Introductie
Toen we de eerste beelden van de Ioniq 6 zagen konden we niet anders concluderen dan dat er iemand per ongeluk foto’s van een concept car geüpload moest hebben. Nu staan we echter oog in oog met dit futuristische elektrische model van de Koreaanse fabrikant. Hoe goed hij is? Wij zochten het voor je uit.
Design en interieur
De Hyundai Ioniq 6 is zo’n auto die mensen heel gaaf of juist heel lelijk vinden. Wij behoren tot de eerste groep. Je ziet dat het design vorm heeft gekregen met behulp van de windtunnel, aalglad, langgerekt en smaller dan je zou verwachten. Dat alles resulteert in een lage CW-waarde van 0,21. Daarnaast heeft Hyundai net als bij de Ioniq 5 flink werk gemaakt van allerlei details die de auto een hightech voorkomen geven. Let bijvoorbeeld op de pixelvormige leds in zowel de koplampen als de verlichting aan de achterzijde. Deze komen ook weer terug in de spiegelbehuizing en op het stuurwiel.
Het interieur van de Ioniq 6 is minder indrukwekkend als het exterieur. Het is in het interieur rustiger, het is er licht en je voelt je comfortabel. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en doordachte details creëren een luxueuze sfeer. Zoals tegenwoordig gebruikelijk is, wordt het minimalistische dashboard gedomineerd door een groot touchscreen dat fungeert als centraal punt voor infotainment en voertuigbediening.
Sowieso is het dashboard van onze testauto grotendeels gevuld met schermen, doordat hij is uitgerust met de optionele camera’s in plaats van buitenspiegels. Een leuke gimmick, maar doe ons toch maar gewoon fysieke spiegels. Als je snel even moet kijken of je kan inhalen kijk je automatisch naar buiten en niet naar het scherm in het interieur. Doordat de Ioniq 6 een lange wielbasis heeft hebben de passagiers veel beenruimte, de hoofdruimte valt echter zowel voor- als achterin enigszins tegen, maar dat mag gezien het design haast geen verrassing zijn.
Aandrijflijn en rijden
Eenmaal onderweg met de Ioniq 6 merk je van het uitgesproken design natuurlijk weinig. Dat voelt wat vreemd, gezien het uiterlijk verwacht je wat meer emotie of snelheid en dat blijft uit. Met 229 pk is hij niet langzaam, maar wat meer vermogen had hem zeker niet misstaan. Na die eerste teleurstelling blijkt de Ioniq 6 echter een enorm fijne auto om mee onderweg te zijn. Het is stil aan boord en door de lange wielbasis is de auto stabiel en comfortabel.
Het gemiddelde verbruik is indrukwekkend, 15 kWh per 100km is goed haalbaar en daarmee is de Hyundai een stuk efficiënter dan veel van de concurrentie. Met een batterijcapaciteit van 74 kWh netto zou je op een lading dus bijna 500 kilometer kunnen halen.
Conclusie
De Hyundai Ioniq 6 is een bijzondere auto om te zien. Met zijn aerodynamisch geoptimaliseerde design en futuristische details rijd je echt een bijzonder model. Het resultaat mag er zijn, de Ioniq 6 is erg zuinig en komt daardoor verder op een volle accu. Toch voelt het ergens als een gemiste kans dat de Ioniq 6 qua rijden heel goed en zuinig is, maar niet zo bijzonder als zijn buitenkant belooft.
Hyundai Ioniq 6 Lounge Sky 77 kWh RWD
Enkele elektromotor op de achterwielen
Gewicht in kg (rijklaar) 2.010
Energielabel A
0-100 in sec 7,4
Top in km/h 180
Vanafprijs in euro 44.800
Prijs testauto in euro 62.485