Ook Tesla’s gaan stuk. De uitdaging bij het diagnose stellen aan en repareren van een Tesla ligt echter niet bij de techniek zelf, maar bij de manier waarop de fabrikant zijn technische informatie georganiseerd en/of vrijgegeven heeft.
Doch; al is een autofabrikant nog zo snel, de universeel achterhaald hem wel. Zo ook in het geval van de Model S in dit artikel, waarvan het airconditioningsysteem de geest heeft gegeven en niet meer inschakelt.
Het autobedrijf waar de Model S uit 2014 is binnengekomen heeft op dat moment nog niet alle geschikte middelen, en neemt contact op met de Automotive Techline van onderdelenleverancier Mijngrossier voor advies en ondersteuning tijdens de diagnose.
De helpdesk leest de auto via Remote Diagnostics op afstand uit en constateert het volgende alert (foutcode): THC_d0010_compressor.
In de Tesla diagnosetester (Toolbox genoemd) is weinig informatie over de foutmeldingen aanwezig. Daarom wordt besloten een aantal metingen toen doen om zaken uit te sluiten. De Tesla wordt nogmaals met de Toolbox uitgelezen en foutcode THC_d0010_compressor wordt bevestigd.
Stappenplan probleemoplossing
Als vervolgens de temperatuur in de auto op ‘Low’ gezet wordt, veranderd de aansturing op de compressor niet en blijft op 0% staan. Tevens is het niet hoorbaar of de compressor draait. Op basis hiervan in combinatie met de informatie van Tesla wordt het volgende plan uitgestippeld:
Stap 1: Controleer de druk en temperatuursensoren van het airco systeem om uit te sluiten dat het een keuze is van het voertuig om de compressor niet aan te sturen. Dit is gedaan door de meetwaarde uit te lezen.
Stap 2: Controleer de 12 Volt voeding, massa en aanstuur-draad op de airco compressor.
Stap 3: Als het probleem niet is gevonden in stap 1 of 2, controleer dan de hoog voltage zekering in de DC/DC converter. De airco compressor wordt vanuit dit stuurapparaat voorzien van hoog voltage voeding.
De metingen en tests worden uitgevoerd. Hieruit blijkt dat het probleem niet is gevonden in stap 1 of 2. De technisch specialist vraagt de monteur vervolgens de massa en voeding op de aircocompressor te controleren en ook deze zijn in orde. De volgende stap is controle van de aircocompressor-zekering in de DC/DC converter.
Nu komt er schot in de zaak, want de zekering blijkt inderdaad stuk te zijn. Het is overigens algemeen bekend dat de zekering vrij licht is en op de meest onverwachte momenten de geest kan geven. De DC/DC converter wordt, vanzelfsprekend pas nadat de hoogspanningsinstallatie van de auto veilig gesteld is, opengemaakt zodat de zekering vervangen kan worden, waarna de airconditioning weer naar behoren functioneert.