Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Tesla Model X, met warp-speed naar de toekomst

    Auto Elektrisch 07-04-20171 Comment

    Als je de achterdeuren van de Tesla Model X ziet opengaan, dan waan je je in de toekomst. En daar zit je dan niet ver naast. Want wat Elon Musk en zijn bedrijf laten zien met deze SUV is niets minder dan een ‘window into the future’.

    Futuristisch

    Ook zonder zijn ‘falcon wing doors’ opengeklapt, is de Model X een  bijzondere en futuristische verschijning. Mooi is misschien niet het goede woord, maar indrukwekkend is hij zeker. Direct opvallend is het ontbreken van een echte grill, die niet nodig is in deze volledig elektrisch aangedreven auto.

    Van de zijkant oogt de X wel vrij groot, hoewel de aflopende daklijn er weer iets elegants inbrengt. De achterkant, de kant die je het vaakst zal zien (hij is erg snel namelijk), is iets traditioneler met mooie achterlichten en een subtiele spoiler die automatisch omhoog komt.  

    De stoelen uit de Thunderbirds

    Ook binnenin stelt de Model X niet teleur. Omgeven door een hoop carbon, vind je een enorm touchscreen dat als een mega iPad de hele auto bestuurt. Op twee kleintjes na, vind je nergens op het dashboard knoppen, alles gaat via het touchscreen.

    Erg gaaf zijn ook de kuipstoelen die niet zouden misstaan in één van de raketten van de Thunderbirds. Gelukkig zitten ze ook nog eens heerlijk en door de slimme vorm nemen ze vrij weinig ruimte in beslag, waardoor er vijf, zes of zeven stoelen in de X passen. En door wederom slimme uitsparingen in het dak passen op alle stoelen volwassenen, zelfs in de zevenzits-configuratie van de testauto. Wel lever je flink in op kofferruimte, die zelfs met de achterste stoelen naar voren niet heel groot is. Maar omdat voorin de auto geen brandstofmotor zit, heb je ook hier een behoorlijke opbergplaats, waardoor je in totaal toch een flinke 2.180 liter aan bagageruimte hebt.
    Een echt bereik

    De Model X wordt in vier uitvoeringen geleverd: de 75D, de 90D, de 100D en het topmodel en tevens mijn testauto, de P100D. Zelfs in de simpelste uitvoering heb je een bereik van 417 kilometer en met het model waar ik in reed, loopt dat zelfs op tot 542 kilometer.

    Natuurlijk is dit bereik sterk afhankelijk van je snelheid, mate van optrekken en of je de airco gebruikt, maar zonder veel gekkigheid is 400 kilometer makkelijk haalbaar. En dat maakt deze X samen met de Model S waar we eerder mee reden één van de weinige echt bruikbare elektrische auto’s.
    Warp-speed

    Maar hoe indrukwekkend dit bereik ook mag zijn, de werkelijke verbazing komt pas zodra je de Model X P100D in Ludicrous Mode zet en vol accelereert. In 3,1 seconden bereik je de 100 kilometer per uur en dat is voor een auto van dit formaat bijzonder snel. Echter niet alleen de snelheid, maar vooral ook de manier waarop deze behaald wordt, is mind-boggling.

    Want met direct het maximale koppel op alle vier de wielen wordt je gelanceerd alsof je aan boord van de USS Enterprise uit Star Trek in warp-speed gaat. In een lineaire streep wordt je naar de horizon gekatapulteerd met niets anders dan een compleet verbaasde grijns op je gezicht.

    En dat maximale koppel is altijd beschikbaar, wanneer je het elektropedaal maar indrukt. Voet naar beneden en je hoofd wordt tegen je hoofdsteun aan gedrukt, direct en altijd. Even inhalen wordt gewoon een feest, omdat je iedere keer deze stille maar machtige power kan voelen. Let wel op: continu vol optrekken van nul naar 100 kilometer per uur kost je behoorlijk wat rijbereik.

    Perfectie of toch niet?

    Hoewel de Model X geen gelijke kent in optrekken in een rechte lijn, zijn er door Tesla nog wel wat verbeteringen aan te brengen aan de wegligging. Natuurlijk is het een enorme uitdaging om zoveel gewicht en zoveel power goed op de weg te krijgen, waardoor je als fabrikant al snel genoodzaakt bent stevige vering en demping te monteren. Maar waar concurrenten als BMW en Porsche dit prima weten te combineren met comfort, is de X een stuk stugger en harder. Op een slecht wegdek, maar vooral bij verkeersdrempels kan dit op den duur oncomfortabel aanvoelen, zelfs met de hightech luchtvering. En in bochten is het niet de scherpst sturende SUV die er is.

    Heel goedkoop is de Model X ook niet. Voor de P100D uitvoering (degene die je wilt hebben) betaal ja vanaf 161.885 euro, waarbij je hem voor vanaf 1.550 euro per maand kunt leasen. Mijn testauto was full options en kwam op een totaalbedrag van 195.435 euro uit.
    Gave features

    Op de Model X zitten zoveel gave features, te veel om op te noemen. Maar een aantal wil ik jullie toch niet onthouden. Wat te denken van het op druk kunnen brengen van de cabine om te kunnen rijden in steden met veel smog. Of de internetbrowser, waarmee je als op een smartphone kunt surfen in de auto (en de Driving-Dutchman website kunt checken). Of alle hardware die al aanwezig is om autonoom te kunnen rijden. Of de deur van de bestuurder die automatisch open en dicht gaat.

    Conclusie

    De Tesla Model X is een uitzonderlijke auto. Onaards snel, zijn tijd (ver) vooruit en een unieke beleving om in te rijden. Daarnaast volop ruimte voor zeven personen en een bereik waarmee je in ieder geval in ons land altijd mee thuiskomt. En tevens de eerste volledig elektrische auto die een volwaardige trekauto is met een maximaal trekgewicht tot 2.250 kilogram. Je betaalt hier dan ook goed geld voor, maar is dit werkelijk veel om te rijden in een auto uit de toekomst?
    Informatie

    Merk: Tesla
    Model: Model X
    Uitvoering: P100D
    Aandrijving: Elektromotor
    Accupakket: 100 kWh
    Vermogen: 612 pk, 967 Nm
    Acceleratie tot 100 km/u: 3,1 seconden
    Topsnelheid: 250 km/u
    Versnellingsbak: 1 versnelling
    Prijs vanaf: 104.200 euro
    Prijs testauto: 195.435 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDit zijn de vijf spectaculairste Fast and Furious autostunts ever
    Next Article EQUA100 Index geeft inzicht in échte verbruikscijfers

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    View 1 Reactie

    1 Comment

    1. Dieseltje op gas on 15-04-2017 20:33

      Het is een keuze. In guldens komt een model X met p100 uit op een half miljoen guldens.
      Voor zo’n bedrag moet een auto stage of the art zijn en de tijd ver vooruit.

      Ik ken auto’s die €10.000 kosten en dat zijn, al is het wel een Honda CR-Z.

      De model X vind ik prachtig om te zien, maar hebben wil ik de Honda Clarity. FC-X.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?