Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Kia stuwt Rio naar top in B-segment

    Auto 03-02-2017Geen reacties

    De Kia Rio is in Nederland een vaste waarde en forse concurrent in het drukbezette B-segment geworden en de verkoopcijfers groeien gestaag. Eind januari 2017 presenteerde Kia de vierde generatie van de Rio.

    Hoewel de nieuwe Rio in vergelijking met zijn voorganger op veel punten vernieuwd is, is het design niet onderscheidender geworden dan dat van zijn voorganger. Echter, door zijn langere motorkap, nieuw vormgegeven voorbumper en zijkanten, minder rond en schuin aflopende achterkant en nieuwe compacte koplampen is hij wel een stuk moderner en stoerder geworden.

    Instappen en wegwezen

    Kia heeft bij de nieuwe Rio wat maten veranderd. Zo is de wielbasis iets langer geworden en werd ook de auto zelf 15 millimeter langer en vijf millimeter breder. Dat klinkt misschien niet als veel, maar binnenin is zowel voor- als achterin de hoofd-, been- en schouderruimte van de Rio toegenomen. De bagageruimte is maar liefst 37 liter groter geworden. De interieurmaterialen zien er premium uit en voelen ook zo aan.   

    Zitten deed de ‘oude’ Rio al lekker, maar Kia heeft daar ook nog een positief schepje bovenop gedaan. Vooral de met stof beklede stoelen zitten heerlijk zacht en comfortabel, maar geven desondanks goede steun waar je het nodig hebt. De zittingen zijn daarbij lekker lang waardoor ze ook de bovenbenen goed ondersteunen. In de nieuwe Kia Rio is het nog steeds instappen en wegwezen zonder dat je lang op zoek moet naar een fijne zitpositie.

    Zijdezacht schakelen

    Als je een Kia Rio koopt, kun je kiezen voor een 1-liter driecilinder benzinemotor met 100 pk en handgeschakelde vijfbak of 120 pk met handgeschakelde zesbak, een 1.400 cc benzine met 100 pk en viertraps automaat of een 1.400 cc diesel met 100 pk en handgeschakelde zesversnellingsbak.

    Met de 100 pk versie kun je op vlakke wegen goed uit de voeten, maar in heuvelachtig landschap moet je flink gas geven in de toeren rijden om er een beetje kracht te krijgen. De 120 pk benzinemotor geeft de Rio voldoende pit en maakt ‘m lekker sportief. De diesel is veruit de sterkste en soepelste motor, het fijnst om mee te rijden en relatief stil en rustig.   

    Rem- en uitwijkproef

    Je hoopt dat het nooit zal gebeuren, maar ook een auto-ongeluk zit in een klein hoekje. Naast het wettelijk verplichte Elektronische Stabililiteits Programma ESC, heeft Kia de Rio vanaf het instapmodel EconomyLine uitgerust met het Voertuigstabilisatiesysteem(VSM), en dat voel je. Op een afgesloten circuit heb ik een slalom en rem- annex uitwijkproef kunnen testen. Met 80 kilometer per uur vol remmen en tegelijkertijd uitwijken voor een obstakel is een eitje voor het geavanceerde systeem.

    De Rio blijft perfect het pad volgen waar jij de auto wilt hebben en helt daarbij zelfs nauwelijks over. Door de hulpsystemen geeft hij je ook op de weg veel vertrouwen. Op de bochtige smalle bergweggetjes rondom de Portugese hoofdstad Lissabon, toverde de Kia af en toe zelfs een glimlach op mijn gezicht. De besturing is direct en sportief. Vanaf de ComfortLine heeft hij een telescopisch verstelbare stuurkolom, waarmee je de stuurpositie nog idealer in kunt stellen en altijd de fijnste zithouding achter het stuur kunt hebben. 

    Conclusie

    De Kia Rio is geen onderscheidend model in het volle B-segment, maar je krijgt wel waar voor je geld. Hij is volwassener en completer dan zijn voorganger en leuk om mee te rijden. Als je in de auto stapt, zit je direct goed en voel je de degelijkheid en kwaliteit. De optielijst van de Rio is enorm en te veel om hier helemaal te noemen, maar leuke opties zijn: Android Auto en Apple CarPlay connectiviteit, verlichte make-up spiegels, USB aansluitingen achterin en TomTom Live Services.

    Je kunt het zo gek niet bedenken of Kia levert het. Een redelijk complete Kia Rio koop je vanaf 15.735 euro inclusief afleveringskosten. Voor dat geld heb je een complete, fijn zittende en goed rijdende auto met zeven jaar overdraagbare garantie en een hoge restwaarde. De nieuwe Kia Rio staat met ingang van februari bij de dealers.

    Informatie

    Merk: Kia
    Model: Rio
    Prijs vanaf: 15.735 euro
    Aandrijving: Benzine
    Cilinderinhoud: 998 cc driecilinder
    Vermogen: 100 pk / 120 pk
    Acceleratie tot 100 km/u: 10,7 / 10,2 seconden
    Topsnelheid: 189 / 190 km/u
    Versnellingsbak: handgeschakeld 5 / 6

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleZo ziet de Koenigsegg motorfiets eruit volgens Maksim Burov
    Next Article Gezellig met de Uber taxi?

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?