Wereldwijd zijn er sinds 2010 1,3 miljoen exemplaren van de Nissan Juke verkocht. Nu is er een update van deze buitengewoon populaire auto. Ik reed in en rond Barcelona met de vernieuwde Juke Hybrid! Nu is het sowieso altijd fijn om in Barcelona te zijn. Mooi weer, goed eten en een prachtige omgeving met fijne wegen, maken een bezoek altijd tot een groot plezier. En met de nieuwe Juke kon het eigenlijk alleen maar beter worden. En dat werd het ook.
Aan de buitenkant zijn er nauwelijks wijzigingen in vergelijking met het vorige model, maar Nissan heeft de Juke een paar aardige updates weten te geven waardoor het model weer een tijdje mee kan. De meest opvallende is de gele kleur. Die werd eerder toegepast tussen 2014 en 2016 en is op verzoek van veel klanten terug van weggeweest.
Verjongingskuur
De Juke N-Sport heeft, mede dankzij het diepzwarte dak, de A- en B-stijlen, buitenspiegels, wielen, wielkastranden en grille een verjongingskuurtje ondergaan waardoor ook generatie Y en Z best eens hun oog op de Nissan zouden kunnen laten vallen. Het ziet er gewoon lekker en leuk sportief uit.
Waar Nissan aan de buitenkant van de Juke rustig aan gedaan heeft, zijn de interieurontwerpers compleet los gegaan. Het resultaat in de N-Sport mag er wezen, je zit in een hele toffe auto. Zo zie je de vrijwel identieke gele carrosseriekleur terug in de bovenzijde van het instrumentenpaneel, aflopend naar beneden waar het de basis van het nieuwe grote 12,3 inch en 8 graden naar de bestuurder gedraaide infotainmentscherm vormt en van daar doorloopt naar de ventilatieroosters.
De gele elementen komen daarnaast terug in de sportief gestileerde hoofdsteunen en naden van de gerecyclede alcantara stoelbekleding. En of dat nog niet voldoende is om de Juke sporty te maken, hebben de ontwerpers op schouderhoogte de naam ‘Juke’ in reliëf op de rugleuning aangebracht. Ofwel de Juke is een klein Japans design feestje met een prachtig resultaat geworden.
Techniek
De vernieuwde Nissan Juke wordt geleverd met twee motorvarianten: een 1,0-liter driecilinder DIG-T-turbobenzinemotor met 117 pk en 180 Nm koppel en een hybrid met waarvan de verbrandingsmotor 94 pk vermogen en 148 Nm koppel levert. De elektromotor levert nog eens 49 pk vermogen en 205 Nm koppel en wordt gevoed door een 20 pk generator.
Het resultaat van dit alles is een aandrijflijn met bijna 25 procent meer vermogen, maar met een brandstofverbruik dat tussen de 20 en 40 procent lager is. Kortom, voldoende om in de sportstand soepel, efficiënt en snel de heuvels van Barcelona te bedwingen. Helaas moet je dit sportieve rijden wel bekopen met wat extra toeren, motorgeluid en (automatische) schakelmomenten. Dankzij de funfactor van de Juke neem je dit echter op de koop toe en toer je met een brede grijns op het gezicht over de smalle heuvelweggetjes.
Of je nu rustig of wat sportiever rijdt, het stuurgedrag maakt de Juke tot een echte rijdersauto. De directe besturing laat de auto aanvoelen alsof je in een luxe kart zit. De Juke geeft veranderingen in de ondergrond fijn door aan de bestuurder en voelt op alle snelheden en ondergronden robuust aan, wat hem tot een heerlijke rijdersauto maakt.
Windgeruis
Ook langere afstanden zijn prettig in de Juke. De stoelen zitten heerlijk, hebben een lange zitting en bieden daardoor fijne ondersteuning voor de bovenbenen. De achterpassagiers profiteren daarbij van voldoende hoofd- en beenruimte. Voor de boodschappen, een paar koffers of een kinderwagen is er voldoende ruimte in de kofferruimte. Een minpuntje is het windgeruis bij de A- en B-stijlen als je boven de 100 kilometer per uur rijdt. Het is niet storend, maar wel aanwezig.
De Juke is standaard uitgerust met een achteruitrijcamera en alle verplichte rijassistentiesystemen die naar behoren werken. De snelheidswaarschuwing die vanaf juli 2024 verplicht in iedere nieuw geproduceerde auto aanwezig moet zijn, kan na het aanzetten van het contact middels de stuurbediening in drie stappen uitgezet worden.
Conclusie
Hoewel de vernieuwde Nissan Juke een stuk moderner geworden is, veranderd er aan de prijs niets. Dit betekent dat je vanaf 31.790 euro een Juke met 114 pk 1.0-liter driecilinder hebt. De Juke Hybrid met 143 pk en 1.6-liter viercilinder is er vanaf 35.640 euro. Wil je iets speciaals en opteer je voor de Nissan Juke N-Sport, dan betaal je daar 36.590 euro voor. De vernieuwde Nissan Juke staat vanaf juni dit jaar bij de dealer.
Mijn hernieuwde kennismaking met de hernieuwde Nissan Juke is verrassend. Door simpele, doch doeltreffende detaillistische wijzigingen is het de Nissan designers toch gelukt een leuke auto neer te zetten. Dus wil je nog even genieten van een leuke rijdersauto met hybride aandrijving, dan is de Juke N-Sport wellicht iets voor jou!
Aandrijving 1.598 cc viercilinder benzinemotor, 143 pk, voorwielaandrijving
0-100 in sec 10,1
Top in km/h 166
Gewicht in kg (leeg) 1.374
Verbruik gemiddeld 1 op 20
Vanafprijs in euro 31.790,-
Prijs testauto 36.590,- (N-Sport)