Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    test bmw x5 2019
    By Yuri Van Koeveringe

    Test BMW X5 xDrive40i, de perfectie benaderd

    Auto 05-04-2019Geen reacties

    De nieuwe BMW X5 is een van de beste auto’s die de Duitsers ooit hebben geproduceerd, misschien wel een van de beste auto’s ooit. Een boude bewering, maar niet geheel ongegrond, bleek na een uitgebreide test.
    test bmw x5 2019Aanwezig

    Om te beginnen het grote nadeel van een X5, dan is dat maar vast uit de weg: het is geen subtiele bescheiden auto. Dat is hij nooit geweest en ook deze inmiddels vierde generatie is dat niet. Dat wil echter niet zeggen dat hij niet in balans is. De nieuwe vormgeving klopt namelijk aan alle kanten.

    De auto is tegelijk agressiever en vriendelijker geworden, iets wat wij tot voor kort voor onmogelijk hielden. Een stoere voorspoiler met daarboven een wel erg grote grille, strakke lijnen en een dikke kont, het is een indrukwekkend en mooi geheel.
    test bmw x5 2019Salon

    Binnenin is de nieuwe X5 een stuk kalmer en rustiger, meer salon dan dansvloer. Een plek waar je in alle comfort en rust de kilometers onder je door kan laten glijden. Onze testauto was voorzien van vrijwel alle opties die je kunt aanvinken onder het BMW Individual concept, waarmee je je daadwerkelijk onderdompelt in pure weelde.

    Prachtige leren verwarmde of geventileerde stoelen met zevenvoudige massagefunctie, verwarmde armsteunen, bekerhouders die je drankje kunnen koelen of warm kunnen houden, je kunt het zo gek niet verzinnen of het zit erop. Je betaalt hier dan ook wel flink voor, alleen de opties op deze auto kostten netto (dus zonder BPM en BTW) al meer dan 32.000,- euro.

    Maar als er één interieur in een auto zoveel geld waard is, dan is het deze wel. Prachtige materialen, zoals leer en hout, tot een extreem hoog niveau afgewerkt en gemonteerd. Met deze X5 legt BMW de lat voor het woord ‘premium’ weer een stuk hoger.
    test bmw x5 2019Motor

    Wij reden met de X5 xDrive40i, wat betekent dat in het vooronder een 3-liter twinturbo zescilinder benzinemotor ligt met 340 pk en 450 Nm, momenteel de enige benzinevariant beschikbaar. Hiermee sprint de 2.035 kilogram zware SUV in 5,5 seconden naar de 100 km/u en heeft een top van 243 km/u. Hierbij geholpen door een fenomenale en zijdezacht schakelende achttraps automaat. Naast deze benzine uitvoering levert BMW ook twee dieselvarianten: de xDrive30d en de M50d xDrive.

    Het is indrukwekkend hoe een dergelijke grote en zware auto zo snel van zijn plek komt. Maar wat deze X5 tot een echt goede auto maakt, is de rust waarmee dit gebeurt. Door een nagenoeg perfecte geluidsisolatie en een bijzonder goed werkende adaptieve luchtvering ben je amper bewust van de mate van accelaratie en snelheid die je rijdt.

    Over het verbruik van de auto zullen we maar niet te veel zeggen. Het is nu eenmaal een grote SUV op benzine die zeer makkelijk zeer snel rijdt. Wij kwamen op een gemiddelde van 1 op 7 uit, maar hebben een redelijk zware rechtervoet. En daarnaast, als je 140.000,- euro kunt uitgeven aan een auto, dan maken de paar liters brandstof ook niet heel veel uit, toch?

    xDrive

    Het slimme BMW xDrive systeem zorgt ervoor dat over het algemeen de meeste kracht naar de achterwielen gaat, waarmee de X5 rijdt als een echte BMW. Maar als het nodig is, stuurt hij meer power naar de voorwielen.

    Hiermee zou de X5 ook redelijk zijn mannetje moeten staan in het terrein, zeker met de optionele luchtvering. En inderdaad, een korte test op een offroad circuit leerde ons dat hij ook daar presteert. Uiteraard ligt de nadruk bij deze auto op de prestaties op de weg, maar je hoeft je geen zorgen te maken als je je trailer uit de modder moet trekken.
    test bmw x5 2019Lasers

    Een andere optie die het vermelden zeker waard is, zijn de laserlichten. Als je denkt dat LED-lampen fel zijn, dan moet je s-avonds eens met de laserlampen van BMW op een onverlichte weg rijden. We maken geen geintje, je ziet meer dan overdag.

    Het is alleen te hopen dat er geen voetgangers op de naast gelegen weg lopen, want die hebben het idee dat de zon ter plekke is neergestort. Want waar het grootlicht automatisch dimt bij tegemoetkomend verkeer, werkt dit niet altijd bij wandelaars.
    test bmw x5 2019

    Systemen

    Natuurlijk zit de nieuwe X5 propvol met alle moderne elektronische systemen, zoals Lane Departure Control, adaptieve cruise control, verkeersbord herkenning, ontwijkassistentie, Crossing Traffic Warning, enz.

    Daarnaast is de head-up display van de nieuwe X5 verreweg de beste die wij ooit hebben gezien. Met het formaat van een klein laptopscherm (7 x 3.5 inch) wordt alle nuttige informatie voor je op de weg geprojecteerd. En ook de navigatie hierop werkt perfect. Met deze HUD hoef je nooit meer je blik van de weg af te halen.
    test bmw x5 2019

    Conclusie

    De nieuwe BMW X5 xDrive40i is een haast perfecte auto. Aan alles voel je degelijkheid en kwaliteit. De materialen, de afwerking en de ergonomie zijn allen van een bijzonder hoog niveau, wat wordt geëvenaard door de aandrijflijn en het onderstel. Dit is daadwerkelijk een van de beste BMW’s ooit gemaakt. Dat je voor dit alles een stevige prijs betaalt, zal niemand verbazen. Je rijdt de nieuwe X5 vanaf 93.295,- euro, maar voor onze zeer luxe testauto betaal je 140.025,24 euro.

    BMX X5 xDrive40i

    Motor: 2.998 cc twinturbo zescilinder in lijn, benzine
    Vermogen: 340 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 450 Nm bij 1.500 tpm
    Transmissie: 8 v., automaat
    Aandrijving: vierwiel
    Topsnelheid: 243 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 5,5 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 2.035 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 11,8
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 7
    CO2-uitstoot: 193 g/km
    Energielabel: D
    Prijs vanaf: 93.295,- euro
    Prijs testauto: 140.025,24  euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Toyota Land Cruiser, monsterlijk goed
    Next Article Louwman laat hart van bedrijf zien in unieke wervingscampagne voor monteurs

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?