Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Abarth 695 XSR Yamaha
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Abarth 695 XSR Yamaha, what’s in a name?

    Auto 01-02-2018No Comments

    Misschien is ‘Abarth 695 XSR Yamaha’ een wat verwarrende naam; hebben we het hier nou over een auto of een motor? Ga er maar eens lekker voor zitten, terwijl wij het je haarfijn uitleggen en meteen vertellen hoe dat nou rijdt.


    Motorracen?

    Abarth en Yamaha zijn verbonden met elkaar en voor wie niet geregeld naar de Moto GP kijkt, verdient dat een uitleg. De motoren van het Yamaha racing team, je weet wel, van onder andere Valentino Rossi, worden namelijk al jaren gesponsord door Abarth. En om deze samenwerking te vieren sloegen de Japanse motorfabrikant en de Italiaanse huistuner van Fiat de handen in elkaar.

    Het resultaat is de Abarth 695 XSR Yamaha en de Yamaha XSR900 Abarth, een mooi paar waar we al eerder over berichtten. Maar nu werd het wel eens tijd om de auto aan een stevige test te onderwerpen.
    Rijtest Abarth 695 XSR YamahaWat een bijdehandje!

    Natuurlijk ziet iedereen meteen dat deze Abarth gebaseerd is op de Fiat 500 Cabrio, maar van een schattige damesauto is weinig meer over. Een ongelooflijk bijdehand autootje met stoere grijze lak kijkt je uitdagend aan vanuit zijn drie dubbele koplampen en lage grille.

    Grote rode remklauwen van Brembo laten zich door de sportieve zwarte lichtmetalen velgen zien. En wie dan nog twijfelt aan de sportieve inborst van deze Italiaan, moet maar eens een blik op de achterzijde werpen. Twee vuistdikke carbon potten met daarop de iconische naam Akrapovic flankeren een heuse diffuser. Wat ons betreft is het uiterlijk van de Abarth XSR bijzonder goed geslaagd.

    Rijtest Abarth 695 XSR YamahaOMG, wat een geluid

    Eén van de allerlekkerste dingen die je in deze Abarth kan doen -los van dat natuurlijk- is de sleutel omdraaien en de auto starten. Het is bijna niet voor te stellen wat een rauw en hard geluid de uitlaten uitbraken. Voor een moment waan je je daadwerkelijk op de grid in een raceauto met toch minimaal een V8.

    Maar nee, dit geluid wordt geproduceerd door een 1.400 turbo. Ongelooflijk hoe de uitlaatkunstenaars van Akrapovic dat voor elkaar hebben gekregen. De 1.4 turbo, bekend uit alle andere Abarths, levert in deze uitvoering 165 pk en 230 Nm.
    Rijtest Abarth 695 XSR YamahaTe hoge maar wel mooie kuipstoelen

    Het interieur van de 695 XSR is ook aangepakt met een werkelijk prachtig suède stuur, carbon dashboard en natuurlijk Abarth logo’s her en der. Het meest opvallende zijn echter de twee carbon kuipstoelen van Sabelt, die je aan alle kanten perfect ondersteunen en ook nog eens lekker zitten. Het is wel jammer dat ze voor een ideale zitpositie veel te hoog staan en helaas ook niet omlaag kunnen.

    Een nieuwe versie van het U-connect infotainment systeem biedt alle moderne multimedia die je nodig hebt en heeft in de Abarth een aantal leuke functies. Zo houdt hij je 0-100 tijd bij, je topsnelheid en kun je uitdagende routes maken, delen en rijden van andere Abarth rijders over de hele wereld. Tevens vind je hier informatie over een groot aantal circuits, die je als een game één voor één moet afvinken. Benieuwd of er iemand ze ooit allemaal gaat doen in z’n Abarth.
    Rijtest Abarth 695 XSR YamahaHoeken dat ding!

    Ook het onderstel van de Abarth 695 XSR is stevig aangepast met vering van Eibach en dempers van Koni en dat merk je. Je kunt het autootje echt een bocht in hoeken, waarbij je verbazingwekkend lang grip blijft houden en ook op hoge snelheid -de XSR heeft een top van 218 kilometer per uur- blijft de auto als een blok op de weg liggen.

    Met 165 pk op 1.050 kilogram, is de 695 lekker snel -van 0-100 kilometer per uur in 7.3 seconden- en wordt je goed in je stoel gedrukt. Door het verslavende uitlaatgeluid en de stevige vering denk je echter al snel veel harder te gaan dan je gaat. Beleving is het keyword in deze kleine racer.
    Rijtest Abarth 695 XSR YamahaConclusie

    De mannen van Abarth hebben met de 695 XSR Yamaha weer een heerlijke auto gebouwd. Een geluid om van te kwijlen, stoere Italiaanse looks, prachtige materialen en onderdelen en met meer dan voldoende beleving, het is weer een mooie geworden. Goed, de link met Yamaha gaat niet veel verder dan een gedeelde kleur en de naam, maar who cares, I want one! Helaas is de 695 XSR niet goedkoop met 37.995,- euro, maar je rijdt dan wel iets speciaals en nog een cabrio ook.

    Abarth 695 XSR Yamaha

    Motor: 1.368 cc viercilinder benzine met turbo
    Vermogen: 165 pk bij 5.500 toeren
    Koppel: 230 Nm bij 3.000 toeren
    Transmissie: 5 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 218 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 7,3 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.050 kilo
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 6.0 l/100 km
    CO2-uitstoot: 139 g/km
    Energielabel: G
    Basisprijs (rijklaar): 37.995 euro
    Prijs testauto (rijklaar): 37.995 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Fiat 500L Cross, de Italiaan voor jonge gezinnen
    Next Article Fiat viert 30 jaar Tipo in Turijn en wij waren erbij!

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?