Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Ducati Monster 1200 S, the beast you want

    Motor 28-07-2017No Comments

    Je hebt goeie motorfietsen en dan heb je hele goeie motorfietsen. De nieuwe Ducati Monster 1200 S valt onder deze laatste categorie. Waarom vraag je? Read on.

    Altijd al de leukste
    De Monster is sinds zijn ontstaan het populairste model van Ducati geweest. Toegankelijk -zowel qua prijs als sturen- is het ook altijd een feest geweest om op te rijden. En hoewel de wat lichtere modellen al meer dan genoeg fun leverden, zijn het altijd de uitvoeringen met de meeste pk’s geweest die de meeste beleving boden.

    Kon ik vroeger kwijlen bij zo’n gave Monster S4Rs, tegenwoordig loopt het water mij in de mond bij de 1200 S. Met nog iets betere componenten dan de toch al niet slechte Monster 1200, biedt de S eigenlijk alles wat je van een motor wil.

    Veel, veel power
    In het bekende en stijve Trellis frame hangt de 1.198 cc Testastretta L-twin met 147 pk bij 9.250 tpm en 124 Nm bij 7.750 tpm. Wat een ongelooflijk lekker blok blijft dit toch! Een heerlijk dik koppel bij lage en extreme versnelling bij hogere toeren. Het gaat nooit, maar dan ook nooit vervelen.

    Maar hoe indrukwekkend de power ook is, de ware kracht zit em in de manier waarop je deze kan doseren. De gasrespons is dermate goed, dat je als een ware chirurg de toch wel indrukwekkend hoeveelheid pk’s met grote finesse op het achterwiel los kan laten. Veel power is niet moeilijk, maar power en control in een dergelijk mooi huwelijk is ware kunst.

    Stoute wheelies
    Uiteraard word je hierbij geholpen door de volledig elektronische beschermengel-afdeling van Ducati. Het begint bij drie verschillend rijmodi die door het ride-by-wire systeem aangestuurd worden en waarmee je de hoeveelheid pk’s (van 100 tot 147) en felheid kan instellen. Daarnaast bezit de monster het bekende Ducati Safety Pack, dat door middel van een centraal meetsysteem per seconde honderden metingen doet over snelheid, tractie, mate van wheelie, enzovoort.

    Deze informatie wordt door het Ducati Traction Control (DTC) gebruikt om in te grijpen wanneer je grip verliest. Deze is overigens in verschillende standen in te stellen, van veilig tot full-on drift modus. Maar het leukste systeem is het Ducati Wheelie Control (DWC), dat het voorwiel tot een bepaalde hoogte laat komen en daarna subtiel ingrijpt om niet verder te stijgen. Met andere woorden, geef een ruk aan het gas, laat de 147 paardenkrachten omhoog komen en rij als een MotoGP-coureur over de finishstreep. Natuurlijk mag dit niet op de openbare weg (maar leuk is het wel).

    Waarom kiezen voor de S?
    De reden om voor de S-uitvoering te kiezen is toch vooral de Öhlins vering. Bekend van andere topmodellen van Ducati is deze demping en vering toch iedere keer weer fenomenaal. Op ieder wegdek, met iedere snelheid ligt de Monster 1200 S als een blok op de weg en je zal nooit naar verrast worden of je moet het wel heel erg bont maken. Hetzelfde geldt voor het Brembo remsysteem, dat eenzelfde mate van finesse en controle biedt als de gasprespons.

    De S is verder voorzien van speciale velgen, wat carbon spul en LED-verlichting. Onze testmotor was verder uitgevoerd in strak grijs, wat tegenwoordig wel een beetje de mode kleur is. En hoewel het natuurlijk niet flashy is zoals echt Ducati rood, staat het em erg goed, zeker met de gouden vering.

    Conclusie
    Tja, wat valt er nog te zeggen over de Ducati Monster 1200 S. Hij is snel, wendbaar en zeer mooi afgewerkt met bijvoorbeeld een zeer mooi en duidelijk kleuren TFT-scherm voor alle informatie. Hij bezit de beste componenten die er tegenwoordig te koop zijn, van het blok tot de remmen en vering. Goedkoop is hij dan ook niet met een vanaf prijs van 19.300 euro. Of ie het waard is, mag je zelf bepalen, maar als ik nog ergens 20k los had liggen, dan wist ik het wel.

    Technische gegevens
    Merk: Ducati
    Model: Monster
    Type: 1200 S
    Motortype: vloeistofgekoelde L-twin
    Cilinderinhoud: 1.198 cc
    Overbrenging: Ketting
    Vermogen: 147 pk
    Koppel: 124 Nm
    Gewicht (rijklaar): 211 kg
    Prijs vanaf: 19.300

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAcht dingen die je moet weten over auto’s en autorijden
    Next Article Fiat Doblò Natural Power CNG, groen en dus zakelijk zeer interessant

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?