Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Kia Picanto ontgroeit puberteit

    Auto 31-03-2017No Comments

    Een paar weken geleden was ik al bij de statische introductie van de nieuwe Kia Picanto, maar er kon toen niet gereden worden. Nu wel en wat blijkt:  de ‘kleine’ Picanto is een verrassend aardige auto en zijn puberteit volledig ontgroeid.   

    Mensen kopen een auto in het A-segment volgens Kia allereerst om zijn compacte formaat, daarna om zijn uiterlijk en op de derde plaats om zijn prijs. Rijdynamiek en praktische functionaliteit staan op de vierde en vijfde plaats in de lijst.

    Compact is de nieuwe Picanto nog steeds. Toch is de hoofd-, been en schouderruimte voorin iets groter geworden. Achterin levert de Picanto twee millimeter hoofdruimte in, maar daar voelt een mens met gemiddelde lengte niets van. Wat je wel voelt, is dat de achterbankleuning schuiner is gemaakt. Hierdoor heb je net iets meer (bewegings)ruimte en zit je iets comfortabeler. De Picanto is er in vier- en in vijfzits-uitvoering. Comfortabel zijn ook de voorstoelen waar je nu in, in plaats van op zit zoals bij de ‘oude’ Picanto. Bijzonder is de kofferruimte van 255 liter die na het neerklappen van de 60/40 achterbank volledig vlak en  1.010 liter wordt.  

    Leuke auto om te zien

    De nieuwe Kia Picanto heeft een nieuwe en agressievere neus gekregen. Door reliëf in de wielkasten te maken, ziet de zijkant er sportiever, jonger en speelser uit dan zijn voorganger én bijvoorbeeld een concurrent als de Hyundai i10. Ook achter is de auto er met nieuwe achterlichten een stuk jonger op geworden. De GT-Line voegt aan dit alles een extra agressief en sportief tintje toe met contrasterende kleuren, multifocus bi-projectie koplampen, LED stadslicht en metaalkleurige of chromen omlijsting van de grill. 

    De binnenkant van de Picanto heeft ook een flinke opfrisbeurt gekregen. Het ziet er allemaal mooi uit en met het ‘zwevende’ zeven inch infotainmentdisplay is de Picanto ook hier een stuk volwassener geworden. Door slim te ontwerpen heeft Kia de Picanto als eerste in dit segment (optioneel) een verstelbare armsteun met daaronder één liter bergruimte gegeven. En ook qua prijs zit de Picanto goed want je hebt er rijklaar al één voor 11.725 euro.    

    Volwassen prestaties

    Ik reed met de 84 pk 1.2-liter viercilinder benzinemotor zonder turbo. En hoewel deze motor de Picanto lekker met het andere verkeer laat meekomen, mis je soms toch wel de extra power van een turbo. Je moet wat vaker schakelen om de auto in bochten en heuvelachtig landschap op gang te houden en andere auto’s in te halen. Er is ook een 1.0-liter driecilinder met 67 pk zonder turbo en eind 2017 komt er een 1.0-liter turbomotor met 100 pk. Alle motoren hebben een prettig schakelende handgeschakelde versnellingsbak. Voor de 1.0- en 1.2-liter zonder turbo is er ook een automatische versnellingsbak.

    Het onderstel van de Picanto heeft een dubbel karakter. Op slechte wegen met kuilen en oneffenheden en een snelheid tot rond 50 kilometer per uur voelt hij flink stug aan. Als de weg wat glooiender wordt en de snelheid hoger dan 50 ligt, is demping een stuk zachter. De Picanto is lekker wendbaar, heeft een korte draaicirkel en reageert prettig op stuurbewegingen. Door de stijvere stabilisatorstangen en carrosserie in combinatie met een elektronisch systeem dat de auto in bochten begeleid, is de Kia voelbaar stabieler en veiliger geworden.

    Conclusie

    De nieuwe Kia Picanto is een compacte auto gebleven, maar ruimer, volwassener en praktischer geworden. Je voelt niet dat je in een kleine auto rijdt. Dit komt mede omdat de Picanto tot snelheden boven de 100 kilometer per uur binnenin ook lekker stil is. Motorgeluid en windgeruis zijn nauwelijks.       

    De Kia Picanto is handig in de stad, maar je kunt er ook probleemloos flinke afstanden mee op de snelweg afleggen. De auto voelt van binnen groter en als je ‘m in de showroom ziet en ermee rijdt, zul je verbaasd zijn over zijn aansprekende prestaties. De Kia Picanto is zijn puberteit volledig ontgroeid.    

    Informatie

    Merk: Kia
    Model: Picanto GT-Line
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.248 cc viercilinder
    Vermogen: 84 pk
    Koppel: 122 Nm
    Acceleratie tot 100 km/u: 12 seconden
    Topsnelheid: 173 km/u
    Versnellingsbak: handgeschakelde vijfversnellingsbak
    Gewicht: 976 kg
    Prijs vanaf: 11.725 euro
    Prijs gereden model: 17.075 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article5 meest voorkomende oorzaken motorongeluk
    Next Article Dit wist je nog niet – 49 bijzondere feiten over auto’s

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?