Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Fiat 500 1.2 Lounge, een Aperol Spritz, zonder Spritz!

    Auto 24-02-2016Geen reacties

    Hoewel al weer wat jaartjes onder ons, is de Fiat 500 enige tijd terug weer wat aangepast. Ik vind niet dat je kunt spreken van een facelift, want daar zijn de uiterlijke aanpassingen te klein voor.

    Fiat 500 1.2 Lounge, een Aperol Spritz, zonder Spritz!_6

    Deze Italiaanse schone moet het doen met een paar kleine cosmetische ingrepen zoals iets andere koplampen, een sierstripje voor onder het logo en net boven het nummerborden nieuwe achterlichten. Veel hoefde ook niet veranderd te worden,  want het model blijft onveranderd sterk en heeft nog steeds erg veel aantrekkingskracht. 

    De achterlichten zijn wel bijzonder, de carrosserie komt er namelijk doorheen en dit geeft een bijzonder effect. Mooi zijn de 16 inch 20-spaaks lichtmetalen velgen, ze passen helemaal bij de retrodesign-look van de 500. De grootste aanpassing echter vind je onder de motorkap, daar zit namelijk een nieuwe 1.2-liter viercilinder motor.

    Fiat 500 1.2 Lounge, een Aperol Spritz, zonder Spritz!_2Met 69 pk voldoet deze motor prima voor dagelijks gebruik en ritjes in de stad of naar het werk. Als de snelweg maar wordt gemeden, want boven de 110 kilometer per uur is het blok wat rumoerig en de pit er wel een beetje uit. Bij inhalen is het goed kijken en ‘passen en meten’ of je wel snel je voorganger voorbij komt. Terugschakelen is soms nodig. Daarom vind ik de tweecilinder Twinair met 85 pk die ik eerder testte veel leuker om te horen, pittiger en vind ik die ook beter bij de 500 passen.

    Goed is goed

    Ook het interieur is niet heel veel veranderd. En dat is logisch, want wat goed is goed. Wel even wennen dat de knoppen van de raambediening niet in de deuren zit, maar links en rechts naast de versnellingspook. De pook ligt met z’n grote ronde knop goed in de hand en gaat als het spreekwoordelijk mes door de boter, schakelen gaat erg fijn.

    Fiat 500 1.2 Lounge, een Aperol Spritz, zonder Spritz!_4De fraaie sportstoelen die zijn voorzien van zwart leder zitten uitstekend en geven voldoende steun. Hierdoor stap je na lange ritten ook nog steeds fit uit de auto. Leuk is het getal 500 dat in de stoelen van ons model is genaaid. Wel vind ik de zitting van de stoel wat hoog, maar daardoor heb je wel goed zicht over de weg. Mooi detail zijn de retro deuropeners, deze maken het hoogwaardige interieur helemaal af.

    Uconnect

    In het dashboard prijkt het nieuwe vijf inch touchscreen met Uconnect en onder andere Bluetooth. Dit Uconnect is een combinatie van touchscreen, stuur- en spraakbediening en een duidelijk display. Dit allemaal voor de bestuurder zodat die zich kan concentreren op de weg. Van mij mag het systeem iets sneller werken. Ik vind de Lounge-versie met onder andere de parkeersensoren en ledere bekleding verrassend luxe, maar daar staat wel een flinke aanschafprijs tegenover, namelijk € 20.643,70.

    Fiat 500 1.2 Lounge, een Aperol Spritz, zonder Spritz!_5Aan het rijden en weggedrag van de Fiat 500 1.2-liter viercilinder is niets veranderd. De auto rijdt nog steeds erg fijn en stuurt erg goed. Insturen gaat direct en de voorwielen luisteren naar iedere beweging van het stuur. In zijn klasse wordt hij misschien alleen afgetroefd door de auto, die sinds 2001 op de markt is gezet door de fabrikant met het Blauw Witte ronde logo, de MINI. Doordat de wielbasis niet erg lang is, voel je oneffenheden in de weg duidelijk, maar zonder oncomfortabel te worden. Fiat heeft hier een goed evenwicht in gevonden zoals Yuri eerder ook al over de 500 schreef.

    Conclusie

    Deze Fiat 500 vergelijk ik met een heerlijke Italiaanse Aperol, een echte ‘aperitivo’. Het design blijft een bijzonder sterk punt en, ondanks het retro-design’ nog steeds ‘bij de tijd’. Weinig auto’s in deze klasse kunnen tippen aan het rijgedrag van de 500. Persoonlijk zou ik graag willen dat de motor wat meer Spritz had, maar dan kan je nog altijd de Twinair nemen. Met die motor onder de kap is de Fiat 500 echt een Aperol met Spritz!

    Fiat 500 1.2 Lounge, een Aperol Spritz, zonder Spritz!Informatie:
    Merk: Fiat
    Model: 500
    Type: 1.2 liter (cc 1.242)
    Prijs vanaf: €  14.745,-
    Prijs testauto: €  20.643,70
    Motor: viercilinder,  69 pk
    Versnellingsbak: Handgeschakelde 5-bak
    Brandstof: Benzine
    Opgegeven verbruik: 4,7 l/100km
    CO2-uitstoot: 111 g/km
    Energielabel:  C
    Garantietermijn: 2 jaar, onbeperkt km’s
    Euro NCAP sterren: 5
    Topsnelheid: 160 km/h
    Carrosserie:  Hatchback
    Aantal zitplaatsen: 4
    Laadvolume: 185 liter
    Laadvermogen: 505 kilo
    Onderhoudsbeurt: 15.000 km / 1 jaar
    Distributieriem vernieuwen: 120.000 km/6 jaar, in veel NL stadsverkeer 60.000 km/4 jaar

    Plus
    + IJzersterk uiterlijk
    + Rijgedrag

    Min
    – Beperkte ruimte voor passagiers
    – Prijs

    Fiat 500 1.2 Lounge, een Aperol Spritz, zonder Spritz!_1_8Foto’s Patrick Jonas Photography

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEcht van mij
    Next Article Kia Optima: pak luxe en ruimte voor een prijs waar je ‘U’ tegen zegt

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?