De belangstelling voor sportieve Peugeots uit de succesvolle jaren ’80 en ’90 krijgt een nieuwe stimulans. Het Belgische tuningbedrijfje Dimma Design, dat ooit jouw Peugeot 205 en 306 voorzag van een brute bodykit, lijkt uit zijn as te herrijzen.

Dankzij zijn waanzinnige bodykits werd Dimma Design vanaf 1984 hét toevluchtsoord voor wie zijn standaard 205 GTI niet ‘dik’ genoeg vond. Directeur Baudouin Michel kreeg toestemming van Peugeot om de carrosserie van de snelle 205jes grondig te verbreden. Toenmalig Peugeot-baas Jean Todt, de huidige voorzitter van de internationale autosportfederatie FIA, zette persoonlijk zijn handtekening onder de samenwerking.

Dimma Design Driving-Dutchman 1

Later bracht Dimma ook verbredingssets voor de Peugeot 306 (vanaf 1994) en de Citroën Saxo (vanaf 1995). Peugeot Sport verkoos Dimma later als officiële partner om de Peugeot 206 Super 1600-klasse uit te dossen als ware rallymonsters. Na 1998 doofde het vuur in het bedrijf in Luik en werd het een doorsnee garage voor autoreparaties en -onderhoud.

Herrijzenis

Maar het bedrijf herrijst uit de as. Voortaan kunnen liefhebbers van sportieve Peugeots, Citroens en Renaults uit de jaren ’80 en ’90 opnieuw terecht in het nieuwe atelier in het Belgische Wandre. Daar zal voor de dikke Dimma’s reparaties, onderhoud en zelfs compleet nieuwe onderdelen gebouwd worden. Ook zit er een compleet nieuwe Peugeot 306 Maxi in de pijplijn. In het Europese distributienetwerk vinden we zelfs een bekend adres dichter bij huis: tuningsbedrijf Carformula in Beek moet voor Nederland hét aanspreekpunt worden.

De terugkeer van Dimma Design is misschien niet eens zo verrassend. Merken als Jaguar en Aston Martin laten zien dat je goud geld kunt verdienen met een nostalgische restauratie-afdeling. Daar worden oude modellen nieuw leven in worden geblazen en soms zelfs oude modellen als compleet nieuw gefabriceerd. De toenemende aandacht voor (ook moderne) klassiekers geeft volop aanleiding voor oude namen als Alpine, Datsun (in sommige markten) en Dimma om hun rentree te maken.

 

Deel.

Over de schrijver

Jules van der Leeuw

De liefde voor auto’s begon bij Jules van der Leeuw al op zeer jonge leeftijd. Met zo’n Franse voornaam is het geen wonder dat hij een groot liefhebber is van Franse auto’s, vooral Peugeots. Is gepassioneerd voor auto’s die meer zijn dan slechts een vervoersmiddel. Als freelance journalist maakt Jules boeiende verhalen over auto’s. Speurt al vijf jaar tevergeefs naar een waardige opvolger voor zijn Peugeot 205, waarmee hij in de zomer van 2018 een rally naar de Noordkaap rijdt.

Laat een reactie na: