Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Lavastroom eet auto op 1
    By Rob Blom

    40 jaar en 300 miljoen ABS antiblokkeersystemen verder, dit wist je nog niet!

    Auto Motor Techniek 02-05-2018No Comments

    In 1978 was Mercedes-Benz de eerste autofabrikant die ABS antiblokkeersystemen van Bosch optioneel op de Klasse S116 toepaste. De 40 jaar erna zijn er meer dan 300 miljoen ABS-systemen voor auto’s, motorfietsen én fietsen geproduceerd. Wij vierden deze 40-ste verjaardag van het ABS-systeem op het Bosch testcentrum in het Franse Juvincourt.

    ABS is de afkorting van het Duitse ‘Antiblockiersystem’ en Engelse ‘Anti-lock Braking System’. Het voorkomt dat de wielen tijdens remmen blokkeren en zorgt zo dat het voertuig bestuurbaar blijft. ABS is in de Europese Unie sinds 2004 verplicht op alle nieuwe personenauto’s, bestelwagens en vrachtwagens en sinds januari 2018 ook op alle nieuwe tweewielers met een cilinderinhoud van boven 125 cc.

    Geschiedenis

    Het eerste ABS-systeem, dat vergelijkbaar is met de systemen die we nu kennen, werd in 1929 ontwikkeld door de Franse technicus Gabriel Voisin voor gebruik op vliegtuigen. Zeven jaar later, in 1936, diende de Duitser Robert Bosch een patent in voor een mechanisme dat vergrendeling van de wielen van een gemotoriseerd voertuig verhinderde. Dankzij de opkomst van digitale technologie zag ABS voor gemotoriseerde voertuigen pas in de jaren 1970 het levenslicht.   

    In 1958 werden de eerste tests met ABS op een motorfiets uitgevoerd en 1978 bracht Bosch het eerste moderne ABS-systeem voor personenauto’s op de markt. De eerste in serie geproduceerde motorfiets met ABS, was in 1988 de voor die tijd revolutionaire BMW K1. En tegenwoordig produceert Bosch zelfs antiblokkeersystemen voor elektrische eBikes.

    Om je een beeld te geven van het nut van ABS: de remafstand van een gemiddelde motorfiets die 100 kilometer per uur rijdt, is zonder ABS 58,5 meter. Dezelfde motorfiets met een ABS-systeem staat vanaf dezelfde snelheid negen meter eerder stil. Naast gecontroleerd remmen en bestuurbaar houden, zorgt ABS ervoor dat een voertuig beheersbaar en zo goed mogelijk in balans blijft.    

    Techniek

    In 1978 woog de hydraulische ABS-pomp 6,8 kilo. Moderne ABS-pompen wegen nog maar slechts 1,5 kilo. Een belangrijke reductie in de jacht van autofabrikanten op minder brandstofverbruik en een lagere uitstoot.

    Een modern ABS-systeem van een personenauto of bestelwagen bestaat uit zes onderdelen, te weten: vier wielsnelheidssensoren (één op ieder wiel), een hydraulische groep en een computer die de op basis van een aantal parameters de remdruk van ieder afzonderlijk wiel aanstuurt.

    De eerste ABS versie die op de markt kwam, werd generatie 2m genoemd en het huidige systeem is al bij versie 9.4 en de ontwikkeling en finetuning staan niet stil. Tegenwoordig is ABS onlosmakelijk verbonden met rijhulp- en comfortsystemen zoals rijbaanassistentie Lane Departure Warning, Electronic Stability Control (ESP), Adaptive Cruise Control (ACC) en de actieve wielophanging van motorfietsen.  

    Gedragscircuit

    Om ABS en, steeds vaker ook, de samenwerking met andere rijhulpsystemen te verbeteren, verfijnen en onder realistische omstandigheden te testen, heeft Bosch alleen in Europa al drie testcentra. Op 30 minuten van de Franse champagne-hoofdstad Reims ligt in de middle of nowhere het plaatsje Juvincourt-et-Damary.

    En op nog geen 150 meter van de doorgaande provincieweg D1044 ligt een oud militair vliegveld dat door de beroemde circuitontwerper Hermann Tilke is omgebouwd tot een circuit voor onze veiligheid. Het ‘gedragscircuit’, zoals Bosch het noemt, werd in 2014 geopend.

    In een gebied van in totaal maar liefst 120 hectare, ligt 15 hectare aan gevarieerde banen die initieel bedoeld waren voor het testen van ABS antiblokkeersystemen en ESP stabiliteitssystemen. Vandaag de dag wordt het terrein ook steeds vaker gebruikt voor de ontwikkeling van onder andere autonome mobiliteitsprojecten. Veel autofabrikanten waar Bosch rijhulpsystemen voor ontwikkelt, maken er gebruik van.

    De ruimtes op en rondom het circuit worden gebruikt voor complexe manoeuvres en er kunnen verschillende verkeerssituaties nagebootst worden. Hiermee test men onder andere rijhulpsystemen voordat ze op de markt gebracht worden. Het is ons duidelijk geworden dat Bosch niets, maar dan ook helemaal niets aan het toeval overlaat. Ook voor de toekomstige generatie voertuigen worden nu al volop rij-assistentiesystemen ontwikkeld en getest en daar zal het ABS altijd een belangrijk onderdeel in blijven vormen.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVIDEO: De elektrische Harley-Davidson komt, maar wie zit er op te wachten?
    Next Article Missen we iets in Europa?

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?