Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Introductie Mercedes-Benz A-Klasse

    Auto 15-07-2012No Comments

    De nieuwe Mercedes-Benz A-klasse is een directe concurrent van de BMW 1 Serie en Audi A3. Mercedes speelt met de nieuwe A in op, naar eigen zeggen, de behoefte van de consument: “de stijgende vraag naar compacte premium auto’s.”

    De gemiddelde leeftijd van Mercedes-rijders ligt rond de zestig jaar. Mercedes wil dit gemiddelde flink omlaag halen. De A-Klasse is specifiek ontwikkeld voor automobilisten tussen de 30 en 45 jaar.

    Prijs

    De prijs van de A180 BlueEfficiency begint 28.995 euro, 3.005 euro meer dan de BMW 114i en 3.335 euro meer dan de Audi A3 TFSI Attraction. Volgens Mercedes is dit prijsverschil relatief. “De basisprijs ligt iets hoger dan bij BMW en Audi, maar daar krijg je bij ons wel meer voor,” aldus A-Klasse projectmanager Johan Buss van Mercedes-Benz.

    Mercedes-Benz-A-klasse-2012_06Eyecatcher

    Een ding staat vast, de nieuwe A-Klasse is wat ons betreft een regelrechte eyecatcher. Dat bleek ook tijdens de testritten. Waar je ook bent, iedereen werpt wel een blik op de opvallende verschijning. Subtiele sportieve maar toch ook klassieke en duidelijk herkenbare Mercedes-lijnen. Een zeer geslaagde combinatie tussen het herkenbare design en aerodynamica.
    Natuurlijk moet ook Mercedes met de tijd mee en een auto kunnen bieden met een lage CO2-uitstoot en een laag brandstofverbruik. De nieuwe A-Klasse heeft 1.000 uur in de windtunnel gestaan. Het resultaat: een CW-waarde van 0,27. De laagste in zijn klasse en maar 0,2 meer dan de Toyota Prius. De missie voor Mercedes om een auto met een zo laag mogelijke CW-waarde te maken zonder dat deze op een Prius zou gaan lijken, is wat ons betreft geslaagd.

    Mercedes-Benz-A-klasse-2012_07Motor

    De A180 instapper heeft een 1.6 liter turbobenzinemotor met 122 pk bij 4.000 toeren en 200 Nm koppel bij 1.250 toeren. De Mercedes en Audi hebben dus hetzelfde vermogen. Het maximale koppel wordt bij de A-Klasse 150 toeren later dan bij de BMW en 250 toeren eerder dan bij de Audi bereikt. De Mercedes en Audi hebben beide 200 Nm koppel, de BMW moet het met 180 Nm doen. Onze twee testauto’s zijn de A250 met 2.0 turbobenzinemotor en A200 CDI 1.8 liter turbodieselmotor. Allereerst rijden we met de tweeliter benzineversie met 7-traps DCT automaat, 211 pk bij 5.000 toeren en 350 Nm bij 1.200 toeren. Beide motoren presteren prima in de benzine (1.345 kg) en diesel (1.375 kg). De diesel hoor je daarbij tijdens het wegrijden wat beter dan de benzinemotor echter zonder dat dit storend is.

    Versnellingsbak

    De DCT automatische zevenversnellingsbak schakelt opvallend snel. Bij het normale stads- en snelwegwerk wat ons betreft sneller dan de DSG-bak van de VAG-groep. Ook tijdens vol accelereren heb je niet het idee dat je op de bak moet wachten. Als je het gaspedaal loslaat krijg je bij de tweeliter benzine het heerlijke geluid van tussengas tijdens terugschakelen mee.

    Mercedes-Benz-A-klasse-2012_05Er kan gekozen worden uit drie rijstanden: economisch, Sport en Manual. In de stand E zal de transmissie altijd op zoek gaan naar een zo economisch mogelijk verzet. In de sportstand wordt er wat later op- en eerder teruggeschakeld. In de M-stand verwacht de versnellingsbak dat je zelf schakelt. De flippers achter het stuur kunnen overigens in iedere rijstand gebruikt worden. Duurt het volgens het schakelsysteem te lang voordat je schakelt, dan grijpt het versnellingsbakmanagement in.

    Onderstel

    De nieuwe A-Klasse is leverbaar met drie verschillende onderstellen: standaard, sportief en voor de A250 AMG Sport extra sportief. Het onderstel van, zowel de A250 en A200 waar wij mee reden is aan de harde kant. Toch wordt de auto er niet oncomfortabel door. Mercedes heeft bewust voor deze setting gekozen om een jonger publiek aan te spreken.

    Mercedes-Benz-A-klasse-2012_02De A rijdt zoals hij eruit ziet: sportief. De A250 Sport AMG heeft een iets ander onderstel. Aan de voor- en achterwielophanging zijn wat aanpassingen gedaan om de auto sneller een bocht door te kunnen laten gaan. Daarnaast heeft de onderstelengineer de achterwielophanging zo gemaakt dat de achterkant van de auto de neiging heeft om over de achterwielen te gaan rollen. “Dit hebben we gedaan om de klant een voorwiel aangedreven auto het sportievere gevoel van een achterwielaangedreven auto te geven,” zegt Mercedes’ driving dynamics safety verantwoordelijke Heiko Wawra.

    Interieur

    Behalve het uiterlijk is ook het interieur van de Mercedes-Benz A-Klasse prima in orde. Er wordt veel met in het oog springende details gewerkt zoals, in de uitvoering waar wij mee reden, carbon-look dashboard panelen, rode stiknaden in de lederen bekleding en deurpanelen en chrome-look luchtroosters. Je voelt je een met de auto en hebt het gevoel dat je in een premium model rijdt. Passagiers achterin zitten goed. Behalve als je 1 meter 97 bent. Dan moet de voorstoel een flink eind naar voren.

    Mercedes-Benz-A-klasse-2012_08Conclusie

    De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse ziet er wat ons betreft goed uit en heeft zeker potentie om populair te worden bij een jong koperspubliek. Maar ook de oudere sportievere automobilist zal zich in de A niet schamen. Het is een fijne, comfortabele maar ook sportieve reis-auto waar je zonder problemen lange afstanden mee aflegt. Als koper moet je toch even de tijd nemen om de basisuitvoeringen van concurrenten BMW en Audi goed te vergelijken. Wie weet kom je erachter dat je voor hetzelfde geld een Mercedes op je oprit hebt staan.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Plus
    + Uiterlijk / uitstraling
    + Automatische versnellingsbak
    + Details interieur
    + Wegligging

    Min
    – Basisprijs
    – Stug onderstel

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Peugeot 508 2.0 HDi HYbrid4
    Next Article Autotest Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?