Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Subaru Forester; ruwe bolster, blanke pit

    Auto 07-05-2015No Comments

    Het ene moment rij je in de nieuwste Mercedes-Benz plug-in hybrid, het andere stap je in de Subaru Forester diesel boxer die alweer een tijdje meegaat. Ik heb in beiden genoten, maar mijn hart gaat uit naar de Subaru.

    Ok, de auto’s zijn totaal onvergelijkbaar en (be)dienen beiden een compleet ander doel en doelgroep. De Mercedes-Benz is in alle opzichten en waar hij voor bedoelt is bijna perfect. Maar ik hou nu eenmaal meer van SUV’s met vierwielaandrijving. Waarom? Omdat ze ruim en multifunctioneel zijn.

    Zo ook de Subaru. Rust en ruimte zijn twee kernwoorden die ik aan de Forester wil toeschrijven. De auto rijdt heerlijk soepel door de naadloos acterende CVT zonder schakelmomenten en het superzachte (smooth) onderstel dat toch voor een zeer goede wegligging zorgt en de auto nauwelijks laat overhellen. Dit zorgt tijdens het rijden voor een serene rust in de auto. Een rust die boven de 100 kilometer per uur helaas wel verstoord wordt door het panoramische schuifdak. Het mooie dak zorgt wel voor prettig licht in de auto, maar als je er niets om geeft en niet van windgeruis houdt kun je deze beter niet op de optielijst zetten.

    Subaru-Forester-DrivingDutchman-interieurBeetje primitief

    Binnenin de Forester is het nog een beetje primitief. Dit betekent niet dat het niet goed is, want alles wat in andere moderne auto’s zit kom je ook in de Subaru tegen. Het ziet er alleen allemaal wat gedateerd uit. Het werkt in ieder geval wel allemaal goed en zit ook precies op de goede plek. Vooral de bediening van het mooie en duidelijke multimedia display (ook in fel zonlicht) wil ik daarbij benadrukken. Je komt vanuit de goed zittende lederen voorstoel overal in de auto goed bij. Behalve bij de handbediende afdekkap onder het grote schuifdak. Die zit namelijk best wel ver weg voor mannetjes van 1 meter 76 die graag dicht bij het stuur zitten.

    Beetje primitief, maar alles zit er in en op de juiste plaats en doet waar het voor gemaakt is.

    Subaru blijft vasthouden aan de boxermotor, een motor waarbij de cilinders en zuigers van de viercilinder lijnrecht tegenover elkaar in tegengestelde richting bewegen. Op het blok zelf valt niets aan te merken, dat is net als de rest van de auto voor elkaar. Het motorblok is binnenin de auto nauwelijks hoorbaar. En dat is soms best wel een beetje jammer, want de diesel klinkt leuk. Tijdens het wegrijden en dan vooral met koude motor, valt op dat de auto als het ware met een klein hikje vooruit springt. Als de motor warm is en de snelheid boven de 30 kilometer per uur ligt is dit wat minder voelbaar. Volgens Subaru Nederland is dit fenomeen inherent aan de directe respons van de auto. “Dit komt doordat de Lineartronic via een koppelomvormer altijd in verbinding staat met de motor en dus direct reageert. Dit in tegenstelling tot auto’s die beschikken over een conventionele versnellingsbak. Wij horen vaker dat mensen even aan een Lineartronic CVT moeten wennen.”

    Ook in het terrein een echte baas

    Ook in het terrein kun je met de Forester prima uit de voeten. Het is een echte alleskunner, hoewel het echte groffe terreinwerk een lat te hoog ligt. Het is geen Land Rover Defender of Toyota land Cruiser. Maar met een caravan of paardentrailer erachter kom je in het terrein lekker ver zonder dat je je snel zorgen hoeft te maken dat je vast komt te zitten.

    Om de prijs hoef je een Subaru tegenwoordig niet meer te laten staan. Deze Forester heeft een lagere instapprijs dan bijvoorbeeld de Mazda CX-5 met vierwielaandrijving. Dit zorgde niet alleen bij mij, maar ook bij anderen voor verbaasde gezichten. Subaru is bereikbaar geworden voor een breder publiek met een kleiner budget.

    Subaru-Forester-DrivingDutchman-cockpitConclusie

    De Subaru Forester is (bijna) een alleskunner. Mensen die een Subaru kopen, doen dat omdat het een Subaru is. En/of omdat ze er een caravan of paardentrailer achter willen knopen. Ik heb een week en bijna 1.000 kilometer met de auto gereden en heb er van genoten. Mede door het idee dat deze auto nauwelijks meer stuk gaat. En op lange afstanden en rijtijden zit de Forester prima.

    Ben je in de race voor een SUV met vierwielaandrijving die niet stuk te krijgen is. Probeer dan ook even de Subaru Forester. Ik denk dat je verrast zult zijn over zijn prestaties en prijs. Confidence in Motion, of Vertrouwen in Beweging. Dat krijg ik in de Subaru Forester. Ik wil ‘m houden!

    Subaru-Forester-DrivingDutchman-sideBekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:

    Cilinderinhoud: 1.998 cc
    Cilinders/kleppen: 4/16
    Vermogen: 147 pk
    Koppel: 350 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 10,2 sec.
    Topsnelheid: 190 km/h
    Versnellingsbak: Continue Variabele Transmissie (CVT)
    Gem. opgegeven verbruik: 5,9 l/100 km (gemeten: 6,8 l/100 km)
    Gewicht: 1.531 kg
    Prijs: vanaf: € 38.000

    Plus
    + Onderstel
    + Multimediasysteem
    + Prijs
    + Kwaliteit
    + Comfort

    Min
    – Windgeruis panoramadak

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHyundai i30 Wagon 1.6 diesel, een zekere keuze
    Next Article Mijn eerste meters op de Italiaanse elektrische offroad Tacita

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?