Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Het onderscheidende vermogen van de Jaguar XF E-Performance R-Sport

    Auto 19-07-2017Geen reacties

    De basisprijs van de Jaguar XF ligt iets hoger dan die van zijn directe concurrenten zoals de BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-Klasse. Maar wie iets dieper in de buidel wil tasten, profiteert wel van het onderscheidende uiterlijk en de Engelse heritage van de JAG.

    Zich uiterlijk onderscheiden van zijn concurrenten is wat de XF namelijk goed doet. Vooral in de mooie kleur Storm Grey met optionele Black Pack, waarvan vooral de hoogglans zwarte 20 inch wielen het brute design van de auto versterken. Je kunt ervan vinden wat je wil, maar iedereen heeft er wel een mening over en opvallen doe je.

    Het interieur van de XF is strak, ruimte is er voor achter en in de kofferbak meer dan genoeg aanwezig. Het mooi glooiende dashboard met digitaal instrumentenpaneel en de brede middenconsole met de versnellingskeuze-knop, geven je achter het stuur het gevoel dat die ruimte echt helemaal alleen voor jou is en voor niemand anders. De voorstoelen zitten prima en zijn samen met het stuur in alle gewenste standen in te stellen zodat iedereen zijn ideale positie zal kunnen vinden.

    Informatie voor de bestuurder

    Het instrumentenpaneel van de Jag is digitaal. De informatie voor de bestuurder, waaronder het navigatiescherm, is ook voor dragers van een leesbril tot +2,5 nog goed zichtbaar. Hetzelfde geldt voor het infotainmentdisplay in het dashboard. Al mis ik wel, net als bij de BMW 5-serie een bedieningsknop in de middenconsole. Dat werkt net even wat fijner omdat je niet meer uit je stoel naar het display hoeft te bewegen. Dat display in de Jaguar is ok, maar blijft qua visuals nog wel een beetje achter bij die van de Duitsers. 

    Een pre van de XF ten opzichte van de Duitsers is dat je in de Jaguar door de vorm van het dashboard, de zitpositie en zithouding en de dikte en grootte van het stuur nog meer het gevoel krijgt dat je in een sportauto zit. Dit gevoel wordt versterkt door de opvallend fijne tegendruk van het gas- en rempedaal. Het zijn details, maar ze onderscheiden appels wel van peren en bananen.

    Getest op het circuit

    Het sportieve gevoel wordt tijdens het rijden versterkt door het prima onderstel. Als je je aan de verkeersregels houdt, zul je nooit in de problemen raken. Ik heb het genoegen gehad om de XF en de Mercedes-Benz E-klasse met gelijke motorisering ook op een kombaan en het circuit uit te kunnen proberen. De Jaguar krijgt op beide banen van mij de voorkeur. De balans van de auto is zowel op de hogesnelheids-baan en op het bochtige circuit goed voor elkaar.

    Met deze auto zul je niet snel in de problemen raken. Zodra de rij-assistentiesystemen onregelmatigheden bespeuren, grijpen ze smooth in en helpen ze je om de auto met slechts kleine stuur-, rem- en gaspedaal bewegingen eenvoudig in bedwang te houden.

    De diesel van de Jaguar levert een flink koppel van maar liefst 380 Nm en dat is fors voor een tweeliter viercilinder. Helaas is er in de normale rijmodus onder de 2.000 toeren een kort turbo-dipje als je het gaspedaal vol intrapt. Eenmaal in de sportmodus is dit dipje verdwenen. Verder over de soepele en sterke diesel niets meer dan lof die in combinatie met de naadloos schakelende automatische versnellingsbak prima prestaties levert. En rij je rustig, dan gaat de motor ook nog eens zeer efficiënt met de brandstof om en is 1:20 makkelijk haalbaar.

    Als je voor het optionele Black Pack kiest, krijg je fraaie, dikke en hoogglans 20 inch wielen. De grotere banden die daar bij horen zorgen er wel voor dat ze in de auto boven 120 kilometer per uur een beetje hoorbaar zijn.

    Conclusie

    De Jaguar XF is, net als de BMW 5-serie, een echte rijdersauto. De rijdynamiek is zeer aangenaam en een bijna superieure balans tussen sportief en comfortabel. Binnenin de auto ziet alles er goed uit, maar op instrumentarium en infotainment gebied is de Duitse concurrentie de Jag net een technologisch stapje voor. Als je anders wil zijn en bereid bent om daarvoor iets dieper in de buidel te tasten, dan is de Jaguar XF jouw auto.

    Informatie

    Merk: Jaguar
    Model: XF 20d E-Performance R-Sport
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1.999 cc viercilinder
    Vermogen: 163 pk
    Koppel: 380 Nm
    Acceleratie tot 100 km/u: 8,7 seconden
    Topsnelheid: 227 km/u
    Versnellingsbak: 8 v., sequentiële automaat
    Gewicht: 1.555 kg
    Prijs vanaf:  48.900,00 euro
    Prijs gereden model: 66.649,00 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleWees voorzichtig met zonnebrandcrème in de buurt van de auto!
    Next Article De Volkswagen Crafter, de terechte winnaar?

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?