Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Een test met de achtste generatie Toyota Hilux

    Auto 25-04-2017No Comments

    Stevig in de top vijf van best verkochte pick-up trucks ter wereld staat de Toyota Hilux. En in delen van de wereld waar men echt een auto nodig heeft die overal komt – zoals Afrika – is het zelfs de meest verkochte. En dat is niet zomaar, blijkt ook uit onze test.

    De achtste generatie

    De Hilux heeft sinds zijn introductie eind jaren ’60 een oerdegelijke reputatie. Een auto die overal kan komen en nooit stuk gaat. Dat laatste werd uitvoerig getest door Jeremy Clarkson in het toen nog echte Top Gear. Hij liet de auto in zee staan en blies zelfs een gebouw op met de Hilux op het dak en hij bleef het doen.

    Na 16 miljoen verkochte exemplaren is de Hilux nu toe aan de achtste generatie en die is op veel vlakken aangepast en verbeterd.
    Vanaf het chassis compleet vernieuwd

    Toyota heeft het ladderchassis van de Hilux, de basis van iedere echte goede offroader, 20 procent stijver gemaakt dan zijn voorganger en is hiermee naar eigen zeggen ‘class leading’. 

    Ook de motor -in ons land wordt alleen de 2.4 diesel geleverd -is onderhanden genomen om te voldoen aan de nieuwe Euro6 norm. Het blok levert 150 pk maar belangrijker is de 400 Nm aan kracht die al bij 1.600 toeren aanwezig is. Je kunt daarbij kiezen of je de zestraps-automaat of de handgeschakelde zesversnellingsbak neemt. Maar ook het uiterlijk en het interieur zijn vernieuwd.

    Drie carrosserieën, vier uitvoeringen

    De Hilux komt in drie carrosserie varianten: de Enkele Cabine Van, de Xtra Cabine Van met extra ruimte achter de voorstoelen en de Dubbele Cabine Van, die wel of niet voorzien kan worden van een extra zitrij. Kies je voor de extra stoelen achter, dan vervalt echter wel de mogelijkheid om de wagen op grijs kenteken te zetten.

    Deze varianten zijn in vier verschillende uitvoeringen te krijgen. Hierbij maakt Toyota onderscheid tussen ‘Stoere werkpaarden’, te krijgen in Comfort en Cool Comfort, en ‘Luxe Werkpaarden’, verkrijgbaar in Professional en Executive. Met deze laatste ging ik een week op pad.
    Een sjiek werkpaard

    Er is een duidelijk verschil tussen de werk- en de luxe paarden. Waar de eerste voorzien zijn van zwarte bumpers, donkere grille en simpele stalen velgen, zijn de luxe dieren aangekleed met mooie kleuren, meegespoten bumpers, stoere velgen en de nodige blingbling.

    En toegegeven, het maakt de auto een stuk chiquer en zorgt ervoor dat hij qua uitstraling net zo goed op de PC-Hooft als in de modder kan staan. Wel jammer is dat een groot deel van de glimmende grille bestaat uit opgeplakte plastic strips. Ook de grijze skid plate aan de voorzijde blijkt gespoten kunststof te zijn. Persoonlijk zou ik daar liever echt staal of echt chroom zien, maar door alle regels voor voetgangersbescherming horen die zaken tot een ver verleden.
    Een dijk van een offroader

    Hoewel de Hilux er sjiek uit ziet, blijft een dijk van offroader. Natuurlijk is de auto voorzien van 4X4, met zowel hoge als lage gearing. Diff locks moeten je uit hele nare situaties helpen en moderne systemen zoals Downhill Assist Control (DAC) en Hill Start Control (HAC) helpen je bij het nemen van hellingen.

    Dat de auto gemaakt is voor offroad merk je direct als je het terrein opzoekt. De rijhoogte, de lange veerweg van de ophanging, de aandrijving, alles helpt je om met het grootste gemak door het zand en de modder te komen en ook hellingen, stijl of niet, zijn geen probleem. En dat allemaal zonder echte terreinbanden. Gooi er een stel noppen onder en je komt echt overal.
    Modern en comfortabel

    Opvallend met deze nieuwe generatie Hilux is ook het comfort op de weg. Natuurlijk merk je dat het een terreinauto is, maar de tijd dat je al schuddend en glijdend jezelf door een bocht moest wringen, ligt ver achter ons. De Hilux neemt bochten netjes, zelfs op hogere snelheden.

    De motor is wat rumoerig, maar dat past wel bij het stoere karakter. Ook op de snelweg kan je meer dan prima meekomen met een topsnelheid van 170 kilometer per uur. En door het luxe interieur met alle moderne snufjes zoals ingebouwd multimedia/navigatie systeem, LED verlichten, airco, lane-departure, pre-collision system en Road Sign Assist, die de borden voor je herkent, is de Hilux prima te gebruiken als modern vervoersmiddel. 

    Conclusie

    Sterker, steviger, zuiniger, mooier, chiquer, maar nog altijd oerdegelijk, de achtste generatie is Hilux een waardig lid in de familie. Toyota heeft een auto neergezet die nu niet alleen -zoals al zijn voorgangers- je door ieder terrein heen brengt, maar die tevens te gebruiken is als modern persoonlijk vervoersmiddel. De prijzen van de Hilux beginnen bij 18.895 euro (ex BTW en BPM). Voor de volledige aangeklede testauto betaal je 36.247 euro (ex BTW en BPM). 

    Informatie:

    Merk: Toyota
    Model: Hilux
    Type: Dubbel Cabine 4WD 2.4 D-4D-F Prof automaat   
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 2.393 cc viercilinder
    Vermogen: 150 pk
    Koppel: 400 Nm
    Topsnelheid: 170 km/h
    0-100: 13,3 seconden
    Versnellingsbak: Automatische 6-versnellingsbak
    Gewicht: 1.591 kg
    Prijs vanaf: 19.895 euro (ex BPM ex BTW)
    Prijs gereden model: 36.247 euro (ex BPM ex BTW) 
    Laadvermogen: tot 2.175 kilogram
    Trekvermogen: 3.200 kg

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVan Nederlandse schets tot populaire bestelwagen, dit wist je nog niet over de Volkswagen Transporter
    Next Article Van Schotland naar Mongolië in een elektrische auto, Nissan gaat ‘t doen in de Mongol Rally

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?