‘You love it or you hate it’, een uitspraak die zeer van toepassing is op het uiterlijk van de Kia EV9. Wij keken echter verder dan alleen zijn looks en beoordelen zijn ruimte, uitrusting, comfort en rijeigenschappen tijdens een uitgebreide rijtest.
Uitgerekend op International Women’s Day werd de Kia EV9, boven 62 andere modellen, door de Women’s Worldwide Car of the Year jury verkozen tot ‘World’s Best Car for 2024’. De jury prees de EV9 onder meer om zijn uitmuntende aerodynamica en efficiëntie, het arsenaal aan innovatieve features, het gezinsvriendelijke interieur en de rijkwaliteit. En na een week met deze nieuwe Koreaan op stap te zijn geweest, snappen wij dat wel.
Veel voor minder
Kia positioneert zich nadrukkelijk niet in het premium segment, maar schuurt er wel heel dicht tegenaan. Value for money, veel voor minder (weinig is relatief) en betrouwbaarheid zijn daarbij kernwaarden. Daarbij worden geen concessies gedaan op materialen, bouwkwaliteit of andere kostenverlagende en besparende bezuinigingen. Aan alles merk, voel en hoor je dat de Kia met de EV9 de premium spelers uitdaagt. Het is alsof ze zeggen: “Hé, kijk eens wat wij veel bieden, voor minder geld”.
Foto’s zeggen over het algemeen genoeg, behalve dan dat de EV9 op een plaatje lang niet zo groot lijkt als hij in werkelijkheid is. Wat wel meteen opvalt is zijn enorme vierkante (of rechthoekige zo je wilt) design. De auto heeft meer weg van een legoblok dan van een gestroomlijnde SUV. Net als een Range Rover of een Land Rover Defender eigenlijk. Of de van BMW afkomstige Kia hoofddesigner Karim Habib dit bewust gedaan heeft, is ons niet bekend, maar als fan van de Engelse luxury SUV’s hebben wij wel een vaag vermoeden.
Aerodynamische technologie
Vierkant betekent luchtweerstand; iets wat je liever niet hebt met een auto, zeker niet met een elektrische. Een lengte van meer dan vijf meter, bijna twee meter breed, bijna 1,8 meter hoog en een wielbasis van meer dan drie meter zijn geen kinderachtige maten. Desondanks heeft de EV9 dankzij uitgekiende aerodynamische technologieën zoals luchtgeleiding langs de wielkasten, elektronisch geregelde luchtkleppen, aerodynamisch optimaal vormgegeven bodemplaat en wielen en in de portieren verzonken handgrepen een CW-waarde (luchtweerstand) van slechts 0,28. Dit is vergelijkbaar met kleinere auto’s zoals de Audi Q4 e-tron.
De actieradius van ‘onze’ EV9 Launch Edition met achterwielaandrijving, zeven zitplaatsen, een gewicht van 2.500 kilo en 99.8 kWh accu hebben we niet getest. Maar volgens WLTP ligt de actieradius van dit model tussen de 325 kilometer snelweg in de winter en 655 kilometer in stedelijke omgeving met mooi weer. En dat zijn prima waarden voor een auto met zoveel ruimte.
Instrumentarium
Het instrumentenpaneel van de EV9 is overzichtelijk en minimalistisch uitgevoerd. Bijzonder zijn de vlakke haptische, in het dashboard geïntegreerde bedieningsknoppen om naar het hoofdmenu, navigatiesysteem, media en instellingen te gaan. Je ziet alleen de menu’s die met de knop bediend worden, de knop zelf gaat op in het dashboard en geeft een trilling als je ‘m aanraakt.
De klimaatweergave op het Triple Panorama Display instrumentenpaneel zit helaas deels verborgen achter het stuur. Je moet daardoor even je hoofd bewegen om de informatie af te kunnen lezen. Hoewel het voor de veiligheid van passagiers en omgeving goed is, waarschuwt de Kia wel heel snel met een dampend kopje koffie in het instrumentenpaneel dat het rusttijd is. Doe ook niet te lang je ogen dicht en kijk niet te lang opzij, want het Driver Attention Warning systeem dat de bestuurder in de gaten houdt, vindt al snel dat je te lang afgeleid bent.
Rijden in weelde
Rijden met de EV9 is weelde. Je zit hoog, de auto is stil van binnen, hij stuurt prima en je hebt niet het gevoel met een mastodont onderweg te zijn. De Kia EV9 wordt geleverd met vier verschillende rijmodi Eco, Sport, Normaal en My Drive die je naar jouw voorkeur in kunt stellen. Dankzij drie verschillende ‘Terrein’-modi wordt de aandrijving op ieder afzonderlijk wiel geregeld en kun je ook met alleen achterwielaandrijving nog een aardig eindje rijden. Dankzij de elektrische stuurbekrachtiging en een automatische aanpassing van de stijfheid van de stuurkolom is de EV9 ondanks zijn formaat zeer wendbaar.
Hoewel Kia de EV9 niet met adaptieve demping of luchtvering levert, presteert het onderstel super goed en mis je de elektronisch gestuurde demping niet. Kia heeft de EV9 wel zogenoemde zelf-nivellerende achterdempers gegeven. Als de voertuighoogte verandert door lading, beweegt de schokdemper door middel van rijenergie op en neer in een pompende beweging om de voertuighoogte te verhogen naar een horizontale positie.
Communicatiesysteem
Binnen in de auto heerst serene rust. Om dit te bereiken heeft Kia onder andere geluidsabsorberende vloerbekleding, geluidsabsorberend schuim in de banden en geïsoleerd glas in de voor- en achterdeuren toegepast. Alle passagiers hebben veel ruimte, ieder een eigen usb-aansluiting én eigen regelbare luchtrooster. Op de achterste zitrij zit je als je niet langer bent dan 1 meter 90, redelijk goed en niet opgepropt. En dan blijft er ook nog ruimte voor bagage over. Omdat de afstand tussen de bestuurder en voorpassagier en de passagiers op de derde zitrij enorm is, heeft Kia een communicatiesysteem met speakers en microfoons ingebouwd zodat men toch op normaal geluidsniveau met elkaar kan communiceren.
Dankzij het innovatieve platform en de grote accucapaciteit, kan de Kia EV9 fungeren als energievoorziening voor het dagelijks leven en vrijetijdsactiviteiten. Net als de Kia EV6 kan de EV9 3,68 kW ontladen en is de auto ook voorbereid voor slim laden, Vehicle-to-Grid en Vehicle-to-Home of Vehicle-to-Building. Deze functies zullen volgens Kia geleidelijk in Europa worden geïntroduceerd en Nederland is het eerste land waar dit alles nu al gebeurt.
Kia EV9 99.8 kWh RWD Launch Edition 7z
Vanaf 67 duizend euro (onze testauto zit vol opties en kost 71.500 euro) rij je in een reusachtig ruime auto vol actieve rijhulpsystemen en comfort-opties. Bij veel andere fabrikanten moet je daar een flink aantal additionele vinkjes op de optielijst voor zetten. Het comfort van de EV9 is hoog, de rijprestaties zijn goed en de kwaliteit is al jarenlang bewezen uitmuntend. Wij zijn al lang fan van Kia, en met de EV9 is onze bewondering voor het Koreaanse merk flink toegenomen.
Aandrijving Elektromotor, 204 pk en 350 Nm, achterwielaandrijving
Opgegeven minimaal bereik 325 km
Opgegeven maximaal bereik 655 km
Batterij Li-Ion 99,8 kWh
Laadsnelheid 44 km/h
Gewicht in kg (rijklaar) 2.501
0-100 in sec 9,4
Top in km/h 182
Vanafprijs in euro 67.995,-
Prijs testauto 71.500,-