Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Shell maakt schone olie van aardgas

    Techniek 26-05-2014Geen reacties

    Als je het Centraal Station in Amsterdam uitloopt en met de pond het IJ oversteekt, bereik je binnen 10 minuten het Shell Technology Center. In de jaren ’70 ging Shell als gevolg van de oliecrisis op zoek naar alternatieve en schonere energieoplossingen. 

    Veertig jaar later en vele miljarden dollars verder introduceert Shell als eerste en enige oliemaatschappij een basisolie die gemaakt is uit aardgas. En volgens Shell zit er bij het huidige gebruik nog voor ruim 250 jaar aardgas in de grond.

    Shell-Split-engine-modelHet proces heet Gas To Liquid (GTL), in vrij Nederlands betekent dit; van gas naar vloeistof. Deze technologie wordt als Shell PurePlus Technology op de markt gebracht en wordt toegepast in de laatste generatie Shell Helix Ultra synthetische motoroliën, brandstoffen en in grondstoffen voor de petrochemie.

    Argwanend als ik ben dacht ik direct aan ‘wij van WC-eend’. Bedrijven roepen namelijk altijd dat ze het ei van Columbus ontdekt hebben. En met een beetje knappe marketingcampagne en wat flitsende filmpjes met raceauto’s lijkt het allemaal nog veel echter en begint het leeuwendeel van de mensheid het nog te geloven ook.

    PurePlus Technology revolutionaire doorbraak?

    Maar Shell heeft volgens mij nu echt voor een revolutionaire doorbraak gezorgd. En waarom denk ik dat? In ieder geval niet omdat ik een memorabele dag in het ultramoderne Shell R&D laboratorium in Amsterdam heb doorgebracht, niet omdat ik er een mooie Shell jas aan overgehouden heb en ook niet omdat ik ’s avonds op kosten van Shell heerlijk heb zitten dineren.

    Ik geloof namelijk oprecht dat motorolie op basis van aardgas schoner, groener en beter is. En dat je er veel meer mee kunt doen dan met ruwe aardolie. Ik heb het namelijk allemaal met eigen ogen kunnen aanschouwen. Ik zou het voor alle zekerheid alleen allemaal nog even zelf moeten testen en keuren. Maar tot dat moment is aangebroken zal ik hier proberen uit te leggen waarom ik denk dat Shell Pureplus een geavanceerde en echt revolutionaire olie is.

    Automotoren worden steeds lichter en kleiner, downsizen heet dat. Ondanks het downsizen blijven de prestaties van de auto’s gelijk, of worden ze in sommige gevallen zelfs beter. Een goed voorbeeld hiervan is de BMW 520d. Vanaf 1 juli 2014 levert de Duitse fabrikant namelijk de Efficient Dynamics Edition (EDE). De sedanversie met achttrapsautomaat komt in Nederland in aanmerking voor 20 procent bijtelling.

    Desondanks heeft BMW het voor elkaar gekregen om de auto zeven pk meer vermogen en 20 Nm meer trekkracht te geven. Daarbij gaat de 20 procent-bijteller sneller naar de 100 kilometer per uur en is de CO2-uitstoot ook nog eens lager dan zijn voorganger.

    Shell-Tech-Centre-Amsterdam-Pilot-PlantJe begrijpt nu dat de motoren kleiner, schoner en zuiniger, en daarnaast sterker worden. En dit moet ergens vandaan komen en gecompenseerd worden. De krachten op de onderdelen en de drukken in de motor worden alsmaar hoger. Een goede smering van de bewegende delen wordt steeds belangrijker. De autofabrikanten en oliemaatschappijen weten dat en zijn daarom nu al bezig met de olie van de toekomst.

    Oude smeermiddelentechnologie overtroffen

    Volgens Shell vice president of downstream global commercial technology Selda Gunsel is de Shell Helix Ultra met PurePlus Technology een grote stap voorwaarts. “De manier waarop motorolie wordt geproduceerd is de afgelopen decennia niet veranderd. Nu hebben we een nieuwe motorolie uitgevonden die onze vorige smeermiddelentechnologie heeft overtroffen. We kunnen vol vertrouwen zeggen dat onze nieuwe motorolie de motor vrijwel net zo schoon houdt als wanneer hij de fabriek verlaat.”

    Omdat de basisolie is gemaakt van aardgas op een moleculair niveau, is het volgens Shell een veel stabieler product dan conventionele basisoliën. Dit zorgt ervoor dat het eindproduct vloeibaarder blijft en daardoor beter smeert bij extreem lage temperaturen. Shell PurePlus Technology basisolie heeft een lagere viscositeit bij lage temperaturen tot -40 graden Celsius. Hierdoor wordt de motor al tijdens de koude start direct goed gesmeerd en zijn het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot lager.

    Shell-Helix-Ultra-with-PurePlus-TechnologyBasisolie is voor 75 tot 90 procent het belangrijkste ingrediënt voor de uiteindelijke motorolie. De motorolie zoals wij die kennen wordt geoptimaliseerd met additieven (toevoegingen) die er onder andere voor zorgen dat de motor schoon blijft, om de interne wrijving te verminderen of om oxidatie van de olie en het metalen motorblok te voorkomen. Aardgas is de schoonste fossiele brandstof die er op aarde te vinden is. Shell heeft een, naar eigen zeggen, uniek proces ontwikkeld om van dit aardgas een pure synthetische basisolie te maken die in combinatie met de daarop afgestemde additieven beter reinigt en beschermt. PurePlus Technologie zet aardgas om in een kristalheldere basisolie zonder de onzuiverheden die we, ook na raffinage, in smeermiddelen op basis van ruwe olie tegenkomen.

     Doordat de moleculen van minerale olie een ander formaat hebben, zorgen ze voor meer wrijving en dus weerstand in de motor.

    De vraag naar synthetische olie groeit daarom snel. Synthetische oliën zijn hoog geraffineerde en daardoor zuiverder en kwalitatief beter dan minerale basisoliën die van ruwe olie gemaakt zijn. Minerale olie bestaat uit moleculen die een verschillende grootte hebben. De moleculen in synthetische olie zijn uniformer en allemaal even groot. Doordat de moleculen van minerale olie allemaal een ander formaat hebben, zorgen ze voor meer wrijving en dus weerstand in de motor.

    De uniforme moleculen van de synthetische olie zorgen voor minder wrijving tussen de bewegende delen. Om deze redenen leveren synthetische oliën betere prestaties dan minerale oliën. Daarom kan olie ervoor zorgen dat de weerstand of wrijving in een motorblok lager wordt en dat daarom het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot lager worden. Met de PurePlus Technology kan Shell zelf door middel van chemische technologie lange ketens koolstofmoleculen ontwerpen die de ideale basis zijn voor de productie van pure en schone basisoliën.

    Shell-PurePlus-Steam-demoTailor made basisolie

    “Shell wetenschappers kunnen met de moleculen basisoliën voor iedere toepassing precies op maat maken met specifieke eigenschappen en kenmerken”, aldus Shell Helix global technology manager Robert Sutherland. “Als je die basisolie combineert met een zorgvuldig samengesteld additievenpakket, kun je een superieure motorolie produceren die je met conventionele basisolie niet kunt bereiken. Shell PurePlus maakt de weg vrij voor de volgende generatie motoroliën met nieuwe viscositeitsniveaus.”

    Shell Helix Ultra met PurePlus Technology is volgens Sutherland ontworpen om aan de behoeften van de nieuwste motoren te voldoen. “Het gamma combineert Shell PurePlus Technology met onze Active Cleansing (actieve reinigingstechnologie) en beschermt motoren tegen vuilafzetting en onovertroffen bescherming tegen sludge. Het product biedt ook een superieure bescherming tegen slijtage en corrosie waardoor de levensduur van de motor verlengd en de onderhouds- en reparatiekosten verlaagd worden.

    Feiten en cijfers Shell Helix Ultra met PurePlus Technology

    Het Shell GTL productieproces van de PurePlus Technology bestaat uit 3.500 patenten. Shell investeerde 20 miljard dollar in de bouw van de GTL productiefaciliteit in Qatar. De fabriek met de naam Pearl heeft 24 reactoren met een gewicht van 24 ton per reactor. In iedere reactor zitten 29 duizend buizen met kobalt synthesekatalysator die de chemische reactie voor het productieproces van PurePlus versnellen.

    Als de reactoren achter elkaar worden gelegd beslaan ze een afstand van 8.200 kilometer (ongeveer de afstand van Nederland naar Venezuela). De hoeveelheid pellets (korreltjes) in de katalysatoren beslaan vijfenhalf keer de oppervlakte van Nederland (ruim 200 duizend vierkante kilometer). De fabriek heeft een capaciteit van 250 miljoen olieverversingen per jaar.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleIntroductie nieuwe Nissan X-Trail 2014
    Next Article Autotest Nissan Juke 1.2 DIG-T 2014

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?