 52 Nm. Deze kracht wordt via een volautomatische Continue Variabele Transmissie (CVT) met een riem op het achterwiel overgebracht. Twee remschijven (Ø 267 mm) vóór met radiaal gemonteerde remklauwen, uiteraard met ABS, moeten ervoor zorgen dat je op tijd weer stil staat. En een upside-down voorvork moet samen met het lichtgewicht aluminium frame en de grote wielen zorgen voor een goede wegligging.
    De Yamaha TMAX, een echte motor 6
    Zodra je gewend bent aan de zitpositie en de CVT, merk je al snel dat de toepassing van zoveel motorfietstechnologie duidelijk zijn vruchten heeft afgeworpen. Want de TMAX stuurt goed, voor een motorscooter zelfs heel erg goed. Je kunt bochten hard en scherp aansnijden zonder zenuwachtige reacties en de Yamaha houdt zijn lijn strak. Remmen doet hij waanzinnig goed, waarbij je als motorrijder wel even moet realiseren dat de linkerhendel ook een rem is, geen koppeling.

    Conclusie
    Of de TMAX een echte motorfiets is, hangt sterk af van jouw definitie. Qua techniek, stuureigenschappen en rijplezier doet de Yamaha zeker niet onder voor zeer veel reguliere motoren en steekt hij op veel vlakken ver boven andere motorscooters uit. Toegegeven, met 34 kW op 222 kilogram is het geen strepenstrekker, maar de tijd dat een motorfiets in bochten automatisch wegreed van een scooter liggen achter ons. De zitpositie en het uiterlijk zijn echter werkelijk die van een scooter, maar daarbij krijg je ook de extra praktische voordelen, zoals een groot opbergvak en een zeer relaxte zitpositie.  Uiteindelijk komt het dus – zoals vaak- neer op een persoonlijke keuze.
    De Yamaha TMAX, een echte motor 3

    Specificaties
    Merk: Yamaha
    Type: TMAX
    Prijs: vanaf €  11.799,-
    Motor: 530 cc tweecilinder
    Vermogen: 34,2 kW
    Koppel: 52 Nm
    Rijklaargewicht: 222 kilogram

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMet de Yamaha FJR1300AS door Zeeland
    Next Article Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?