Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Snelste motor van Europa: de Gulf Oil Drag Bike

    Motor 14-10-20162 Comments

    1500 pk, van 0 naar 100 kilometer per uur binnen 1 seconde, een topsnelheid van 392 kilometer per uur en dat alles op twee wielen. Slechts een aantal van de verbijsterende cijfers van de snelste motor in Europa: de Gulf Oil Top Fuel Drag Bike.

    Driving-Dutchman kreeg een unieke kans om deze waanzinnige machine van dichtbij te bekijken en te spreken met de man die mede verantwoordelijk is voor het ontwerp en het onderhoud: Marius van der Zijden.

    Wil je eerst de motor in actie zien? Kijk dan onderstaand filmpje:

    In een schuur ergens in Nederland

    Achter een normaal huis in het midden van Nederland staat een houten schuur. Aan de buitenkant is hier niet te zien dat achter de simpele houten deur de tienvoudig kampioen van het European Drag Bike Championship staat. Maar zodra je binnen bent en Marius en de motor ontmoet, weet je dat de komende uren volledig in het teken staan van cutting-edge technologie.
    de-snelste-motor-van-europa-3Drag Bikes zijn ontwikkeld voor maar één ding: zo snel mogelijk accelereren in een rechte lijn op zogenoemde dragstrips die precies een kwart mijl (402 meter) lang zijn. Hierbij worden in zeer korte tijd enorme snelheden bereikt. De motoren die in de top van deze sport meedraaien zijn indrukwekkende technische hoogstandjes, waarvan de Gulf Drag Bike een van de meest geavanceerde is.

    Engineering Porn

    Als je de Gulf Drag Bike voor het eerst ziet, ben je direct onder de indruk. Zelfs zonder de 3,5 meter lange wheeliebar is de motor nog steeds 3,30 meter lang. Voorzien van een aantal bodydelen in die iconische Gulf-kleuren -Gulf is de hoofdsponsor van het team- , valt vooral de enorme 36 centimeter brede achterband en de indrukwekkende techniek op. De zijkant is voorzien van een kunstwerk aan radertjes, riemen, kabels en glimmende aluminium onderdelen, waar je uren naar kunt kijken.

    de-snelste-motor-van-europa-2Hoewel de motor in handen is van het raceteam van de Engelsman Ian King, is het de Nederlander Marius die dit apparaat voor een belangrijk deel heeft ontworpen, gebouwd en het onderhoud er aan doet. De basis van de Gulf Oil Drag Bike is een speciaal ontworpen 1.587cc vier-in-lijn motor met zoals gezegd 1.500 pk en 1000+ Nm. Deze enorme waardes worden onder andere verkregen door de combinatie van een grote compressor en te rijden met het hoogst explosieve nitromethaan als brandstof.

    Het motorblok hangt in een op maat gemaakt frame dat de enorme krachten aankan, waarachter een immense wheeliebar hangt om te zorgen dat de motor niet achterover slaat. De power wordt via een tandriem overgebracht op de versnellingsbak met slechts twee versnellingen. Daarna wordt het via een ketting op het enorme achtertandwiel overgebracht die samen met het speciale rubber van de achterband moet zorgen dat de motor als een kanonskogel vooruit geschoten wordt.

    de-snelste-motor-van-europa-4Een automatische koppeling op lucht

    Een snelle acceleratie, zo vertelde Marius ons, hangt van een aantal zaken af. Een van de belangrijkste zaken is de koppeling. Je kunt namelijk niet in één klap 1.500 pk op de achterband loslaten. De motor zou dan op z’n plek blijven staan en in no-time de achterband oproken. Spectaculair maar natuurlijk niet de bedoeling. Maar omdat alles zo snel gaat en de coureur zo snel moet reageren bij de start, kan hij niets anders doen dan vol gas geven, hij heeft zelf geen koppelingshendel om deze te bedienen. 

    En hier komt de grote beperking van de reglementen van deze sport: er is geen enkele vorm van Traction Control toegestaan. Het zou namelijk relatief eenvoudig zijn om een computer de mate van grip te laten berekenen en de koppeling te laten bedienen, maar dat mag dus niet. Sterker nog, er mag geen enkele data live gemeten en toegepast worden op welke manier dan ook. Alle instellingen moeten van tevoren in de motor staan.

    de-snelste-motor-van-europa-6Hiervoor is een mechanische oplossing verzonnen, uniek op deze motor, om de koppeling in verschillende stadia automatisch te bedienen. Dit gebeurt met speciale armen die de koppelingsplaten op elkaar drukken, iedere stap aangestuurd door een aparte luchtleiding. De aansturing van deze luchtimpulsen wordt gedaan door een timer, die voorafgaand aan de race wordt ingesteld. Op dezelfde wijze wordt ook automatisch de tweede versnelling ingezet, overigens zonder tussenkomst van de koppeling.

    Meten is weten

    Uiteraard is de motor voorzien van een datalogger, waarmee het team de ‘run’ kan analyseren. Met de verkregen data kunnen ze vervolgens de timers opnieuw instellen voor een nog betere acceleratie. Hierbij kunnen ook dingen aangestuurd worden als brandstofdruk en ontsteking, maar allemaal van tevoren ingesteld, nooit tijdens de run. Dit proces, zo werd ons verteld, is in feite never-ending. Elke dragstrip heeft een ander soort asfalt, het weer en temperatuur verschillen altijd, allemaal factoren waarop de motor moet worden ingesteld.

    de-snelste-motor-van-europa-5Dat de Gulf Oil Drag Bike tienvoudig Europees kampioen is en slechts 1 van de 8 motoren ter wereld die onder de 6 seconden de kwart mijl ‘doet’ (5.81 seconden) geeft wel aan hoe goed het team de motor voor elkaar heeft.

    Dank Marius 

    Tegelijk opvallend als indrukwekkend is dat er in de wereld van Drag Bikes geen miljoenen besteed worden. Het is geen Formule 1 of MotoGP, waar de luxe motorhomes en hospitality tenten sterrenmaaltijden serveren. Het is een sport van en door liefhebbers, een sport waarbij je nog dichtbij de coureurs en monteurs kan komen. Een sport waarbij een tot op het bot enthousiaste engineer een hele middag vrij neemt om ons van Driving-Dutchman uit te leggen hoe waanzinnig gaaf Drag Bikes zijn en met name natuurlijk zijn Gulf Oil Drag Bike is, waarvoor onze grote dank.

    de-snelste-motor-van-europa-7

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleFord KA+, concurrentie kan op zijn tellen gaan passen
    Next Article De eerste auto in Nederland, een verhaal uit 1897

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    View 2 Reacties

    2 Comments

    1. jason on 21-10-2016 12:39

      Where and when did this bike make the ridiculous claimed speed? Was this an average from a 2 way run?

      Waar en wanneer is deze fiets maken het belachelijk beweerd snelheid? Was dit een gemiddelde van een 2-weg run

      Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 21-10-2016 14:03

        Hi Jason

        Thanks for your reaction.

        These speeds are measured at different dragstrips, where- as you certainly know – bikes and cars drive only in one direction, as you can see in the short videoclip in the article. The speed is therefore not officialy confirmed as a speed records.

        The speeds described above are in kilometers per hour, not miles by the way.

        Kind regards
        Yuri

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?