Groots, imposant, indrukwekkend, royaal, ontzaglijk, het zijn enkele woorden die door mijn gedachten flitsten toen ik voor het eerst de nieuwe Mercedes-Benz GLE onder ogen zag. Om deze auto kun je niet heen, letterlijk en figuurlijk.
Rijtest Mercedes-Benz GLE de verwenfabriek 1

De tijd van de grote SUV voorbij of niet?

Een tijd lang waren grote SUV’s dé auto’s waar iedereen naar verlangde. Droomde de één van in alle luxe door de modder op avontuur -vaak inderdaad niet meer dan een droom en zelden uitgevoerd-, de ander zag zichzelf al op een terras zitten, uitkijkend op de dure vierwieler die een duidelijk teken van een succesvol leven was; meestal ook niet meer dan een illusie, maar dit terzijde.

De tijd voor ongegeneerd genieten van dit soort auto’s is echter passé. Waar je eerst met respect en ontzag werd aangekeken, ontvang je nu in diezelfde SUV afkeurende blikken, kritisch op jouw egoïsme. En of dit nu terecht is of niet, de populariteit verdween, de auto’s niet. Want ook Mercedes-Benz heeft weer een nieuwe versie van de GLE, die vroeger als M-klasse door het leven ging.
Rijtest Mercedes-Benz GLE de verwenfabriek 1Niet subtiel, wel mooi

Het moet gezegd worden, de subtiliteit van de nieuwe GLE, zeker in AMG-trim, is ver te zoeken. Een ster zo groot als de gemiddelde stationsklok neemt een centrale plek in een enorme grille die het begin van een immense motorkap vormt. 21 inch AMG-velgen, metalen treeplanken en de hele auto in diepzwart, dit is geen auto om grapjes over of mee te maken.

Maar kijk je voorbij de alom aanwezige uitstraling, lastig, ik geef het toe, dan zal je een evenwichtig ontwerp zien. Een ontwerp dat zeker niet wars is van schoonheid en ja, je gelooft het niet, zelfs enige subtiliteit in zijn verhoudingen verbergt.
Rijtest Mercedes-Benz GLE de verwenfabriek 1

Keizerlijk rijden

Een monumentale auto als de GLE moet natuurlijk ook een motor hebben die past bij zijn dimensies. Een motor zoals de 3.0-liter V6 turbodiesel die in onze GLE 350 D 4Matic zat. 258 pk is lekker, maar echt indruk wekt de 620 Nm die al bij 1.600 toeren aanwezig is. Gecombineerd met een 9-traps naadloos schakelende automatische versnellingsbak, zorgt dit ervoor dat de auto zelden zijn best hoeft te doen. Als Usain Bolt die met een amateurwedstrijd mee rent, heb je altijd een enorme surplus aan kracht, wat een heerlijk luxe en uitermate ontspannen sensatie geeft.

Dit wordt versterkt door het elektronisch geregelde adaptief dempingssysteem, dat zich aan iedere rijsituaties aanpast, off- en on-road. Zeker in de stand ‘comfort’ krijg je het gevoel over de weg te zweven op een golf van pure luxe, zittend in de riante en perfect instelbare elektrische lederen stoelen. Dit is niet een auto voor een koning, dit is keizerlijk rijden.
Rijtest Mercedes-Benz GLE de verwenfabriek 1Daar koop je een huis voor

Het interieur is rijk, uitstekend gemaakt met uitsluitend mooie materialen en voorzien van alle elektronische snufjes en luxe die je mag verwachten in een auto van bijna 124.000 euro. Ja, je leest het goed, deze auto kost dik meer dan een ton, mede met dank aan de Nederlandse belastingstaat die daar een groot deel van voor zijn rekening neemt. “Daar koop je een huis voor”, is mij niet zelden gezegd tijdens de testperiode, wat als je het goed bekijkt in feite een volkomen loze opmerking is.

Mensen die het geld uitgeven aan een GLE hebben namelijk doorgaans al wel een huis, of twee, en hebben dit enorme bedrag over om zichzelf en de hunnen te verwennen. En daarin hebben ze in de Mercedes-Benz GLE een uitstekend middel. Want als er één ding is dat deze auto ten alle tijden doet, dan is het z’n inzittenden en de bestuurder vertroetelen. Van de zijdezachte en moeiteloze manier waarop de motor en versnellingsbak je in een zucht op hoge snelheden brengen tot het rijke, ruime en luxe interieur en comfortabele onderstel, deze auto verwent je op een zeer hoog niveau; en dat mag wat kosten.
Rijtest Mercedes-Benz GLE de verwenfabriek 1

Mercedes-Benz GLE 350 D 4Matic

Motor: 2.987 cc V6 diesel met turbo
Vermogen: 258 pk bij 3.600 toeren
Koppel: 620 Nm bij 1.600 toeren
Transmissie: 9 v., automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 225 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.075 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6.4 l/100 km
CO2-uitstoot: 183 g/km
Energielabel: G
Basisprijs (rijklaar): 74.496,- euro
Prijs testauto (rijklaar): 123.673,- euro

Rijtest Mercedes-Benz GLE de verwenfabriek 1

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: