De huidige Audi S5 Cabriolet is één van de allerfijnste open auto’s die er te koop is. Sterker nog, het is misschien wel één van de allerfijnste cabrio’s ooit gemaakt. En met dank aan Cabrioland in Den Haag mochten wij deze fantastische auto aan de tand voelen.
Rijtest Audi S5 Cabriolet 1Mooi? JA!

Het is natuurlijk altijd een kwestie van smaak, maar de nieuwe ontwerpstijl van Audi bevalt ons ergen zo ook het uiterlijk van de nieuwe S5 Cabriolet. Strakke lijnen voeren de boventoon, maar zonder saai te worden. Kijk maar eens naar die dubbele vouwen op de motorkap of de licht golvende streep over de gehele zijkant.

Natuurlijk ziet de S er net even wat spannender uit de gewone A5 Cabrio, met chroom accenten, dikke velgen en een hele vette achterkant met 4 pijpen. Maar ook de reguliere versie is een mooie auto.
Rijtest Audi S5 Cabriolet 1Echt niet alleen maar show

Bij een S gaat het natuurlijk niet alleen om de show. Het hart van deze sportcabrio wordt gevormd door een fantastische 3.0 V6 turbo met 354 pk en 500 Nm! In huidige tijden misschien geen extreme overdaad aan trappelende paarden, maar in de praktijk zijn dit er precies genoeg. Hij is snel, van 0-100 in 5,1 seconden, is altijd paraat en produceert in de stand Dynamic een heerlijk V6 geluid.

In deze Audi vind je geen DSG-bak maar een normale achttraps automaat met koppelomvormer. Dit betekent niet dat de S5 niet snel schakelt, want dat doet hij zeker wel altijd op het juiste moment, maar wel dat je bij langzaam rijden niet de typische schokken van een dubbele koppeling voelt.
Rijtest Audi S5 Cabriolet 1Vier wielen

Uiteraard wordt alle kracht in de S5 via het inmiddels tot perfectie ontwikkelde Quattro-systeem op de weg gebracht. Wat heeft deze auto ongelooflijk veel grip in bochten. Je moet het echt heel gek maken, wil je de auto uit balans krijgen of de grenzen van de tractie ervaren.

En dan nog gebeurt alles kalm en beheerst waardoor je de auto binnen no time weer onder controle hebt. Uiteraard komt dit ook deels door de uitstekende demping van het onderstel, die in verschillende standen te zetten is. Opvallend is dat hij zelfs in de meest sportieve stand nog steeds niet heel oncomfortabel wordt.
Rijtest Audi S5 Cabriolet 1Weelde van binnen

Het interieur van de Audi S5 is erg fraai gemaakt met alleen maar topmaterialen. Ook erg mooi is het zogenaamde Virtual Cockpit, dat we in steeds meer modellen terug zien. Het MMI infotainmentsysteem werkt nu nog beter (kon dat?) en de interface is zo logisch als het maar kan.

De sportstoelen zitten uitstekend en bieden precies de juiste mate van steun. En mocht je willen ontspannen, zet dan de stoelverwarming aan en kies één van de drie verschillende massagestanden. Je rug en benen zullen je dankbaar zijn.



Rijtest Audi S5 Cabriolet 1Conclusie

Het begint langzaam een lofzang te worden over de nieuwe Audi S5 Cabriolet, maar het is echt zo’n goede auto. Razendsnel en scherp en tevens comfortabel open rijden met genoeg plek voor vier volwassenen. Ingetogen en toch sportief, strak maar toch vol emotie. Wij reden met een jong tweedehands model uit 2017 met slechts 12.500 kilometer op de tellers, die -zoals je mag verwachten- compleet als nieuw was. Hiervoor vraagt Cabrioland 82.500,- euro, wat voor een hoop mensen natuurlijk veel geld is. Maar je krijgt er dan ook wel heel erg veel voor terug.

Rijtest Audi S5 Cabriolet 1

Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI Quattro

Motor: 2.995 cc V6 turbo benzine
Vermogen: 354 pk bij 5.400 toeren
Koppel: 500 Nm bij 4.000 toeren
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.815 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,7  l/100 km
CO2-uitstoot: 175 g/km
Energielabel: F
Prijs: 82.500,- euro
Nieuwprijs (vanaf): 95.965,- euro
Rijtest Audi S5 Cabriolet 1

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: