Elektrisch rijden is milieubewust, althans dat lijkt misschien zo op het eerste gezicht. Het is voor een belangrijk deel -nog even los van de vervuiling van de productie van accu’s – afhankelijk van hoe groen stroom wordt opgewekt. Maar wat blijkt, in ons land is de groene stroom helemaal niet zo groen, het lijkt één grote leugen.
De leugen van Groene Stroom

1 grote leugen?

Arjen Lubach behandelde op zondagavond in zijn programma de illusie van groene stroom. Want hoewel het lijkt dat 69 % van onze stroom groen is, blijkt voor het merendeel daarvan het tegenovergestelde. Zo kopen wij in Nederland groene stroom-certificaten op van Italië en Noorwegen zonder dat die stroom naar ons land komt. Zo kan hier vervuild opgewekte stroom als groen verkocht worden.

Daarnaast wordt het merendeel van de ‘echte’ groene stroom opgewekt door het verbranden van biomassa. Het idee hierachter is dat we organisch materiaal verbranden en dat de CO2 hiervan word opgevangen door nieuw plantenleven dat in de plaats van het verbrande materiaal komt. Alleen we verbranden veel sneller en veel meer dan de natuur bij kan groeien. 

En dus wat doen we in Nederland? We importeren op grote schaal hout uit Amerika, waar in rap tempo enorme bossen gekapt worden. Dit hout wordt in Nederland in de kolencentrales verbrand en de daaruit opgewekte stroom wordt verkocht als groen, omdat het zogenaamd CO2-neutraal is. 

De leugen van Groene Stroom

Wat betekent dit nu voor elektrisch rijden?

We weten uit verschillende onderzoeken dat de productie van accu’s vervuilend is, waardoor de bouw van elektrische auto’s belastender op onze leefomgeving is dan dat van brandstofvoertuigen. Maar dit nadeel wordt volgens experts als Ruud Verbeek van het TNO al snel ingehaald door het gebruik van groene stroom. Maar deze stroom blijkt nu een hele andere kleur te hebben en is niet groen maar grotendeels grijs.

En dat betekent dat je veel langer moet rijden met een elektrische auto wil je een schoon voordeel behalen. Uiteindelijk zal elektrisch rijden de toekomst zijn en zal de steeds sneller zich ontwikkelende techniek de vervuiling ervan drastisch verlagen. Maar tot die tijd is het wel belangrijk een eerlijk beeld te hebben van hoe schoon het elektro vervoer nu eigenlijk echt is, en dat blijkt dus een stuk minder dan we dachten.

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

3 reacties

  1. benzine / diesel komt ook niet direct uit een pijp vanuit de grond bij de benzinepomp.
    als je de complete lijn bekijkt van productie tot consumptie is elektrisch een stuk schoner, dit wil niet zeggen dat het niet vervuilend is, dit wordt ook nergens beweerd.
    Je hebt voor- en tegenstanders maar tot op heden heb ik nog nooit een onafhankelijk rapport gezien dat alles bekijkt, afhankelijk van de opdrachtgever komt er een (discutabel) resultaat uit van beide kampen.

    • Yuri Van Koeveringe
      Yuri Van Koeveringe op

      Je hebt helemaal gelijk DE. Bijna alle rapporten worden gekleurd geschreven, wat eigenlijk niet kan natuurlijk. Wat ons erg stoort, en dit artikel aangehaald wordt, is dat het de consument nog veel lastiger gemaakt wordt met dit soort frauduleuze praktijken rondom Groene Stroom. Het wordt pas eerlijk als alle partijen open kaart spelen, maar ik realiseer me terdege dat dit een naïeve gedachte is die toch nooit zal plaatsvinden.

  2. Ben ik effe blij dat ik zonnepanelen heb? en ik heb al 3 bomen geplant en 54Kilo Co2 bespaart.
    In alles is een begin en het wordt alleen maar beter toch? gewoon effe geduld hebben.

    leon

Laat een reactie na: