Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Mazda3 GT-M balanceert tussen comfortabel en sportief

    Auto 19-06-20172 Comments

    De meningen over het uiterlijk van de nieuwe Mazda3 2017 die sinds december vorig jaar op de markt is, zijn zeer verdeeld. De één vindt hem niet mooi, de ander wordt er enthousiast over. Ik vind het uiterlijk van de 3 geslaagd, maar was vooral benieuwd naar de prestaties van de C-segmenter.

    Zoals we van Mazda gewend zijn, is de afwerking aan de buitenkant en binnenin de auto hoog. Je ziet dit aan details zoals de naden tussen bodywork en interieurdelen. Alle onderdelen zijn van goede en mooie kwaliteit en perfect passend op elkaar afgestemd.

    Het lijnenspel van de 3 geeft ‘m een krachtige en sportieve uitstraling. Binnenin de auto zijn de cockpit en het dashboard mooi en vloeiend vormgegeven. Samen geven ze de bestuurder een ruime en rustige indruk. Het infotainmentscherm is compact en staat vrij ‘ver’ van de bestuurder waardoor je ‘m -als je wat verder van het stuur af zit- wat lastiger kan bereiken. Een absolute aanrader is het optionele Bose premium audiosysteem. Hoewel ik Bose in auto’s niet altijd geweldig vind klinken, is de akoestiek van dit systeem in deze Mazda3 geweldig.

    De voorstoelen geven goede steun aan bovenbenen, lende en rug en het stuur heeft een fijne grip. Deze combinatie maken de Mazda een fijne rijdersauto. Ondanks zijn  compacte formaat, is er veel ruimte voor- en achterin en kan er ook flink wat bagage meegenomen worden. Hoewel het niet irritant is, is er wel wat windgeluid rond de zijruiten. Er zijn auto’s in dit segment -zoals de Hyundai i30 en Kia Niro, maar ook Mazda’s eigen CX-3- die hoorbaar stiller zijn. 

    Leuk rijden

    Zodra je met de Mazda3 wegrijdt, merk je hoe degelijk de auto is. De besturing is direct, met een kleine beweging stuur je al een bocht door, wat ‘m lekker sportief maakt. Deze directheid zorgt er echter ook voor dat de 3 op de snelweg wat gevoelig is voor stuurbewegingen en daardoor ietwat nerveus aan kan voelen. Het sportieve onderstel heeft de Mazda te danken aan harde rubbers voor de wielophanging. Leuk rijden, maar hierdoor worden bandengeluid, hobbels en andere korte kleine oneffenheden in de weg wel duidelijk hoorbaar aan het interieur doorgegeven.

    De tweeliter viercilinder benzinemotor met 120 pk en een koppel van 210 Nm is sterk en soepel. Echter lijkt hij zijn trekkracht niet goed kwijt te kunnen. De automatische zesversnellingsbak schakelt tijdens het rijden en plotseling accelereren zowel in de eco- als sportstand naar mijn idee te langzaam terug. Na het terugschakelen lijkt het of de motor meer toeren maakt, dan voor de maximale trekkracht nodig is.

    Conclusie

    De Mazda3 balanceert tussen comfortabel en sportief rijden. Het compromis is goed, mits je de directe besturing en rijgeluiden op de koop toe wil nemen. Ben je een rustige rijder, overweeg dan de automaat. Wil je toch iets sportievers, dan is de handbak waarschijnlijk een betere keuze voor je. De kwaliteit van de Mazda3 is hoog en degelijkheid is hét sleutelwoord bij deze auto. Optisch onderscheiden doet de 3 zichzelf echter niet. De concurrentie in dit segment is groot en als je op wil vallen, dan kom je al snel bij de Franse concurrentie zoals de Renault Mégane en DS3 uit. 

    Informatie

    Merk: Mazda
    Model: 3
    Type: GT-M  
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.998 cc viercilinder
    Vermogen: 120 pk
    Koppel: 210 Nm
    Topsnelheid: 194 km/h
    0-100: 10,4 seconden
    Versnellingsbak: Automatische 6-versnellingsbak
    Gewicht: 1.230 kg
    Laadvermogen: 1.215 kilogram
    Prijs vanaf: 22.490 euro
    Prijs gereden model: 33.735 euro incl. speciale lak Soul Red

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleWat is dat toch met die i-Cockpit van Peugeot?
    Next Article Uitonderhandeld: Korting in autobranche niet meer vanzelfsprekend

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    View 2 Reacties

    2 Comments

    1. Dieseltje op gas on 24-06-2017 18:34

      @Rob, kijk eens naar het gewicht. 2230kg kan niet.
      Ik denk eerder rond de 1200kg.

      Qua prestaties is het geen auto voor mij.
      In 10 seconden naar de 100, dat kan de saaie Opel Astra van de buren ook.

      Reply
      • Rob Blom on 24-06-2017 19:40

        Hoi Dieseltje,

        Bedankt voor je opmerkzaamheid. Het gewicht moest natuurlijk 1.230 kilo zijn. 🙂

        Als je top acceleratie wil, heb je toch echt een andere auto nodig. 😉

        Groet,

        Rob

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?