Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Nieuwe benzinemotoren schadelijker dan diesels

    Techniek 15-05-2014Geen reacties

    Wat is fijnstof? Fijnstof is een vorm van luchtvervuiling en bestaat uit in de lucht zwevende deeltjes met een doorsnede van minder dan 10 micrometer.

    Dit is slechts één honderdste deel van een millimeter en ze kunnen dus eenvoudig worden ingeademd en zelfs in het bloed terecht komen met allerlei gezondheidsklachten en nare ziektes tot gevolg.

    Directe inspuiting: minder CO₂, meer fijnstof

    De verzamelnamen voor deze fijnstoffen zijn PM 10, PM 2.5 en PM 0.1 (ultra fijnstof). Deze bestaan uit verschillende samenstellingen en grootte. De helft komt voort uit natuurlijke bronnen, zoals zand en zeezout. Een groot deel komt echter uit onnatuurlijke bronnen en wat betreft de automotive doen remstof, bandenslijtage en verbrandingsmotoren een stevige duit in het zakje. Over de laatste categorie wil ik het met u hebben; verbrandingsmotoren en in het bijzonder de kleine, direct ingespoten benzinemotoren, de zogenaamde GDI-motoren.

    De nieuwe generatie benzine motoren is schadelijker dan nieuwe diesels

    De TüV meldde in 2013 dat de nieuwe generatie benzinemotoren schadelijker is dan de nieuwe diesels. Door de hoge verbrandingsdrukken in de cilinders hebben deze motoren nauwelijks CO₂ uitstoot, maar wat blijkt: de uitstoot van het zeer kankerverwekkende fijnstof is tot duizend maal hoger dan de old-school benzinemotoren en nog altijd tien maal hoger dan bij de nieuwe diesels. We gaan eerst eens onder de loep nemen waaruit de uitstoot van de oude, vervuilende, motoren bestaat.

    Mercedes-Benz-direct-gasoline-injection-600x366

    CO₂ – ongevaarlijk en niet giftig

    We beginnen met de meest gebruikelijke, de overheids- en fiscaal gestuurde CO₂ of koolstofdioxide. Dit zijn reuk- en kleurloze gassen die niet giftig zijn! CO₂ is een verbinding tussen 1 koolstofmolecuul en 2 zuurstofmoleculen. Het is een natuurlijk gas dat ervoor zorgt dat de aarde op de juiste temperatuur blijft omdat het infrarode straling vasthoudt. Als we met z’n allen lucht inademen nemen we (onder andere) zuurstof op. Als we weer uitademen laten we CO₂ uit ons lichaam ontsnappen. Bomen en planten zorgen dat de CO₂ wordt omgezet in zuurstof en houden op deze wijze de natuur in evenwicht. Vervelend is als wij met z’n allen méér CO₂ uitstoten dan de natuur ten gevolge van ontbossing, kan omzetten in zuurstof.

    CO2-molecuul-600x426

    Meer CO₂ houdt meer zonnewarmte vast met als resultaat de opwarming van de aarde. Wat CO₂ betreft is er veel succes geboekt in de automotive, de uitstoot is drastisch verminderd. ten opzichte van oudere motoren met een gelijkwaardig brandstofverbruik is de CO2-uitstoot aanzienlijk gedaald. Dan komen we bij de giftige stoffen -de daadwerkelijke vervuiling- uit op NOx of stikstofoxide, een verzamelnaam voor stikstof-zuurstof verbindingen. Deze NOx ontstaat bij alle soorten van verbranding, waarbij geldt; hoe hoger de temperatuur, hoe gemakkelijker de verbinding kan worden aangegaan.

    Stikstofoxiden – gevaar voor de luchtwegen

    Dus diesels stoten in principe méér NOx uit dan benzinemotoren. NOx is zeer schadelijk voor het milieu en de veroorzaker van onder andere zure regen. Wijzelf merken overmatige blootstelling aan NOx aan geïrriteerde luchtwegen (hoesten) wat kan uitgroeien tot zeer ernstige ziektes. NOx uitstoot van de auto wordt afgevangen in het roetfilter en de katalysator. Door de toepassingen hiervan is ook de NOx uitstoot aanzienlijk gedaald.

    Koolwaterstoffen zijn zeer giftig en vinden hun weg naar longen en bloedbanen

    Gaan we verder met de HC of koolwaterstoffen. Dit zijn verbindingen tussen uitsluitend koolstoffen en waterstoffen en wordt gebruikt voor het fabriceren van diesel en benzine. De stoffen zijn zeer giftig en vinden hun weg naar longen en bloedbanen. Duidelijk is dat er nooit een 100% verbranding van het mengsel in de cilinders plaats vindt, het onverbrande deel (de koolwaterstoffen) wordt ook weer door de katalysator of roetfilter afgevangen.

    Zwaveldioxide – giftig voor alles wat leeft

    Blijft over de SO₂ ofwel zwaveldioxide; een verbinding van één atoom zwavel en twee atomen zuurstof. Het komt vrij ten gevolge van het verbranden van fossiele brandstoffen en is zeer schadelijk voor mens, plant en dier en tast organen aan. In benzine komt het veel minder voor dan in diesels. Dat is de reden dat overheden de brandstof leveranciers een maximum aan de hoeveelheid zwavel in de brandstof oplegden, met als speerpunt dat dit de komende jaren nog verder verlaagd wordt.

    Uit bovenstaande blijkt dat het genoemde TüV rapport iets meer genuanceerd bekeken moet worden. Op 4 van de 5 punten is tenslotte opmerkelijk veel winst geboekt. Echter niet op de fijnstof (PM). Volgens het TüV rapport is dit bij de direct ingespoten benzinemotoren aanzienlijk meer geworden. Zoals gezegd , dit is een gevolg van de hogere inspuitdrukken waardoor de afvalstoffen na ontbranding kleiner worden, een kwestie van negatieve bijvangst!

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRoetfilter verstopt door verkeerde nokkenas
    Next Article Autotest BMW M3 en M4

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?